Hoe begin ik mijn podcast en hoe sluit ik hem af?

In dit artikel zetten we de concrete content in een podcast even opzij en focussen we ons op de opening en de afsluiter. Want als je eenmaal in een interview zit of over je passie aan het vertellen bent, weet je waarschijnlijk wel wat je moet doen. Maar een intro en een outro zijn vaak iets lastiger. Want wat zijn de do’s en de don’ts. En waarom eigenlijk?

In dit artikel zetten we de concrete content in een podcast even opzij en focussen we ons op de opening en de afsluiter. Want als je eenmaal in een interview zit of over je passie aan het vertellen bent, weet je waarschijnlijk wel wat je moet doen. Maar een intro en een outro zijn vaak iets lastiger. Want wat zijn de do’s en de don’ts. En waarom eigenlijk?

Cold Open
Laten we beginnen bij het begin: hoe begin ik een podcast? Er zijn een aantal manieren om een podcast te openen. De eerste is een cold open. Dit betekend dat er nog voor je intromuziekje een stukje gesprek zit. Dit kan zowel een tease zijn, als een soort off-the-record stukje.

Een tease houdt in dat je een kort fragmentje (denk aan 20 a 30 seconden) die later terugkomt in de podcast alvast laat horen aan het begin. Dit moet wel echte topcontent zijn. Denk aan dé beste quote van je gast, waarvan je weet dat de doelgroep meteen enthousiast raakt. Of denk aan een superleuke grap die ervoor zorgt dat je luisteraar meteen gelachen heeft. Een klassieke truc hierbij is om de lach over te laten gaan in je intro. Edwin Evers deed dit altijd op 538. De intro van de plaat loopt al, er wordt een grap gemaakt, en tijdens het lachen begint de zanger met zingen. Dit kan je met jou intro ook doen: een kort stukje totdat het refreintje komt. Op dat korte stukje laat je je tease eindigen, precies op het punt dat de dominante muziek erin komt. De tease hoort je luisteraar uiteindelijk 2x: 1x in de cold open als tease en 1x in het gesprek. Misschien voelt dit raar aan, maar het zorgt voor herkenning. Dit is dus best een goed ding om te doen.

Een andere optie voor de cold open is een off-the-record stukje. Wij doen dit bij The Beertenders. Een paar minuten voordat we echt beginnen met het opnemen van de podcast zetten we de opname al aan. Vaak ontstaan er tussen de start van de opname en de start van de podcast al interessante gesprekjes of wordt er slap met elkaar geouwehoerd. Ondanks dat we weten dat de opname loopt, is deze content vaak nog een tikkie persoonlijker. Daardoor leren de luisteraars van een podcast je nog beter kennen en voelen ze dat ze ergens bij horen. Dat is zo ongelooflijk sterk aan een off-the-record stukje. Deze loopt net als de tease over in je intromuziekje en de podcast is begonnen.

Direct intromuziek

Je kan ook direct met je intromuziekje beginnen. Dit zorgt ervoor dat je show meteen krachtig start. Als je nog geen intromuziekje hebt, kan je ons artikel lezen over rechtenvrije muziek voor in je podcast. Daarna begin je met de korte introductie van je podcast zoals beschreven in de volgende alinea.

Korte introductie

Na je intromuziekje kan je kort toelichten wat je podcast is, wie hem presenteren en waar deze aflevering over gaat. Vooral dat laatste is superbelangrijk: vertel je luisteraar kort wat je deze aflevering gaat doen. Dit zorgt ervoor dat je luisteraar vrij direct kan bepalen of hij/zij de aflevering wil gaan beluisteren. Misschien denk je: waarom is dat een voordeel voor mij als maker? Als ik onderwerpen benoem die mijn luisteraar niet interesseren, stopt ‘ie met luisteren en ben ik er eentje kwijt. Die gedachtegang is logisch, maar het heeft ook een ander effect. Als iemand de onderwerpen in deze aflevering niet boeiend vindt, kan ‘ie meteen afhaken. De luisteraar weet echter ook dat je in jouw podcast binnen een minuut weet waar hij aan toe is. De investering wordt in de toekomst dan ook minder, waardoor de kans groot is dat de luisteraar hem in ieder geval even aanzet om te kijken waar deze aflevering over gaat.

Roep in de intro ook op om te abonneren in iTunes, Spotify en Google Podcasts om zo een vast luisterpubliek op te bouwen. Je kan ook nog verwijzen naar je social media kanalen, website, donatiekanalen, etc.

Afsluiting

De afsluiting is veel minder complex dan de introductie. Ik raad je aan om in ieder geval ook hier weer te benoemen waar men kan abonneren. Iemand heeft een hele aflevering afgeluisterd en is dus geinteresseerd. Die call to action hier is dus heel belangrijk. 

Je kan de podcast vervolgens afsluiten met je vaste muziek. Je kan die ook al een beetje laten lopen aan het einde van het gesprek, zodat de luisteraar weet dat het einde in zicht is.

Heel cliche: maar bedank ook je luisteraar voor het luisteren. Hierdoor zal hij/zij zich gewaardeerd voelen. 

Als je al weet waar je volgende podcast over gaat, kan je dat ook in je outro nog benoemen. Zo weet de luisteraar waarvoor ‘ie de volgende keer in moet tunen!

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem