Het bewerken van een podcast: beperk de rol van de host
Als we een voorstel doen voor het maken van een podcast-reeks, benadrukken we in ons plan van aanpak altijd hoe belangrijk de edit is. Gemiddeld is het eindresultaat van de podcast 30% korter dan de lengte van de opnames. Dit komt omdat we veel weggooien. De aankomende weken gaan we ons in een aantal blogs focussen op edit-technieken. Maar vooral: waarom maak je deze edits? Wat voegt het daadwerkelijk toe. In dit artikel: het beperken van de rol van een host.
Een pijnlijke waarheid: in de uiteindelijke edit wil je de rol van de host zoveel mogelijk beperken. Als de host een interview doet met een gast, is die gast en zijn verhaal het belangrijkste. Natuurlijk mag je als host een goede anekdote vertellen. En natuurlijk mag je best een vraag lang inleiden om duidelijk te maken wat je met een vraag bedoeld. En die momenten moeten de edit ook gewoon halen.
Het gaat meer over een andere rol van de host: namelijk het invullen van stiltes, het sturen van de gast en het op gang brengen na en dood moment.
Dit is het best te illustreren met een goed voorbeeld. Daarin zie je meteen hoe krachtig deze edit-methode is.
Stel, ik ben de host van een podcast over duiken en Raymond is bij mij te gast. Hij is al 15 jaar diepzeeduiker en verteld over recent werk: hij heeft geprobeerd in een groot, diep meer een gezonken auto te vinden. Hij is aan het vertellen.
——
Raymond: “We zaten ongeveer op 20 meter toen we ineens merkte dat het water zeer vertroebeld was.”
Host: “Op wat voor manier heb je daar concreet last van?”
Raymond: “Het maakt het natuurlijk erg lastig om te zoeken naar een voorwerp, maar het is ook nog eens zo dat je gedesoriënteerd raakt, dus op een gegeven moment weet je ook niet meer in welke richting je nou precies aan het zwemmen bent.”
Host: “En wat doe je dan op zo’n moment?”
Raymond: “Nou, op dat moment is het belangrijk om te weten of iedereen denkt dat hij/zij door kunnen en niemand er teveel last van heeft. Dus nog voor je dieper gaat – waar het waarschijnlijk nog moeilijker wordt om te zien – geef je een teken om naar boven te gaan en te overleggen.”
Host: “En – hoe zat dat in dit geval?”
Raymond: “Er was nu teveel twijfel, dus toen hebben we voor nu besloten de operatie niet door te laten gaan.”
——-
Buiten dat je hieruit kan halen dat ik de ballen verstand heb van duiken, zie je als het goed is een ander patroon. De host helpt om de gast zijn verhaal te laten vertellen. Maar buiten dat is de concrete toevoeging van de host in dit geval 0. Het gaat namelijk om het verhaal van Raymond. Je kan de stukken van de host er gemakkelijk uitknippen. Er blijft dan dit over:
We zaten ongeveer op 20 meter toen we ineens merkte dat het water zeer vertroebeld was. Het maakt het natuurlijk erg lastig om te zoeken naar een voorwerp, maar het is ook nog eens zo dat je gedesoriënteerd raakt, dus op een gegeven moment weet je ook niet meer in welke richting je nou precies aan het zwemmen bent. Nou, op dat moment is het belangrijk om te weten of iedereen denkt dat hij/zij door kunnen en niemand er teveel last van heeft. Dus nog voor je dieper gaat – waar het waarschijnlijk nog moeilijker wordt om te zien – geef je een teken om naar boven te gaan en te overleggen. Er was nu teveel twijfel, dus toen hebben we voor nu besloten de operatie niet door te laten gaan.
Zoals je ziet is de flow veel lekkerder. Er zijn geen onnodige interrupties van de host meer. Je denkt misschien dat dit hele kleine besparingen oplevert, maar niets is minder waar. Er zitten heel veel onnodige interrupties in een podcastgesprek.
Misschien dat je hierdoor de rol van host als ondergeschikt gaat zien, maar niets is minder waar. Ondanks dat je zulke brokken van de host verwijdert voor de flow, is het tijdens de opname ontzettend belangrijk. Een goede host stuurt het gesprek, verleidt de gast antwoorden te geven die hij/zij niet wil geven en brengt een mooie balans van onderwerpen. En als je het met deze techniek goed knipt, klinkt het alsof de gast het allemaal uit zichzelf zegt.
Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?
Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.
1-9-2023
Podcast gasten vinden en benaderen
Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.
16-8-2023
Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?
Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.
14-6-2023
Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?
Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.
20-2-2023
Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)
Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.
8-12-2022
Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)
Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.
21-11-2022