IMG_1C7D3A90D5B6-1

Hoe ook podcasting nu versplintert raakt – en wat dat voor jou als luisteraar en maker betekend

Leestijd: 3 minuten

Geplaatst op 24 oktober 2022 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

BlogMarketing & Publicatie > Hoe ook podcasting nu versplintert raakt - en wat dat voor jou als luisteraar en maker betekend

Vijftien jaar geleden was het maken van een podcast best moeilijk. Buiten dat er nauwelijks nog USB-microfoons waren, was vooral de publicatie ervan lastig. Je moest namelijk zelf een eigen RSS-feed maken, waarin je in programmeercode de details over je aflevering moest uitschrijven. Ook moest je zelf een server hebben, waar je de afleveringen en de RSS feed op kon hosten. Die RSS-feed meldde je vervolgens aan bij iTunes. Want daar konden mensen je podcast vinden - en het belangrijkste: syncen naar hun iPod om tijdens een wandeling te beluisteren. Fast forward, 2022. Het podcast-landschap is versplintert. Podcasts zijn all over the place. Je hebt nog steeds Apple Podcasts, maar ook Spotify, Google Podcasts, tientallen kleine apps en dan is er ook nog eens Podimo, waar sommige podcasts achter de betaalmuur zijn verdwenen.

Podcast hosts

Om voor makers die versplintering makkelijker te maken, kwamen er op een gegeven moment podcast hosts op. En deze hebben twee grote voordelen:

  1. Zij maken het technisch makkelijker. Je hoeft geen RSS-feed te schrijven of eigen server voor je mp3tjes in te regelen. Jij ziet als maker gewoon een mooie interface, waar je je audio kan uploaden en je teksten kan schrijven.
  2. Zo’n podcast host meld je podcast automatisch aan bij alle apps. Jij hebt gewoon 1 omgeving waar je je aflevering upload en bijwerkt en hebt er verder geen omkijken naar.

Het leven voor podcast-makers werd dus makkelijker. Maar achter de schermen bleef alles wel hetzelfde werken. Er was nog steeds een RSS-feed en alle podcast-apps lezen die uit. Daardoor kan je als luisteraar zelf kiezen welke app je het fijnst vindt om te gebruiken en hoef je als maker maar op 1 plek alles bij te houden.

Monopolie

Maar doordat podcasts steeds populairder worden, zien grote tech-bedrijven de kans om podcasting te claimen. Net zoals Google destijds heeft gedaan met video op Youtube. Je kan niet zelf kiezen met welke app je door een online videobibliotheek heen scrollt, je gebruikt altijd de Youtube-app. Dat levert Youtube veel macht en geld op. Doordat podcasts nu zo groot zijn, willen tech-bedrijven die monopolie dan ook voor audio.

Spotify heeft hierin de grootste stappen gezet. Dat heeft twee hoofdredenen:

  1. Spotify betaald voor elk nummer dat je afspeelt auteursrechten. Dus als jij die nieuwe van Taylor Swift of Kendrick Lamar afspeelt, moet Spotify daar een klein bedrag aan de artiesten en componisten betalen. Dat gaat dus af van die 10 euro die je hun elke maand betaald. Spotify betaald de podcastmakers echter niets. Als jij dus een uur podcasts luistert in plaats van muziek, houdt Spotify meer van jouw tientje over.
  2. Spotify heeft in de afgelopen jaar veel concurrenten gekregen. Denk aan Apple Music, Youtube Music, Amazon Music, etc. Op het moment dat jij Spotify gebruikt voor zowel muziek als podcasts, wordt het moeilijker om over te stappen. Om ervoor te zorgen dat Spotify ook jouw podcast-app wordt, hebben ze exclusieve podcasts gekocht, zoals bijvoorbeeld die van Joe Rogan. Die podcast is nergens anders meer te vinden, waardoor je wel Spotify moet gebruiken om die podcast te kunnen beluisteren. Daarom wordt het ook meteen aantrekkelijk om al je podcasts maar via Spotify te luisteren, want die app gebruik je toch al.

 

De rol van Anchor

Spotify doet daar sinds kort nog een schepje bovenop. Ze hebben namelijk een paar jaar geleden één van die eerder genoemde podcast-hosts gekocht: Anchor. En waar de meeste podcast-hosts best wel prijzig kunnen zijn, is Anchor al die tijd gratis geweest. Waardoor veel makers ervoor kiezen. Wij raden Anchor eigenlijk ook altijd aan, aan startende podcasters.

Anchor is echter langzamerhand veel meer exclusiviteit met Spotify in gaan bouwen. In het begin meldde Anchor je podcast overal standaard aan. Vorig jaar veranderde dat: Anchor meldde hem standaard via Spotify aan, de rest moest je zelf doen. En sinds kort creëert Anchor uit zichzelf geen RSS feed meer, dat moet je handmatig aanzetten. Dat zijn hoepels, waardoor wij nu zien dat steeds meer podcasts alleen op Spotify te vinden zijn. De strategie lijkt dus te werken.

Exclusiviteit

Aan de andere kant is er nu ook Podimo. Zij hebben een aantal van de meest succesvolle podcasts opgekocht. Deze zijn nu alleen via de Podimo-app te beluisteren, waar je een abonnement van 5 euro per maand voor betaald. Maar denk ook eens aan NRC, die een van hun verhalende podcasts overal aanbiedt, maar de ontknoping is alleen via hun eigen podcast-app te beluisteren.

Conclusie

Kortom: als luisteraar wordt het steeds moeilijker om maar 1 podcast app te gebruiken. En ook als maker zal je er steeds meer rekening mee moeten houden dat je podcast overal te vinden moet zijn, want je luisteraar zit ook overal.

Moeten wij je podcast overal vindbaar maken?

Laat ons je helpen!

Lees meer

donderdag 8 december 2022 om 10:59
Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.
maandag 14 november 2022 om 12:51
Als je eenmaal een podcast hebt gemaakt, heb je een artwork nodig. Dit is een perfect vierkant plaatje die je luisteraars krijgen te zien bij het afspelen in hun podcast-app. Hoe maak je zo'n plaatje snel en gratis?