Hoe richt ik een podcast-pagina op mijn website in?

Gepubliceerd op 31-01-2020 16:29 door Stefan Kollaart

Deze blog luisteren i.p.v. lezen?

Ook jouw blogs laten inspreken?

Laten we met dit onderwerp beginnen bij het begin. Want misschien ben je helemaal nog niet overtuigd dat je je podcast op je website wil delen en denk je dat Instagram, Facebook en podcast apps volstaan.

Uiteraard is het ook super belangrijk je content te delen op sociale media, maar vergis je niet in wat een podcast voor je website kan betekenen en andersom.

Allereerst: een podcast delen op je website is goed voor je SEO (google vindbaarheid). Google weet inmiddels hoe graag mensen podcasts luisteren. Ook bespreek je in een podcast-aflevering waarschijnlijk een specifiek onderwerp. Dit onderwerp is waarschijnlijk een keyword waar je op kan ranken. Zorg er dus voor dat je dit keyword ook in de titel van je aflevering opneemt. Schrijf ook bij elke podcast een uitgebreide beschrijving met punten die je bespreekt in de aflevering en neem hier de tijd voor.

Ook is het een manier om mensen naar je website te krijgen. Natuurlijk kan je de directe link van je aflevering delen (denk aan een link naar Spotify of iTunes). Maar hoe krachtig is het dat mensen naar jouw verhaal gaan luisteren, geïnspireerd raken en vervolgens al op jouw website zijn. Zorg er dus ook voor dat je op je podcast-pagina elementen zet die voor conversie zorgen, zoals een contactformulier of telefoonnummer. Mensen luisteren naar je aflevering, bouwen een band op en kunnen je meteen bellen. Een conversiemagneet!

Ik hoop dat ik je nu overtuigd hebt dat het handig is een podcast-pagina te maken op je website. Laten we het nu over de details hebben hoe je dat goed aanpakt.

Je wil dat mensen naar je podcast-pagina gaan, omdat mensen je dan echt leren kennen. Dus zet hem in het menu. Over het algemeen zou ik zeggen: geef je menu-item gewoon de naam Podcast. Vaak zijn de titels van podcasts wat langer en je wil niet zo’n gigantisch menu-item. Als ze erop klikken komen ze uit op een pagina waar al je podcasts staan. Zorg ervoor dat je podcasts chronologisch staan van nieuw naar oud, vergelijkbaar met blogs. Veel mensen denken dat een podcast een A naar Z dingetje is, maar meestal willen mensen gewoon je recentste content. Dus zorg ervoor dat je nieuwste bovenaan staat.

Zet op de detailpagina van je aflevering de titel, beschrijving en een player. Deze player hoef je niet zelf te bouwen. Als je de aflevering opzoekt in Spotify kan je rechtsklikken en een embed-code verkrijgen. Die kan je in de broncode van je pagina plaatsen. Voor die Spotify-player hoeven mensen niet de Spotify-app geïnstalleerd te hebben, ze blijven op jouw website. Hier herhaal ik nog even: zorg ervoor dat je beschrijving wat langer is zodat mensen ook wat meer kunnen lezen over je aflevering. Neem echt de tijd om te beschrijven wat er in de aflevering zit.

Als je een nieuwe podcast publiceert, zet hem dan ook op je website en link naar die pagina toe via je sociale kanalen. Dit kan echt zorgen voor meer conversie en dat is uiteindelijk het doel van je podcast.

Met een CMS als Wordpress kan je dit vaak gemakkelijk realiseren. Uiteraard kan je altijd contact opnemen met je webbouwer en hem/haar dit blog laten lezen. Je kan ook altijd contact opnemen met ons.

Powered by Froala Editor

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie