Bouw een podcast community op

Leestijd: 2 minuten

Geplaatst op 11 september 2020 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

Podcast Fabriek > BlogMarketing & Publicatie > Bouw een podcast community op

Van Man Man Man de Podcast tot Themetalk en van Een Podcast Over Media tot Met Nerds Om Tafel. Ze zijn allemaal op hun eigen manier bezig met het bouwen van een community. En dat is slim, want een community zorgt voor fans en extreem trouwe luisteraars, die ook graag een eurotje (of 10) aan je doneren. In deze blog bespreken we allerlei manieren hoe je als podcast een community creëert.

Van Man Man Man de Podcast tot Themetalk en van Een Podcast Over Media tot Met Nerds Om Tafel. Ze zijn allemaal op hun eigen manier bezig met het bouwen van een community. En dat is slim, want een community zorgt voor fans en extreem trouwe luisteraars, die ook graag een eurotje (of 10) aan je doneren. In deze blog bespreken we allerlei manieren hoe je als podcast een community creëert.

First of all: een kleine reality-check. Lang niet alles leent zich voor het bouwen van een community. Ook is het hard werken. Je moet niet alleen een luisterpubliek opbouwen, maar ook mensen aan elkaar verbinden. Uiteindelijk gaat dat vanzelf, maar in het begin zal de groep niet zo groot zijn. Dan moet je er zelf veel tijd in investeren.

Live events

In corona-tijd iets moeilijker, maar wel een gouden rendement als straks de anderhalve meter overboord is: het houden van een live event. Dit kan van alles zijn. Het meest voor de hand liggende is een podcast opnemen met je publiek. Dit kan eigenlijk overal: van een café tot aan een theater. Maar je kan ook iets echt interactiefs doen: denk aan een Q&A (die je eventueel ook kan opnemen) of een pubquiz. Zeker als je een specifieke niche hebt, kan een pubquiz leuk zijn. Als jij een podcast maakt over Amerika, kan je een specifieke Amerika-pubquiz doen. Je kan je niche ook koppelen aan je locatie. Zo maakte pretpark-podcast Themetalk ooit een locatieuitzending in pretpark Toverland. Mensen die een kaartje hadden gekocht mochten exclusief na sluitingstijd in alle achtbanen van het park.

Je luisteraars ontmoeten elkaar, hebben een gezamenlijk onderwerp en sluiten vriendschappen. Dat kan leiden tot vriendschappen en dus een community die zijn gesloten door jouw podcast.

Whatsapp, Facebook, Telegram of Slack groepen

Als je wil dat mensen via jouw label bij elkaar komen, kan je ook een groep aanmaken. Met Nerds Om Tafel is hier ontzettend succesvol in. Zij hebben een Slack-groep waar duizenden techliefhebbers inmiddels lid van zijn. Omdat hier zoveel over allerlei soorten techniek wordt gepraat, willen veel techliefhebbers die de podcast niet kennen alsnog die groep in. Dat zijn wel mensen die bovenmatig geinterresseerd zijn in technologie. Door deze slack-groep geven ze daardoor de podcast een keer een kans. En voor je het weet heb je er weer een donateur bij.

Donaties kan je vragen via bijvoorbeeld Patreon en Petje.af. Wil je meer weten over geld verdienen met je podcast? Lees dan ons blog daarover. En we hebben ook een artikel over het verschil tussen Patreon en Petje.af.

Audio- en tekstberichten

Een simpele, laagdrempelige manier van het opbouwen van een community is je luisteraars oproepen om te reageren. Dit kan door een mailadres of een Whatsapp telefoonnummer beschikbaar te stellen. Luisteraars kunnen dan reageren op je podcast. Door hun bericht en naam voor te lezen voelt die luisteraar zich verbonden met je podcast. En andere luisteraars horen namen van mensen die reageren. Daardoor ontstaat op een gekke manier toch een verbondenheid: “wij luisteren met z’n allen”.

Het allerleukste is natuurlijk om mensen audioberichten in te laten sturen. Die kan je afspelen in je podcast en horen andere luisteraars zijn/haar stem. Zet daarvoor bijvoorbeeld een apart Whatsapp-nummer op of laat men reageren op je Facebookpagina via Facebook Messenger.

Hulp nodig met een community bouwen?

Community is onze achternaam.