Marketing

Als je podcast eenmaal is gepubliceerd, moet je ervoor zorgen dat mensen naar je podcast gaan luisteren. Daarom moet je je podcast slim verspreiden op social media en je website. Hoe doe je dat handig?

katka-pavlickova--1MWTZamkwI-unsplash

Mensen bereiken. Impact maken. Nieuwe klanten.

instagram

Fragmenten op sociale media

Podcasts kunnen ideaal gedeeld worden op sociale media. Denk aan een link naar Spotify. Maar soms moet je mensen eerst nog even overhalen. Daarom knippen wij korte fragmentjes, die je als video kan delen op je sociale media kanalen.

home-2

Een podcast-pagina op je website

Als je een podcast maakt onderscheid je je als expert. Daarom wil je potentiële klanten die jouw website bezoeken laten zien dat je een podcast hebt. Zo leren ze jou al een beetje kennen en onderscheid je je van je concurrenten.

publish

Publicatie op alle platforms

Voor video heb je Youtube. Maar voor podcasting heb je tientallen platformen. Van Spotify tot Apple Podcasts en van Google Podcasts tot Pocket Casts. Wij zorgen ervoor dat je overal goed vindbaar bent, zodat je zoveel mogelijk mensen kan bereiken.

Kunnen wij je helpen bij Marketing?

Marketing

Podcasting is een ultieme toevoeging aan je marketing-mix. Het is de manier om aan te tonen dat je een expert bent in je vakgebied. Tevens zit je niet met tijdslimieten. Waar je bij een Youtube-video een complex onderwerp in 5 minuten moet vertellen, kan je in een podcast zo diep gaan als je maar wilt. Verder is podcasting enorm persoonlijk. Iemand hoort jouw stem en hoe jouw persoonlijkheid is. Daarom zal je klanten aantrekken die zich prettig voelen bij jouw als persoon. Wij helpen je bij het opzetten van je podcast als marketing-kanaal. Ook kunnen we je ondersteunen bij het inzetten van je podcast op andere kanalen. Denk hierbij aan een podcast-pagina op je website, een kort clipje uit de aflevering die je kan delen in je Instagram stories of een quote die je kan plaatsen op Facebook. Hierdoor maak je mensen op al je kanalen nieuwsgierig naar jouw podcast.
Ik had niet veel ervaring met het opnemen van podcasts, maar ik heb jullie als zeer professioneel ervaren. Stefan had zich voortreffelijk voorbereid en jullie samen zetten voor de opnames nog even de puntjes op de i. De drive, de passie en de professionaliteit waarmee jullie podcasts opnemen en en verzorgen vind ik bewonderenswaardig. Wat mij betreft hadden jullie zo kunnen meedingen naar de podcastprijs van NPO Radio 1.
Ivonne Verkes, AVG Specialist bij Zeddicus

Kunnen wij je helpen bij Marketing?

Artikelen over Marketing

chapters
Je podcast is meestal opgedeeld in verschillende subonderwerpen. Hoe handig is het als je luisteraar daar makkelijk tussen kan wisselen? Hij/zij krijgt dan een indicatie waar een aflevering over gaat, hoelang elk onderwerp duurt, kan wisselen tussen onderwerpen en stukken makkelijker terug vinden. Vandaag leren we je hoe je dat doet.
Music-and-Talk-2048x782
edho-pratama-yeB9jDmHm6M-unsplash
Jij bent specialist op jouw onderwerp. Dus vaak heb je zelf al een mooie lijst met onderwerpen waar je een podcast over kan maken. Denk aan zaken waar je vaak tegenaan loopt of mee te maken hebt. Of zaken waar je klanten je constant naar vragen (die dingen die je ook op je veelgestelde vragen pagina zet). Maar soms kan het goed zijn om eens extern te onderzoeken wat jouw doelgroep bezig houdt mbt jouw onderwerp. Enter Answer The Public.
roman-kraft-_Zua2hyvTBk-unsplash
Als wij een podcast-concept maken, komt vaak het idee van "nieuwsafleveringen" voorbij. Inhaken op de actualiteit en daar een mening of visie over geven. Dat is een mogelijkheid en het heeft voordelen. Datzelfde geldt voor tijdloze afleveringen, die veel minder aan de actualiteit hangen. Natuurlijk is alles wat je maakt niet 100% tijdloos. Er wordt altijd wel een grap gemaakt die gaat over iets wat in het nieuws is, of er wordt een werkwijze binnen een afdeling besproken die door de maanden heen veranderd. Maar de insteek is wel anders. 
Apple_iphone12-podcasts-codeswitch-theathletic-midnightmiracle_042021
Als individuele podcast-maker kan je al een tijdje geld verdienen met je podcast. Want je moet toch voor je apparatuur, hosting, reiskosten en tijd betaald worden. Daarom is het heel populair om je luisteraars te vragen een (maandelijkse) donatie te doen. Want jij voegt waarde toe. De bereidheid om te betalen voor een podcast wordt met de groeiende populariteit van podcasting steeds hoger. In landen als Amerika zie je dat die groep inmiddels zo groot is, dat individuele podcasters hun baan konden opzeggen om fulltime aan hun podcast te werken - dankzij advertenties, maar vooral ook dankzij donateurs. Daarom springen na platforms als Patreon en Petje.af nu ook Apple Podcasts en Spotify zelf in dit gat.
dan-cristian-padure-faAKGPMOqWA-unsplash
Iedereen streeft naar perfectie. En zo hoort het ook. Dus wil je het volume van je podcast bij het opnemen goed hebben. Maar dit kan een valkuil zijn.