Geld verdienen met je podcast: Patreon en Petje.af

Gepubliceerd op 31-10-2019 14:30 door Stefan Kollaart

Ik vind dat podcasting momenteel een beetje dezelfde vibe heeft als bloggen in zijn begintijd. Het medium is niet nieuw, maar de echte explosie is pas een jaar of 3 gaande. En dat merk je: iedereen is nog een beetje zoekende. De professionaliseringsslag wordt gemaakt, maar het gaat traag. Er wordt veel geëxperimenteerd, grote bedrijven zijn de markt nog niet kapot aan het maken en er worden echt community's gecreëerd. Ik denk dat we over 5 jaar terugkijken op deze tijd met een lichtelijk nostalgisch, "kijk ons lekker hobby-en met z'n allen" gevoel. De jeugdsoos, zoiets.

Wat mooi is aan podcasting is dat het aanbod zo verschillend is. Maar ook de intenties en budgetten van de makers zijn zo anders. Audio is zo enorm toegankelijk: je kan in principe met de dictafoon-app en de microfoon van je oordopjes een podcast maken. Niet de beste kwaliteit, maar als je inhoud goed is kan je een doelgroep echt bereiken. Audio is simpelweg nog een tikkeltje laagdrempeliger dan video. Youtube is een fantastisch platform en je kan met de camera van je telefoon echt iets maken, maar bij video zit je toch ook altijd met setting en montage. Bij podcasts is dat wat mij betreft iets minder nodig en kan je je echt focussen op de inhoud.

Toch die nieuwe microfoon

Maar vaak gaat het zo: iemand maakt 1 a 2 afleveringen met de microfoon van z'n oortjes. Mensen gaan luisteren. Je voelt de tractie. Je krijgt complimenten over je inhoud. Je wil door. En professionaliseren. USB-microfoons zijn vrij goed te betalen en er wordt vaak snel overgegaan op de aankoop van een betere microfoon. En dat is logisch, want goede audio luistert zoveel beter weg.

En zo kan het nog wel even doorgaan. Je hoeft niet veel te investeren, maar het kan wel. Mengtafels, koptelefoons, microfoons, podcast hosting (met uitgebreide statistieken), locatiesets, etc. Maar denk ook aan dingen als benzine en ook niet onbelangrijk: je tijd.

Terug naar die tweesplitsing. Sommige podcasts worden gemaakt door bedrijven om hun product, dienst of zichzelf te promoten. Daar hoeft niet direct geld tegenover de podcast te staan: het is een marketing-kanaal. Maar als jij een podcast maakt over iets wat je tof vindt, zonder dat je er geld mee kan verdienen, is het wel vervelend dat je geld moet investeren.

De twee P's

Enter diensten als Patreon en Petje.af. Het idee is simpel: kwaliteitscontent mag best iets kosten. Podcasts zijn helemaal gratis en dat is mooi. Maar als je elke week een uur of anderhalf uur vermaakt/geïnformeerd wordt door iemand, dan is dat toch wel een kleine bijdrage waard? 

Patreon is een groot Amerikaans bedrijf. Veel youtubers, podcasters en schrijvers gebruiken het. Je kan als gebruiker op Patreon je creditcard koppelen. Als maker kan je een pagina aanmaken. Mensen kunnen met hun account zich vervolgens abonneren op je podcast, met een bepaalde tier. Als maker kan je deze tiers zelf kiezen. Denk aan $1, $5 en $10 per maand. 

Makers kunnen hier ook iets voor tegenover zetten. Vaak verschillen deze tegenprestaties per tier. Bij $1 krijg je bijvoorbeeld een naamsvermelding in de eerstvolgende podcast, bij $5 krijg je een stickerset en bij $10 krijg je toegang tot de Whatsapp-groepsapp van deze podcast. Op die manier bouw je ook nog eens een community.

Grootste nadeel van Patreon: het is een Amerikaans bedrijf en dat merk je. Je kan er niet met iDeal betalen. Ook een groot nadeel: je moet altijd abonneren. Dus, het is een maandelijkse bijdrage. Je kan die maandelijks opzeggen, maar in principe loopt je bijdrage automatisch door. Voor jou als maker leuk, maar het is altijd lastiger om je luisteraar te overtuigen elke maand iets over te maken dan één keer een leuke bijdrage.

Petje.af is een Nederlands bedrijf dat probeert die minpunten aan te pakken. Je kunt betalen met iDeal en je kan ook om eenmalige donaties vragen. iDeal moet je wel zelf opzetten: je moet een Mollie-account aanmaken. Mollie verwerkt de betalingen. Dat heeft als voordeel dat als Petje.af niet meer bestaat of je toch zelf betalingen wilt gaan verwerken, je iedereen mee kan nemen naar een andere/eigen dienst. Maar, het is wel weer iets meer zelf instellen.

Petje.af is kleiner. De kans dat je luisteraar al een Patreon account heeft is groter. Maar Petje.af heeft ook zijn extra voordelen, zeker voor de Nederlandse markt. Veel Nederlanders hebben geen creditcard.

Dus, mocht je donaties willen vragen voor je podcast: het kan en met deze diensten is het echt makkelijk in te stellen. Probeer het eens, misschien kan je die eerstvolgende aankoop ermee financieren. 

Powered by Froala Editor

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie