Hoe vaak moet ik mijn podcast publiceren?

Jeej, de eerste aflevering van je podcast staat online. Maar eh, wat nu?

Je hebt hard gewerkt aan de eerste aflevering van je podcast. De eerste reacties zijn positief. Gefeliciteerd! Maar nu komt het leuke van podcasten: volgende week staat er weer één op de agenda. En die week erop? Weer één. Succes ermee!

All jokes aside: een podcast is over het algemeen geen eenmalige productie. Sommige podcasts zijn een reeks van een x aantal afleveringen en sommige podcasters publiceren zelfs wekelijks totdat een zwart gat de aarde opzuigt.

De meeste mensen die een podcast starten doen het volgende: ze maken een eerste aflevering, zijn enthousiast en publiceren diezelfde week nog een tweede en soms een derde. Daarna volgt er nooit meer een aflevering. Of je dat helpt een succesvolle podcast neer te zetten? Waarschijnlijk niet.

Consistency is key

Net als bij video’s maken voor Youtube is ook bij podcasting continuïteit mega belangrijk. Zorg ervoor dat je een schema hebt waar je je aan kan houden en publiceer op een logisch moment.

Bij de Passie Podcast trachten we elke week een leuk, luchtig gesprek met een ondernemer te voeren. We willen niet super inhoudelijk en technisch worden, maar vooral op de passie en emotie van hun vak te zitten. Een luchtig gepassioneerd kroeggesprek over iemands levenswerk. Daar paste wat ons betreft de vrijdag het beste bij. Mensen hebben bij het luisteren misschien al een biertje op en willen gezellig geïnspireerd hun weekend in. We publiceren altijd om 16:00, zodat de aflevering klaar staat voor de reis naar huis als de vrijmibo voorbij is. Dit weten de luisteraars ook: als ze vrijdag na hun werk naar huis gaan, staat er altijd een Passie Podcast klaar. Mensen die je podcast te gek vinden hoeven op dit moment nooit op zoek naar een alternatief, want je bent er altijd. De kans is daarmee dat je een soort gewoonte wordt. Net als dat kantoren op vrijdagochtend om 09:30 hun radio naar 538 zetten, omdat de column van Peter Heerschop er altijd is. Of omdat om 20:00 de televisie op NPO 1 gaat, omdat er altijd het achtuurjournaal is. Ben je er een keer niet? Dan loop je het gevaar dat men naar het RTL Nieuws gaat kijken. Of ineens ontdekt dat Mattie & Marieke ook een heel tof item hebben om 09:30. Of in het geval van de Passie Podcast: er op vrijdag een andere podcast aan wordt gezet die bevalt en hun nieuwe vrijdagmiddagpodcast wordt. Neem continuïteit dus serieus.

Wees realistisch

Wees ook realistisch. Je doel bijna altijd halen is belangrijker dan bijvoorbeeld elke week of zelfs elke dag publiceren. Binnenkort starten we met de Beertenders Podcast. Daarvoor moeten we met z’n vieren opnemen (1 host, de 2 heren van de Beertenders en 1 video-regisseur). We besloten vooraf: we kunnen slechts 1x in de 2 weken samen komen. Dus publiceren we 1x per 2 weken. Hadden we elke week kunnen publiceren? In de meeste gevallen wel. Maar niet altijd, dus ga je voor de veiligheid en continuïteit zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

De Zoveelste Podcast over Formule 1 is een ander mooi voorbeeld. In deze podcast bespreken we de Grand Prix van het weekend ervoor. We zijn er altijd op de dinsdag na de Grand Prix. De race zelf is altijd op zondag. We hebben op een gegeven moment gekeken in de agenda’s: maandag wordt soms lastig, maar dinsdag kunnen we altijd. Je wil dicht op de race zitten, maar niet de ene keer op maandag en de andere keer op dinsdag publiceren. Zo dinsdag it is. Na elke Grand Prix.

Seizoenen

Er zijn ook een hoop podcasts die werken met seizoenen. Ze maken bijvoorbeeld 8 of 10 afleveringen en dan zijn ze er 10 weken niet. Op deze manier biedt je wel continuïteit, maar hoef je niet het hele jaar te produceren. Als je een terugkerende podcast wil maken maar er niet het hele jaar door mee bezig wil zijn, is dit een mooie optie. Communiceer dan wel duidelijk in je podcast en op je website dat je het op deze manier doet, zodat mensen na aflevering 10 weten dat je er even uit bent.

Even met vakantie

Op het moment van publiceren is het bijna oud & nieuw en hebben we net de kerstdagen achter de rug. Denk nou niet dat als je door de kerstdrukte een keer niet publiceert, dat heel erg is. Het gaat om gewoontes en de meeste mensen hebben aan het eind van december vakantie, tropenroosters, secret santa’s of mogen thuis werken. Het ritme is al niet standaard, dus is het ook niet erg als je een keer verzuimt. Veel podcasts zijn er even uit met de vakantie. Je kan dit natuurlijk ook zien als een kans: veel podcasts zijn er even niet, dus je kan extra opvallen als je er wel bent. Bepaal dit voor jezelf, maar voel geen stress.

Neem je podcast serieus

Als je de continuïteit niet kan garanderen, moet je dan niet starten met podcasten? Natuurlijk niet: starten is nog altijd beter beter dan niet starten. Maar bedenk je wel dat podcasts vooral geconsumeerd worden tijdens reismomenten. Dit zijn gewoontes van mensen. En het is zoveel makkelijker om een vast “dood momentje” te pakken. Veel podcasts proberen dat en ze hebben een voorsprong op onregelmatige podcasts. 1x in de 2 weken of zelfs 1x in de maand is ook prima. En als iemand een supergrote fan is van kickboxers en jij publiceert onregelmatig epische interviews met kickboxers wordt je echt wel beluisterd. Maar als je echt serieus bent en een vast publiek op wil bouwen die op je zitten te wachten, is regelmatig publiceren echt aan te raden.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem