Blog

Wil je beginnen met podcasten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, wij hebben allerlei artikelen en video’s klaarstaan om je op weg te helpen. Bekijk onze verschillende categorieën om te ontdekken wat je wilt leren, of lees een van onze recente artikelen voor inspiratie en tips. Laat het ons weten als je vragen hebt, we staan altijd klaar om te helpen!

Concept
ontwikkeling

Opnemen & Interviewen

Techniek

Bewerken

Marketing & Publicatie

Recente artikelen

maandag 31 mei 2021 om 15:09
Als wij een podcast-concept maken, komt vaak het idee van "nieuwsafleveringen" voorbij. Inhaken op de actualiteit en daar een mening of visie over geven. Dat is een mogelijkheid en het heeft voordelen. Datzelfde geldt voor tijdloze afleveringen, die veel minder aan de actualiteit hangen. Natuurlijk is alles wat je maakt niet 100% tijdloos. Er wordt altijd wel een grap gemaakt die gaat over iets wat in het nieuws is, of er wordt een werkwijze binnen een afdeling besproken die door de maanden heen veranderd. Maar de insteek is wel anders. 
maandag 3 mei 2021 om 14:15
Als individuele podcast-maker kan je al een tijdje geld verdienen met je podcast. Want je moet toch voor je apparatuur, hosting, reiskosten en tijd betaald worden. Daarom is het heel populair om je luisteraars te vragen een (maandelijkse) donatie te doen. Want jij voegt waarde toe. De bereidheid om te betalen voor een podcast wordt met de groeiende populariteit van podcasting steeds hoger. In landen als Amerika zie je dat die groep inmiddels zo groot is, dat individuele podcasters hun baan konden opzeggen om fulltime aan hun podcast te werken - dankzij advertenties, maar vooral ook dankzij donateurs. Daarom springen na platforms als Patreon en Petje.af nu ook Apple Podcasts en Spotify zelf in dit gat.
woensdag 20 januari 2021 om 12:31
De meeste bedrijven hebben ongeveer hetzelfde doel als ze een podcast maken of bloggen: autoriteit verkrijgen op een bepaald onderwerp. Dat een klant bij jouw bedrijf een product afneemt, omdat hij/zij iets van jou heeft geleerd of in ieder geval duidelijk heeft gezien dat jij weet waar je het over hebt. Er zijn dan ook veel overeenkomsten tussen deze twee mediavormen. Vandaag bespreken we ze beide en kijken welke op welk moment past.
dinsdag 5 januari 2021 om 16:28
USB-microfoons zijn top. Ze zijn goed betaalbaar, klinken top, zijn gemakkelijk en veel mensen hebben er zelfs eentje thuis liggen. Alles is fantastisch. Totdat je een podcast wil gaan opnemen met meerdere mensen. Dan wordt het toch wel een uitdaging.
dinsdag 22 december 2020 om 09:25
Een podcast is geen persbericht. Als je podcast teveel voelt als een persbericht, gaat het niet werken. Daarom vraag je je misschien wel eens af: is een podcast wel iets bij mijn bedrijf? Kan dat? En hoe dan?
dinsdag 15 december 2020 om 16:33
In een podcast is je content het allerbelangrijkste. Lengte is daarin niet per sé een hele relevante factor. Zolang je content goed is, maakt de lengte niet zoveel uit. In dit artikel gaan we in op de veelgestelde vraag: hoe lang moet mijn podcast eigenlijk duren?
maandag 30 november 2020 om 15:51
Zowel Instagram als Podcasting zijn kanalen die veel jonge mensen aantrekt. Dat betekend dat je luisteraars van je podcast prima kan doorverwijzen naar Instagram. Maar dat effect is er dus ook andersom. Volgers van je Instagram-pagina zullen ook eerder geneigd zijn een podcast te gaan luisteren, omdat de doelgroep gelijk is. Daarom gaan we het er in dit artikel over hebben hoe je een volger op je Insta kan converteren naar een podcast-luisteraar.
Kopieer een embed code via Apple Podcasts
maandag 23 november 2020 om 15:47
Natuurlijk kan je vanaf je website altijd linken naar je podcast-aflevering op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts. Maar het is natuurlijk veel fijner om het je gebruiker gewoon te laten luisteren op je website zelf.