Hoe kan ik geld verdienen met een podcast? Promo codes & extra content.

Wij zetten podcasting zelf vooral in als onderdeel van de marketingmix van een bedrijf. Als jij een bedrijf hebt en je wil je verhaal vertellen, is podcasting de meest geschikte manier. Je verdiend dan niet concreet aan je podcast. Je podcast helpt je echter wel bij het neerzetten van jezelf als specialist of om potentiële kopers beter kennis te laten maken met je product. Ik denk dat podcasting als onderdeel van je marketingmix de manier is om geld te verdienen met een podcast, maar daarvoor moet je natuurlijk wel een dienst of product hebben.

Wij zetten podcasting zelf vooral in als onderdeel van de marketingmix van een bedrijf. Als jij een bedrijf hebt en je wil je verhaal vertellen, is podcasting de meest geschikte manier. Je verdiend dan niet concreet aan je podcast. Je podcast helpt je echter wel bij het neerzetten van jezelf als specialist of om potentiële kopers beter kennis te laten maken met je product. Ik denk dat podcasting als onderdeel van je marketingmix de manier is om geld te verdienen met een podcast, maar daarvoor moet je natuurlijk wel een dienst of product hebben.

Daarom wil ik in deze blogpost ingaan op de meer concrete manieren om geld te verdienen met een podcast, bijvoorbeeld met het praten over een hobby of andere niche.

Besef hierbij wel: de meeste van deze aanbevelingen werken pas als je een wat hogere luistercijfers hebt. Als je 10 luisteraars hebt, is je bereik niet groot genoeg. Houd er dus rekening mee dat je eerst een hele tijd zal moeten podcasten voordat één van deze opties relevant worden. Podcasting is helaas geen “get rich quick”-medium. Veel van de podcasts die nu iets verdienen zijn al jaren bezig en hebben flink tijd geïnvesteerd in het opbouwen van een community.

Sponsoring

Podcasts gaan vaak over een niche. Denk aan themaparken, Formule 1 of technologie. Daardoor zal je nooit miljoenen luisteraas aan je binden, want je stoot het grootste gedeelte van de mensen al af. Denk echter niet dat dat negatief is. Adverteren op 538 is bijna net zo duur als op BNR, terwijl 538 10x zoveel luisteraars heeft. Dat komt omdat BNR een zeer specifieke doelgroep heeft: zakenmensen met een hoog inkomen.

Stel jij maakt een podcast over technologie. Een persoon heeft een bedrijf die routers verkoopt waarop je werkelijk elke instelling naar jouw voorkeur kan aanpassen. Is het dan interessant om te  adverteren op 538? Nee! Veel luisteraars zullen helemaal niet zo’n geavanceerde router willen. Die hebben al iets van hun provider of willen iets simpels. Maar als er een podcast is die gaat over het tweaken van hardware, heb je ineens een type medium waarvan je weet dat 100% van de luisteraars interesse hebben in je product. Het zijn minder luisteraars, maar de doelgroep die potentieel jouw product wil hebben is vele malen groter.

Heb jij een podcast die zich in een niche bevindt? Dan weet je vaak zelf wel welke bedrijven goed aansluiten bij jouw product. Stuur ze een mail of bel ze. Vertel ze wat je bereik is. En overtuig ze om te adverteren.

Wat goed werkt in podcasts zijn promotiecodes. Ik geef als hardwarefabrikant 5% korting aan luisteraars van die ene technologie-podcast. Om die korting te claimen, moeten ze een promotiecode invullen bij het afrekenen. Bijvoorbeeld “techpodcast123”. Als de podcast-maker de advertentie voorleest in zijn podcast, noemt hij die actie en die promo-code. De adverteerder weet daardoor hoeveel mensen zijn router kopen, want hij kan bijhouden hoeveel routers hij heeft verkocht met die promocode.

Patreon & Petje af

In een eerder artikel bespraken we al Patreon & Petje.af. Beide zijn diensten waar fans van je podcast een maandelijkse bijdrage kunnen geven aan je podcast. Je kan in je podcast oproepen om een donatie te doen als je luisteraar de tijd die jij in je podcast stopt waardeert.

Vaak geven makers op de platformen extra content weg. Dit zie je bijvoorbeeld bij de podcast Trust Nobody over Wie is de Mol. Elke week bespreken zij de aflevering. Maar als je patreon van hun bent, krijg je af en toe ook extra content. Denk aan een interview met één van de makers van het televisieprogramma, of met de Mol.

Je kan het zo gek niet bedenken of het kan een voordeel zijn voor jouw patreons: van fysieke stickers tot toegang tot whatsapp-groepen. Experimenteer hiermee en probeer jouw luisteraars over te halen een donatie achter te laten.

Als je meer wil weten over de verschillen tussen de twee platforms (Patreon & Petje.af), kan je dit artikel lezen: http://podcast-fabriek.nl/blog/geld-verdienen-met-je-podcast-patreon-en-petje-af

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem