Zoek en ontdek onderwerpen voor je podcast met Answer The Public

Jij bent specialist op jouw onderwerp. Dus vaak heb je zelf al een mooie lijst met onderwerpen waar je een podcast over kan maken. Denk aan zaken waar je vaak tegenaan loopt of mee te maken hebt. Of zaken waar je klanten je constant naar vragen (die dingen die je ook op je veelgestelde vragen pagina zet). Maar soms kan het goed zijn om eens extern te onderzoeken wat jouw doelgroep bezig houdt mbt jouw onderwerp. Enter Answer The Public.

Per minuut worden er 3.8 miljoen zoekopdrachten gedaan in Google. Daardoor weet Google verdomde goed wat mensen bezig houdt. Heel veel data is publiekelijk beschikbaar, wat betekend dat je Google’s data zelf ook kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om onderwerpen te zoeken voor je podcast.

Answer The Public is een website die goed gebruik maakt van de data van Google. Je kan namelijk hier 1 a 2 zoekwoorden intypen en vervolgens geeft Answer The Public je een lijstje met vragen/onderwerpen die mensen rondom dit onderwerp invoeren in Google. Je kan tevens selecteren hoe je de data wilt bekijken. Gevisualiseerd of puur de ruwe data. Tevens kan je filteren op een aantal soort zoekintenties. Denk aan questions (“Hoe hoog is de Mount Everest?”), comparisons (“Is de Mount Everest de grootste berg ter wereld” of “Welke bedrijven bieden klimtochten in de Mount Everest aan”)  of prepositions (“Mount Everst informatie”). Daardoor kan je verschillende soorten data apart onderzoeken.

Voorbeeld

We gaan naar Answer The Public. De website is te bezoeken op https://answerthepublic.com/. Vervolgens moet je aangeven uit welk land met welke taal je resultaten wilt. In mijn geval kies ik voor Nederland en Nederlands. Misschien lijkt dit een beetje dubbelop, maar het kan toch handig zijn. Als je bijvoorbeeld in België onderzoek wilt doen, kan je kiezen voor Belgie i.c.m. Nederlands of Frans. En als je wilt weten wat Nederlands-sprekende Amerikanen interessant vinden, kan je Verenigde Staten als land kiezen en Nederlands als taal.

Als je de meeste resultaten wilt verkrijgen, kan je hem het best op Verenigde Staten & Engels zetten. Hier vinden namelijk de meeste zoekopdrachten plaats. Bedenk voordat je dit doet wel of je onderwerp veel paralellen vertoond met Amerika. Bij web design kan ik me voorstellen dat dat prima gaat. Maar als jij een podcast gaat maken over kunst, kan ik me zo voorstellen dat de Nederlandse/Europese kunstenaars en bijbehorende onderwerpen niet tevoorschijn komen in Amerika.

Een kleine noot hierbij: Answer The Public heeft soms een beetje moeite om Duits en Nederlands te onderscheiden. Wees dus niet verrast als je straks hier en daar wat Duitse resultaten krijgt.

In het voorbeeld doen we alsof we een podcast gaan maken met/voor web designers. Web Design is dus het zoekwoord wat we intikken in de zoekbalk. Met alles juist ingevuld, drukken we op Search.

Resultaatpagina

Vervolgens krijg je resultaten, gecategoriseerd bij zoekintentie, zoals eerder benoemd (questions, prepositions, comparisons). Je kan naar beneden scrollen om de data te bekijken per intentie. Standaard staat hij op visualisation, maar je kan in elk tabje op data klikken om de ruwe data te zien. Je krijgt de data weer subgecategoriseerd te zien. Bij questions zie je bijvoorbeeld hoe/wie/welke/welk/wat/waarom/wanneer/waar/is vragen uitgesplitst. Dit omdat elk woord dat niet overlapt een ander soort vraag is. 

Als je questions/prepositions/comparisons hebt doorgescrollt kom je bij alphabeticals. Hier vindt je alle zoekresultaten op een wat ruwere manier, gecategoriseerd per letter. Dit vind ik persoonlijk het fijnste, want hier vindt je de meeste en meteen ook ruuwste data.

Even een voorbeeld van zaken die ik voorbij zie komen met web design waar ik iets mee kan:

Web Design XD

Adobe XD is een van de meestgebruikte tools om mee te ontwerpen. Nodig een specialist uit en bespreek met hem/haar zijn/haar workflow.

Aflevering X: “Een cursus Adobe XD voor gevorderden – met NAAM”

Web Design Discord

Discord is een chatprogramma waarin mensen in een groep over een specifiek onderwerp kunnen praten. Ik kan lid worden van de discord, vragen of er iemand eens wil aanschuiven in een podcast over web design (kans is groot) en vervolgens praten over de Web Design Community –> wat haalt iemand daaruit?

Aflevering X: “Een kijkje in de Web Designer Discord van Nederland – Met NAAM”

Web Design Jargon

Blijkbaar zijn (potentiële) Web Designers geïnteresseerd in welke termen er allemaal zijn binnen de sector. Je zou samen met een andere web designer een aflevering kunnen maken waarin je jargon bespreekt. Welke termen zijn er, hoe zijn ze ontstaan, wat zijn de belangrijkste, etc.

Aflevering X: “Top 50 Web Designer Jargon – Leer de taal – Met NAAM”

Web Design NS

Blijkbaar wordt de NS gezien als de werkgever voor Web Designers. Dus een interview met iemand die bij Grafisch Design werkt bij de NS kan mogelijk een breed publiek aantrekken binnen de niche.

Aflevering X: “Een gesprek met dé Web Design Werkgever van Nederland: de NS – Met NAAM (Web Designer bij NS sinds 2010)”

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem