Concept & Format

Podcasts zijn een uniek medium met zijn eigen regels en eigen manier van consumptie. Wij zijn gespecialiseerd in het bedenken van concepten die werken voor het medium. Wij helpen bij het uitwerken van een Podcast concept wat succesvol gaat zijn voor jouw merk.

med-badr-chemmaoui-ZSPBhokqDMc-unsplash

Een echt podcast-format. Inhoudelijk. Prikkelend. Met een goede strategie.

support

Redactie & productie

Of je nou gaat voor een format waarin jij alleen spreekt, waar je iemand interviewt of waar je altijd met een groep zit: elke aflevering moet inhoudelijk voorbereid zijn, ingepland worden en er moeten eventueel gasten worden geregeld. Wij denken met je mee of pakken de telefoon voor je. Wat jij wilt!

target

Voor jouw doelgroep

Uiteindelijk heb je luisteraars nodig. Daarom kijken we goed naar jouw doelgroep. We bekijken of je voor een subset van je doelgroep moet gaan om het maximale te bereiken, of verschillende soorten afleveringen moet maken om elk stukje van je doelgroep zo goed mogelijk te bedienen.

puzzle

Een format passend bij het medium

Podcasting is een apart medium. De kennis die je hebt over Youtube of radio is niet echt relevant voor podcasting. Podcasting kan diep gaan, is vaak specialistisch en moet vooral persoonlijk zijn. Daarom is het belangrijk om een goed format te bedenken bij jouw bedrijf/dienst die werkt voor het medium podcasting. En dat kunnen wij als geen ander.

Kunnen wij je helpen bij Concept & Format?

Over

Podcasting heeft echt zijn eigen regeltjes. Het is radio, maar zonder muziek, jingle’s en reclame. Dus eigenlijk totaal geen radio. Bij het produceren van een podcast moet je rekening houden met de volgende factoren:
    • Podcasts moeten consistent zijn. Als jij een supertoffe podcast hebt en altijd op vrijdag publiceert, is de kans aanwezig dat mensen naar je uitkijken. Als je er vervolgens niet bent, stel je ze teleur.
    • Podcasts moeten body hebben. Op Youtube kan je best met wegkomen met een video die qua vorm leuk is, maar totaal geen inhoud of entertainment-waarde heeft. Bij een podcast heb je alleen je stem en ondersteunend geluid. It better be interesting.
    • De manier van podcasts consumeren is enorm verspreid. In ons blog over de geschiedenis van podcasting gaan we daar uitgebreider op in. Maar hier komt her op neer: podcasting is een totaal open medium en het is niet gecentraliseerd. Iedereen kan overal een podcast publiceren. Dat heeft als voordeel dat iedereen er één kan starten en niemand de regels bepaald. Niemand kan iets zeggen over de inhoud van je podcasts of (zoals bij Youtube wel heel sterk het geval is) ineens de regels veranderen en je business ontnemen. Maar dat zorgt er ook voor dat je zelf harder aan de slag moet om je podcast bij zoveel mogelijk mensen te krijgen. Wij doen dat voor je.
Wij helpen je met het bouwen van een podcast-concept die jouw doelgroep bereikt en slaagt binnen het medium podcast. Jij hoeft de beren op de weg niet te ontwijken. Dat doen wij voor je.
De ervaring die ik met de Podcast Fabriek heb is zeer positief. Beide mannen weten een professionele en toch ontspannen sfeer neer te zetten. Door het stellen van relevante vragen is het heel gemakkelijk om over mijn passie als ondernemer te spreken. De tijd vliegt voorbij! Een podcast opnemen bij de Podcast Fabriek is een echte aanrader voor elke ondernemer die zichzelf serieus neemt.

Aisha Bransen, Founder bij Memories Uitvaartmuziek

Kunnen wij je helpen bij Concept & Format?

Artikelen over Concept & Format

knippen
Als je je podcast hebt opgenomen, moet je misschien nog wat bewerking doen. Audacity is gratis en daarmee de beste optie voor als je net begint.
IMG_0554
De afgelopen weken hebben wij Diederik Heinink van East Leadership en Business Insider Nederland ondersteund met hun nemen van hun Next Move: het ontwikkelen van een podcast. 
free-to-use-sounds-HXaCARJwKUQ-unsplash
Wij zijn gek op onze studio, met onze grote microfoons, uitgebreide mengtafel, camera’s, koptelefoons en studiomeubel. Maar die zijn niet echt handig als je een gesprekje op straat wil opnemen. Of als je even een quote van 3 minuten bij iemand komt ophalen. Dan wil je dat niets op het stroom hoeft en het makkelijk in een rugtas mee te nemen is.
austin-distel-QK1OhZmopBo-unsplash
Beginnen met podcasts luisteren kan best een beetje verwarrend zijn. Video is simpel: je download de Youtube-app en begint met allerlei soorten video’s kijken. Maar hoe zit dat met podcasts? Spotify doet er iets mee, maar is podcasting niet alleen voor Apple?
Z0jORGeSCI5N6Qs8ueD3EBBmddQ
Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien Verschuuren, Paulien Cornelisse en Alexander Klopping zijn goed vertegenwoordigd.
greg-jeanneau-0StwxZ4NigE-unsplash
De meeste bedrijven hebben ongeveer hetzelfde doel als ze een podcast maken of bloggen: autoriteit verkrijgen op een bepaald onderwerp. Dat een klant bij jouw bedrijf een product afneemt, omdat hij/zij iets van jou heeft geleerd of in ieder geval duidelijk heeft gezien dat jij weet waar je het over hebt. Er zijn dan ook veel overeenkomsten tussen deze twee mediavormen. Vandaag bespreken we ze beide en kijken welke op welk moment past.