Bloggen is de meest populaire vorm van content-creatie. Het is vrij eenvoudig. Bijna alle zakelijke websites draaien tegenwoordig op WordPress, wat van nature een blogsysteem is. Die mogelijkheid zit er standaard in. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de teksten schrijven. Blogs zijn makkelijk deelbaar op sociale media, kunnen altijd en overal geconsumeerd worden en worden goed geïndexeerd door Google. Hierdoor is het goed voor je zoekresultaten.
Tevens is het iets makkelijker beginnen dan podcasting. Podcasting is best te simplificeren, maar het komt toch vaak neer op (een) microfoon(s) kopen, leren hoe je een beetje audiobewerking kan doen, leren over hoe je dat vervolgens dan publiceert, etc. Tevens is je resultaat een audioproduct, wat iets moeilijker goed te delen is op sociale kanalen. Wij hebben op onze website tientallen artikelen waarin we je dit allemaal uitleggen, maar daar moet je dan wel tijd en zin in hebben. En je vraagt je misschien af: als beide hetzelfde doel hebben, waarom zou ik dan niet voor de makkelijkste optie gaan?
Effect en impact
Omdat podcasting veel meer impact maakt. Natuurlijk is bloggen effectief. Maar podcasten kan vele malen effectiever zijn. Je kan in tekst je persoonlijkheid door laten klinken, maar het blijft toch vrij statisch. Bij een podcast horen mensen jouw stem en je intonatie. De ervaring is veel dieper: langer, inhoudelijker en persoonlijker. Een blog levert je misschien contactgegevens op. Maar met een podcast bouw je echt een band op met je luisteraar. Het worden fans en ambassadeurs.
Waar ben jij natuurlijk beter in?
Het allerbeste is natuurlijk om beide op te pakken. Met de combinatie van bloggen en podcasting zet je jezelf zo in de markt. Maar misschien heb je daar de tijd niet voor en wil je 1 medium kiezen. Stel jezelf dan deze vraag: ben je meer een beller of meer een mailer? Dat is namelijk best een mooie metafoor. Heb je het gevoel dat je je beter kan uitdrukken in tekst, doe dat dan. En ben je wat meer een natuurlijke spreker, maak dan een podcast.