Hoe lang moet mijn podcast duren?

In een podcast is je content het allerbelangrijkste. Lengte is daarin niet per sé een hele relevante factor. Zolang je content goed is, maakt de lengte niet zoveel uit. In dit artikel gaan we in op de veelgestelde vraag: hoe lang moet mijn podcast eigenlijk duren?

Content is key, lengte is secundair

We raden altijd aan om je podcast te bewerken. Maar dit is meer om niet-essentiële stukken te verwijderen of om de flow te bevorderen. Niet met het doel om een podcast van precies 30 minuten te maken.

Je maakt geen radio- of televisieprogramma waar het volgende programma alweer klaar staat. Mensen hebben bewust gekozen om je podcast aan te zetten omdat ze bovenmatig geïnteresseerd zijn in de content die je maakt. Gebruik dus qua lengte meer de maatstaf of het boeiend is dan een specifieke lengte.

Vaak krijg ik te horen dat voor Youtube het web volstaat met artikelen over de ideale lengte van een video. Maar dan heb je het vaak over mainstream-content die gericht is op een groot publiek. Er zijn op Youtube kanalen waar je mensen kan zien vissen. Die streams duren uren, en worden door miljoenen mensen gekeken. Als iets zeer specifiek is, is de kijktijd minder relevant.

Maar hoe zit het dan met reistijd? Als mensen gemiddeld een halfuur reizen, dan is dat toch de ideale lengte?

Ja en nee. We zien in statistieken dat een podcast meestal afgeluisterd wordt. Maar onder afgeluisterd definiëren we dan dat er minimaal 90% van de podcast is geluisterd. We zien vaak een enorme dip in die laatste minuten. We illustreren hoe dat komt met het volgende voorbeeld:

Je gaat uit van 30 minuten reistijd. Een podcast-aflevering duurt 1 uur en 35 minuten. Als iemand 3 reizen maakt van 30 minuten, komt hij uit op 1 uur en 30 minuten. Omdat de content interessant is, wil de luisteraar in kwestie best anderhalf uur met je doorbrengen. Je wordt onderdeel van 3 reis-momenten. Uiteindelijk heeft de luisteraar dan anderhalf uur geluisterd. Daarom worden de laatste 5 minuten in dit geval niet beluisterd.

Moet je hier iets mee? Niet echt, want het is niet te doen om hier rekening mee te houden. We gaan in dit rekenvoorbeeld uit van een gemiddelde, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. Tevens duurt die rit waarschijnlijk niet 3x dezelfde tijd. De ene keer staat er file, de andere keer staat een stoplicht langer op rood. Maar het toont wel aan dat mensen best bereidt zijn je podcast in brokken op te delen en je niet moet schrikken als je in je statistieken ziet dat er richting het eind wat meer mensen afhaken.

Reistijd is een factor die kan meespelen. Wij hebben de Passie Podcast gebaseerd op de commute-tijd: 20 a 25 minuten. Het is best handig om een streeftijd te kiezen, zodat je niet te extreme verschillen tussen je afleveringen hebt en mensen weten wat je kan verwachten. Maar als een gesprek uit de hand loopt of juist heel krachtig is doordat het korter is, is dat ook prima. De gemiddelde aflevering van de Passie Podcast duurt 21 minuten. Maar we hebben ook een aflevering van 13 en een aflevering van 40 minuten gemaakt. Beide meer dan prima.

Maar er zit wel een limiet aan toch?

Nee, niet echt. Hoe specifieker de niche, hoe minder de lengte van een podcast uitmaakt. Er is bijvoorbeeld een podcast waarin het spel Dungeons & Dragons wordt gespeeld. Deze podcasts duren gemiddeld 4 uur en hebben een vast, fanatiek luisterpubliek. Hoe algemener de podcast, hoe korter de luisterbereidheid zal zijn. Tim Ferris is ondernemer en heeft een eigen podcast. Hierin ontvangt hij grote namen. Zijn podcast is heel erg gericht op gewoontes. Jij bent succesvol en jij drinkt een speciaal soort thee, hebt een speciaal apparaat om kamertemperatuur te regelen en beoefent een unieke meditatie. Er zijn groepen die deze content verslinden, omdat het specifiek is. De gewoontes van succesvolle zakenmensen. Een ander mooi voorbeeld hiervan is pretpark-podcasts. Er is een podcast over de Efteling in Nederland, Kleine Boodschap. Afleveringen van deze podcast gaan richting de 2 uur. En schrikt dat de liefhebber af? Welnee. Die is dolblij dat er 2 gasten zijn die praten over iets waar hij/zij fan van is. Dat geldt ook voor de vele Formule 1 podcasts die ons land rijk is. Daar zie je dat de gemiddelde lengte veel meer richting het uur gaat dan richting het halfuur.

Ga je echter een podcast maken die wat breder is? Dan sluit je minder aan op een bepaalde niche-behoefte. Je hebt vaak een grotere doelgroep, maar die is wel iets minder geïnvesteerd. Het gaat je luisteraar wat minder aan het hart. Dan is een podcast van anderhalf/twee uur wel echt lang.

Conclusie

Laat je altijd lijden door de kwaliteit van de content. Loopt je interview stroef of is het beste wel gezegd? Cut the crap en rond je podcast af. Heb je een mega-geanimeerd gesprek en wordt je er helemaal ingezogen? Wees dan niet bang een gigantisch lange podcast te maken.

Heb je toch graag wat kaders voor jezelf? Kies een gemiddelde lengte die aansluit bij het soort podcast dat je maakt. Hoe meer niche, hoe langer je gemiddelde mag zijn. En wees dan alsnog niet bang om het af en toe uit de klauwen te laten lopen 😉

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem