Per minuut worden er 3.8 miljoen zoekopdrachten gedaan in Google. Daardoor weet Google verdomde goed wat mensen bezig houdt. Heel veel data is publiekelijk beschikbaar, wat betekend dat je Google’s data zelf ook kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om onderwerpen te zoeken voor je podcast.
Answer The Public is een website die goed gebruik maakt van de data van Google. Je kan namelijk hier 1 a 2 zoekwoorden intypen en vervolgens geeft Answer The Public je een lijstje met vragen/onderwerpen die mensen rondom dit onderwerp invoeren in Google. Je kan tevens selecteren hoe je de data wilt bekijken. Gevisualiseerd of puur de ruwe data. Tevens kan je filteren op een aantal soort zoekintenties. Denk aan questions (“Hoe hoog is de Mount Everest?”), comparisons (“Is de Mount Everest de grootste berg ter wereld” of “Welke bedrijven bieden klimtochten in de Mount Everest aan”) of prepositions (“Mount Everst informatie”). Daardoor kan je verschillende soorten data apart onderzoeken.
Voorbeeld
We gaan naar Answer The Public. De website is te bezoeken op https://answerthepublic.com/. Vervolgens moet je aangeven uit welk land met welke taal je resultaten wilt. In mijn geval kies ik voor Nederland en Nederlands. Misschien lijkt dit een beetje dubbelop, maar het kan toch handig zijn. Als je bijvoorbeeld in België onderzoek wilt doen, kan je kiezen voor Belgie i.c.m. Nederlands of Frans. En als je wilt weten wat Nederlands-sprekende Amerikanen interessant vinden, kan je Verenigde Staten als land kiezen en Nederlands als taal.
Als je de meeste resultaten wilt verkrijgen, kan je hem het best op Verenigde Staten & Engels zetten. Hier vinden namelijk de meeste zoekopdrachten plaats. Bedenk voordat je dit doet wel of je onderwerp veel paralellen vertoond met Amerika. Bij web design kan ik me voorstellen dat dat prima gaat. Maar als jij een podcast gaat maken over kunst, kan ik me zo voorstellen dat de Nederlandse/Europese kunstenaars en bijbehorende onderwerpen niet tevoorschijn komen in Amerika.
Een kleine noot hierbij: Answer The Public heeft soms een beetje moeite om Duits en Nederlands te onderscheiden. Wees dus niet verrast als je straks hier en daar wat Duitse resultaten krijgt.
In het voorbeeld doen we alsof we een podcast gaan maken met/voor web designers. Web Design is dus het zoekwoord wat we intikken in de zoekbalk. Met alles juist ingevuld, drukken we op Search.
Resultaatpagina
Vervolgens krijg je resultaten, gecategoriseerd bij zoekintentie, zoals eerder benoemd (questions, prepositions, comparisons). Je kan naar beneden scrollen om de data te bekijken per intentie. Standaard staat hij op visualisation, maar je kan in elk tabje op data klikken om de ruwe data te zien. Je krijgt de data weer subgecategoriseerd te zien. Bij questions zie je bijvoorbeeld hoe/wie/welke/welk/wat/waarom/wanneer/waar/is vragen uitgesplitst. Dit omdat elk woord dat niet overlapt een ander soort vraag is.
Als je questions/prepositions/comparisons hebt doorgescrollt kom je bij alphabeticals. Hier vindt je alle zoekresultaten op een wat ruwere manier, gecategoriseerd per letter. Dit vind ik persoonlijk het fijnste, want hier vindt je de meeste en meteen ook ruuwste data.
Even een voorbeeld van zaken die ik voorbij zie komen met web design waar ik iets mee kan:
Web Design XD
Adobe XD is een van de meestgebruikte tools om mee te ontwerpen. Nodig een specialist uit en bespreek met hem/haar zijn/haar workflow.
Aflevering X: “Een cursus Adobe XD voor gevorderden – met NAAM”
Web Design Discord
Discord is een chatprogramma waarin mensen in een groep over een specifiek onderwerp kunnen praten. Ik kan lid worden van de discord, vragen of er iemand eens wil aanschuiven in een podcast over web design (kans is groot) en vervolgens praten over de Web Design Community –> wat haalt iemand daaruit?
Aflevering X: “Een kijkje in de Web Designer Discord van Nederland – Met NAAM”
Web Design Jargon
Blijkbaar zijn (potentiële) Web Designers geïnteresseerd in welke termen er allemaal zijn binnen de sector. Je zou samen met een andere web designer een aflevering kunnen maken waarin je jargon bespreekt. Welke termen zijn er, hoe zijn ze ontstaan, wat zijn de belangrijkste, etc.
Aflevering X: “Top 50 Web Designer Jargon – Leer de taal – Met NAAM”
Web Design NS
Blijkbaar wordt de NS gezien als de werkgever voor Web Designers. Dus een interview met iemand die bij Grafisch Design werkt bij de NS kan mogelijk een breed publiek aantrekken binnen de niche.
Aflevering X: “Een gesprek met dé Web Design Werkgever van Nederland: de NS – Met NAAM (Web Designer bij NS sinds 2010)”