Audiograms met Headliner – Promoot je podcast op sociale kanalen

Als het goed is, zit je podcast vol met interressante social content. Leuke one-liners, een goede anekdote of een boeiend stuk informatie. Die content wil je dan eigenlijk losknippen, zodat je er ook mensen mee bereikt die je podcast niet luisteren. Dat kan met Headliner, een (gratis) tooltje om Audiograms te maken.

Wat is een audiogram?

Een audiogram is een snippet van gemiddeld 15 tot 60 seconden. Op sociale kanalen kan je vaak alleen maar video delen. En zelfs als je al audio kan uploaden, doet dit het vaak niet zo goed in de algoritmes. Alle sociale kanalen zijn namelijk visuele media. Je wilt aantrekken met beeld en tekst. Een audiogram lost dat op bij een podcast.

Bij het maken van een audiogram heb je allerlei opties om hem visueel aantrekkelijk te maken. Je kan een foto of artwork uploaden, een audiogolf toevoegen en zelfs de audiogram transcriberen. Op veel sociale kanalen staat het geluid namelijk standaard uit. Als je je audiogram transcribeert, zorg je ervoor dat die mensen wel mee kunnen lezen. Het eindresultaat in een video-bestand dat je kan delen in je Instagram-story of LinkedIn-post.

Een voorbeeld van een Audiogram gemaakt met Headliner, voor Vluchtelingenwerk

Headliner

De makkelijkste tool om audiograms mee te maken is Headliner. Je upload een mp3-bestand van je aflevering of zoekt je podcast in hun podcast-directory (die de data haalt uit Apple Podcasts). Vervolgens kan je in een aantal simpele stappen je audiogram designen en transcriberen. Je kan kiezen voor portret (stories), square (LinkedIn, Instagram post) of widescreen-formaat. In onderstaande video nemen we je stap voor stap mee, zodat je uiteindelijk je podcast goed kan promoten op sociale kanalen.

Headliner is gratis voor 10 audiograms per maand – meer dan genoeg voor de gemiddelde podcast. Daarna kan je ervoor kiezen om een bescheiden bedrag (ongeveer 15 dollar per maand) voor de dienst te betalen. Een alternatief is dat je Headliner gratis blijft gebruiken, zij plaatsen dan echter een watermerk op je video.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem