Over de Podcast Fabriek
Wij zijn de Podcast Fabriek. Sinds 2019 produceren we podcasts. Dit mochten we al doen voor o.a. Ministerie van Binnenlandse Zaken, Pensionfonds KLM, Gemeente Haarlem, Vluchtelingenwerk, RocketX, Grow en nog vele anderen. Podcasts zijn effectief om mensen echt aan je te binden. Dit doe je met echte verhalen met echte mensen en door je expertise te delen. We ondersteunen je bij alle stappen. Het ontwikkelen van een concept dat aansluit bij jouw doelgroep en doelstellingen, voorbereiding van de afleveringen, opnamebegeleiding en techniek, bewerking en marketing.
Een podcast, van A tot Z
Een goede strategie. Doelen bereiken.
Concept & Voorbereiding
Eerst gaan we met elkaar de serie vormgeven. We stellen vragen als: wie is de doelgroep, wat willen we hun vertellen en hoe vertalen we dat naar een goede podcast-serie. We vullen ook de praktische zaken in: welke soort muziek heeft de podcast nodig, hoe lang gaat een aflevering duren en wie het kan gaan presenteren. Daarna kunnen we aan de slag met de individuele afleveringen. We kijken welke topics interessant zijn en wie we kunnen aanhaken als gast(en). Voorafgaand aan elke aflevering plannen we een call in met de host(s), gast(en), iemand van jullie en iemand van ons. We kijken wat belangrijk is voor iedereen en maken op basis daarvan een topiclijst. Dit is de leidraad tijdens de opnames. Door zo’n voorgesprek is iedereen alvast comfortabel met elkaar en krijgen we een goed beeld van wat voor soort gesprek het gaat worden.
Fantastische geluidskwaliteit. Zowel in onze eigen studio als bij jou op kantoor.
Opname
Wij hebben een studio in Haarlem, maar ook een locatieset die we overal mee naartoe kunnen nemen. Onze set bevat 4 studiomicrofoons en een mengpaneel. Ook kunnen we wandelapparatuur meenemen, zodat je bijvoorbeeld op een projectvloer kan wandelen. Bij de opnames verzorgen we de techniek en begeleiden we de gasten en host(s). Ook bewaken we of de onderwerpen uit de voorbereiding goed aan bod komen. Na de opname bespreken we met elkaar of alles goed is opgenomen of dat we nog extra dingen gaan opnemen.
Strak afgemixt. Helder verhaal. Goede muziek.
Bewerking
Na de opnames gaan we bewerken. We knippen te lange stukken korter, verwijderen dubbelingen en maken een mooi lopend verhaal binnen de gestelde tijd. We voegen muziek en een intro/outro toe. We mixen de podcast strak af, zodat de volumes goed geleveld zijn en ieders stem perfect klinkt. Op die bewerking kunnen jullie vervolgens inhoudelijke feedback geven. Dat verwerken we.
Beschikbaar op alle podcast platforms. Een publiek opbouwen.
Marketing & Publicatie
We publiceren de podcast op alle gangbare podcast-platforms: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts en tientallen andere kleine apps. Dat betekend dat de podcast overal goed vindbaar is. Tevens kunnen wij een titel en beschrijving voor zowel de serie als de individuele afleveringen schrijven. Uiteraard mogen jullie dat ook zelf doen. Indien nodig, kunnen wij ook een artwork maken. Dit is het plaatje wat mensen zien als ze de podcast afspelen in hun favoriete podcast-app. Om het ultieme resultaat uit je podcast te halen, moet je de podcast goed in de markt zetten. Allereerst is het handig om gasten uit te nodigen met het juiste netwerk. Vaak willen zij de podcast delen met hun netwerk, waardoor die ook met jouw organisatie in aanraking komen. Om je podcast op sociale kanalen goed te verspreiden, kunnen we audiograms maken. Dit zijn snippets die je op kanalen als LinkedIn en Instagram kan plaatsen. Deze zijn getranscribeerd en in je huisstijl. Mensen horen hierin een kort stukje van de podcast. Dit maakt ze nieuwschierig om de hele aflevering te gaan luisteren. Als je dit nog beter wil aanpakken, kunnen we ook je podcast filmen met 3 professionele camera’s. Je krijgt dan de hele aflevering als video. Wij schakelen die, zodat je op elk moment de persoon ziet die aan het woord is. Ook krijg je 3 getranscribeerde snippets om te delen met je netwerk.
Ontmoet het team
Stefan Kollaart
Stefan is een audio-liefhebber in hart en nieren. Als kind maakte hij al online radioprogramma’s. Hij studeerde media en werkte als programmamaker bij WildFM. Sinds 2015 maakt Stefan podcasts, zowel voor als achter de schermen. Hij weet hoe je een verhaal moet vertellen in audio en is een enorme marketing-nerd.
Koen Minnema
Koen is een echte marketeer. Hij studeerde af op communicatie en runde daarna enkele bedrijven, waaronder een dienstenplatform en een toeristische organisatie. Koen weet hoe je mensen bij elkaar brengt, een propositie in de markt zet en is tevens een uitstekende planner, zodat alles soepeltjes verloopt.
Sjoerd de Vries
Sjoerd is onze creatieve geest met een passie voor fotografie en het vormgeven van artworks. Met zijn afgeronde grafische design opleiding en jarenlange ervaring, heeft hij een schat aan expertise opgebouwd in het creëren van visuele identiteiten voor diverse bedrijven en organisaties.