Wat is een audiogram?
Een audiogram is een snippet van gemiddeld 15 tot 60 seconden. Op sociale kanalen kan je vaak alleen maar video delen. En zelfs als je al audio kan uploaden, doet dit het vaak niet zo goed in de algoritmes. Alle sociale kanalen zijn namelijk visuele media. Je wilt aantrekken met beeld en tekst. Een audiogram lost dat op bij een podcast.
Bij het maken van een audiogram heb je allerlei opties om hem visueel aantrekkelijk te maken. Je kan een foto of artwork uploaden, een audiogolf toevoegen en zelfs de audiogram transcriberen. Op veel sociale kanalen staat het geluid namelijk standaard uit. Als je je audiogram transcribeert, zorg je ervoor dat die mensen wel mee kunnen lezen. Het eindresultaat in een video-bestand dat je kan delen in je Instagram-story of LinkedIn-post.
Een voorbeeld van een Audiogram gemaakt met Headliner, voor Vluchtelingenwerk
Headliner
De makkelijkste tool om audiograms mee te maken is Headliner. Je upload een mp3-bestand van je aflevering of zoekt je podcast in hun podcast-directory (die de data haalt uit Apple Podcasts). Vervolgens kan je in een aantal simpele stappen je audiogram designen en transcriberen. Je kan kiezen voor portret (stories), square (LinkedIn, Instagram post) of widescreen-formaat. In onderstaande video nemen we je stap voor stap mee, zodat je uiteindelijk je podcast goed kan promoten op sociale kanalen.
Headliner is gratis voor 10 audiograms per maand – meer dan genoeg voor de gemiddelde podcast. Daarna kan je ervoor kiezen om een bescheiden bedrag (ongeveer 15 dollar per maand) voor de dienst te betalen. Een alternatief is dat je Headliner gratis blijft gebruiken, zij plaatsen dan echter een watermerk op je video.