Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

Voordat we beginnen: wat ga je überhaupt doen?

Voordat je überhaupt kan gaan zitten om de titel van je podcast te bedenken, moet je eerst heel helder hebben wat het onderwerp van je podcast is en voor welke doelgroep je het gaat maken.

Dus ga zitten met een notitieboekje, schrijf wat onderwerpen uit en bedenk op basis daarvan wat nou precies het hoofdonderwerp is en wat voor doelgroep je wil gaan aanspreken.

Denk na over of je voor een hele specifieke doelgroep een niche-podcast gaat maken, of juist voor een brede, algemene doelgroep gaat.

Dit zijn hele belangrijke zaken voordat je überhaupt een titel gaat bedenken, want je wil dit meenemen in je titel. Maak je bijvoorbeeld een podcast over het ontwerpen van gebouwen en richt je je op architecten? Dan wil je dat die doelgroep zich aangesproken voelt door de titel, dus wil je veel meer uitstralen dat je echt diepgaande, niche informatie gaat delen. Maar richt je je juist op de inwoners van een stad die een klein beetje geïnteresseerd zijn in welke gebouwen er in de stad komen? Dan wil je een veel algemenere titel, zonder vakjargon.

Wees ontzettend duidelijk

Een podcast-titel moet ontzettend duidelijk zijn. 

Het eerste waar mensen aan denken als ze een titel gaan bedenken is een leuke woordgrap. En hey, niks mis met een leuke woordgrap, ik houd er ook van, maar het is niet altijd even slim om te doen.

Mensen scrollen namelijk vrij snel door een lijst met podcasts heen. Als je titel niet duidelijk zegt wat ze kunnen verwachten, is de kans groot dat ze er geen tijd in gaan investeren.

Een titel die ik bijvoorbeeld heel goed vind, is de Grote Podcastlas.

Het is vrij duidelijk als ik het artwork en de titel zie waar de podcast over gaat: namelijk, ze pakken een bepaald land en gaan er meer over vertellen. Ik weet wat een atlas is. Ik kan dus op basis van de titel en het artwork in één oogopslag redelijk bedenken waar het over zou kunnen gaan.

Een andere goede titel is bijvoorbeeld “Jong Beleggen”, wat aan de ene kant een woordgrap is op jong belegen kaas, maar aan de andere kant helder weergeeft: dit is een podcast die gaat over jonge mensen die hun eerste stappen willen gaan zetten in het beleggen.

Als laatste is ‘Trust Nobody – een podcast over Wie is de Mol’ een mooi voorbeeld. De titel is eigenlijk ‘Trust Nobody’, wat een quote is die steeds voorkomt in afleveringen van Wie is de Mol. Als jij dus Wie is Mol kijkt, dan zal je het meteen een hele heldere titel vinden: ‘Hey, deze quote komt uit Wie is de Mol, dus deze podcast zal wel over dat programma gaan.’ Het feit dat jij dat herkent, betekent dat jij een Wie is de Mol-kijker bent en dus de doelgroep. En mocht het op basis van de quote ‘Trust Nobody’ nog niet helder zijn, hebben ze met een koppelsstreepje nog een extra toevoeging toegevoegd aan die titel, namelijk: “een podcast over Wie is de Mol”.

Niet teveel woorden

Gebruik niet te veel woorden in de titel van je podcast. 

Ik zou zeggen, maximaal 5. Dat heeft ermee te maken dat podcastapps titels afbreken als ze boven een bepaalde lengte komen. Mensen kunnen dan niet de hele titel lezen en dat werkt vaak verwarrend. En als je de belangrijkste keywords van je titel aan het eind van de zin hebt staan, lopen mensen die dus helemaal mis.

Kies een unieke naam

Kies een unieke naam uit en doe hiervoor ook wat research. 

Als je eenmaal een naam hebt bedacht, ga naar Google en kijk of er al een podcast of een merk is dat zo heet. Je wil niet dat als mensen in een podcastapp of op Google jouw naam intikken, ze andere resultaten tegen komen. 

Ga ervoor!

Het ding is, over je naam kan je eeuwig blijven bakkeleien, maar dat heeft geen zin. Het kan er namelijk voor zorgen dat je helemaal nooit begint met het maken van je podcast, omdat die titel zo perfect moet zijn.

Als je een titel hebt waar je redelijk tevreden over bent, ga er dan voor en ga je podcast maken.

ChatGPT

Een kleine bonustip die ik nog wil geven: als je voor je titel wat meer brainstorm capaciteit nodig hebt, kan je dat tegenwoordig uitbesteden aan ChatGPT, de chatbot waar je vragen aan kan stellen. Geef bijvoorbeeld aan: “ik wil een podcast maken over X met doelgroep Y. Geef mij een aantal korte titels die helder weergeven wat ik wil gaan doen, die ik kan gebruiken voor een podcast”.

Misschien komt er niet meteen een goede titel uit, maar kan het wel je brein een setje in een goede richting geven.

Wil je trouwens meer met ChatGPT en podcasten? Een aantal maanden geleden hebben we een video gemaakt over wat je als podcaster allemaal met ChatGPT kan. Deze kan je hier vinden. 

We gaan meer maken over ChatGPT en podcasten. Als je daarvoor op de hoogte wilt blijven, kan je je abonneren op onze nieuwsbrief. 

Bonustip voor bedrijven

En dan nog een laatste tip voor bedrijven: voeg je bedrijfsnaam toe in je titel en op je artwork. Het geeft namelijk bepaalde credibility, mensen kunnen het vinden op je bedrijfsnaam en het laat zien dat je als bedrijf graag dingen deelt.

Conclusie

Tot zover een paar tips voor het bedenken van een goede podcast-titel. Kom je er nou onlangs deze tips nog niet uit? Stuur ons dan een mailtje!

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem