5 tips: Ik ga een eerste podcast opnemen: hoe ga ik comfortabeler mijn eerste opnames in?

Doordat podcasting zo laagdrempelig is, is ons advies altijd: “begin gewoon”. Maar dat is natuurlijk iets te simpel. Perfectionisme en onzekerheden kunnen dat “gewoon beginnen” best wel in de weg staan. Want: is wat ik doe wel leuk genoeg? Is wat ik zeg wel waar? Hoe zorg ik ervoor dat ik steeds beter wordt, zodat ik weet dat aflevering 5 een stuk beter klinkt dan aflevering 1?

In dit artikel bespreken we 5 zaken waar je rekening mee kan houden om tot een succesvolle eerste podcast te komen.

  1. Verlaag je verwachtingen

Perfectionisme kan je in het leven heel erg helpen. Het zorgt ervoor dat je op het top van je kunnen presteert. Maar het kan je ook tegenwerken. Wat wij vaak zien, is dat mensen zoveel van zichzelf eisen, dat ze nooit beginnen aan hun eerste opname. Want hun microfoon is nog niet goed genoeg, ze zijn nog niet goed voorbereid of willen eerst nog even wat logopedie-oefeningen doen zodat ze nog ietsjes beter klinken.

Vaak komen deze obstakels uit angst en onzekerheid. En dat is ook logisch. Een podcast opnemen heeft iets spannends. Je gaat dingen zeggen en die komen online te staan. Een podcast is ook nog eens persoonlijk, waardoor het nog kwetsbaarder kan voelen. 

Daarom: verlaag je verwachtingen. Je gaat dit voor het eerst doen. Toen je als kind voor het eerst fietste, had je zijwieltjes. Desondanks fietste je niet stabiel of snel. Je was lerende. Dat is met het maken van een podcast ook zo. Probeer het zo goed mogelijk te doen, maar ga op een gegeven moment wel je eerste aflevering opnemen. Van opnemen leer je uiteindelijk het meeste. En een zesje is voor de eerste aflevering echt prima.

 

  1. Maak een topiclijst

“Begin gewoon” betekent niet dat je meteen naar je microfoon moet lopen en op record moet drukken. Het is wel een goed idee om van te voren na te denken wat de outline van je podcast gaat zijn. Dus: wat is het hoofdonderwerp en wat zijn de 4 a 5 subonderwerpen die je wilt gaan behandelen. Ook is het een goed idee om alvast wat voorbeelden of anekdotes te bedenken, die kunnen namelijk je punt kracht bijzetten. 

 

  1. Bedenk wie je doelgroep is

Op mijn communicatie-opleiding heb ik altijd geleerd om een ijkpersoon te maken. Wie is de “gemiddelde luisteraar” van je podcast. Daar moest je dan een persoonsbeschrijving van maken: welke krant leest hij/zij, welke haarkleur heeft deze persoon, etc. Dat is voor een podcast misschien een beetje overdreven, maar het is wel goed om te bedenken wie je potentiële luisteraar is. Daar kan je dan bijvoorbeeld op deze manier rekening mee houden:

  • Hoeveel kennis heeft die persoon al van je onderwerp —> hoeveel jargon kan ik gebruiken en wat moet ik wel/niet uitleggen;
  • Hoe wil deze persoon aangesproken worden —> houd ik een formele of een informele toon aan;
  • Wat wil deze persoon uit de podcast halen —> welke onderwerpen zijn belangrijk, wat moet ik herhalen en concluderen.

 

  1. Verzamel feedback – van jezelf en van anderen

Als je podcast eenmaal is opgenomen, is het zo belangrijk om feedback te gaan verzamelen. Vraag vrienden en familie wat ze ervan vinden. Vraag ook specifiek om kritiek, omdat vrienden en familie vaak heel enthousiast zijn. Ook is het een goed idee om iemand die je kent en specifiek binnen de doelgroep van je podcast valt, de podcast op te sturen en om feedback te vragen.

Ook is het belangrijk om zelf je podcast terug te luisteren en dingen voor jezelf op te schrijven. Wat vond je goed en niet goed? Het zelf terugluisteren is misschien eng, maar vaak wel het meest effectief. Je bent namelijk op jezelf het meest kritisch. Ook ben je het meest gemotiveerd om je eigen punten op te pakken, omdat het jezelf opvalt.

 

  1. Blijven doen!

Oefening baart kunst. Een universele wet, ook voor podcasting. Als je je voorbereid met een doelgroep in gedachten, een outline maakt voor je podcast en na opname feedback verzamelt, wordt je vanzelf beter. 

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem