Hoe richt ik een podcast-pagina op mijn website in?

Je hebt een podcast gepubliceerd en wil hem nu ook plaatsen op je website. Hoe pak je dat goed aan?

Laten we met dit onderwerp beginnen bij het begin. Want misschien ben je helemaal nog niet overtuigd dat je je podcast op je website wil delen en denk je dat Instagram, Facebook en podcast apps volstaan.

Uiteraard is het ook super belangrijk je content te delen op sociale media, maar vergis je niet in wat een podcast voor je website kan betekenen en andersom.

Allereerst: een podcast delen op je website is goed voor je SEO (google vindbaarheid). Google weet inmiddels hoe graag mensen podcasts luisteren. Ook bespreek je in een podcast-aflevering waarschijnlijk een specifiek onderwerp. Dit onderwerp is waarschijnlijk een keyword waar je op kan ranken. Zorg er dus voor dat je dit keyword ook in de titel van je aflevering opneemt. Schrijf ook bij elke podcast een uitgebreide beschrijving met punten die je bespreekt in de aflevering en neem hier de tijd voor.

Ook is het een manier om mensen naar je website te krijgen. Natuurlijk kan je de directe link van je aflevering delen (denk aan een link naar Spotify of iTunes). Maar hoe krachtig is het dat mensen naar jouw verhaal gaan luisteren, geïnspireerd raken en vervolgens al op jouw website zijn. Zorg er dus ook voor dat je op je podcast-pagina elementen zet die voor conversie zorgen, zoals een contactformulier of telefoonnummer. Mensen luisteren naar je aflevering, bouwen een band op en kunnen je meteen bellen. Een conversiemagneet!

Ik hoop dat ik je nu overtuigd hebt dat het handig is een podcast-pagina te maken op je website. Laten we het nu over de details hebben hoe je dat goed aanpakt.

Je wil dat mensen naar je podcast-pagina gaan, omdat mensen je dan echt leren kennen. Dus zet hem in het menu. Over het algemeen zou ik zeggen: geef je menu-item gewoon de naam Podcast. Vaak zijn de titels van podcasts wat langer en je wil niet zo’n gigantisch menu-item. Als ze erop klikken komen ze uit op een pagina waar al je podcasts staan. Zorg ervoor dat je podcasts chronologisch staan van nieuw naar oud, vergelijkbaar met blogs. Veel mensen denken dat een podcast een A naar Z dingetje is, maar meestal willen mensen gewoon je recentste content. Dus zorg ervoor dat je nieuwste bovenaan staat.

Zet op de detailpagina van je aflevering de titel, beschrijving en een player. Deze player hoef je niet zelf te bouwen. Als je de aflevering opzoekt in Spotify kan je rechtsklikken en een embed-code verkrijgen. Die kan je in de broncode van je pagina plaatsen. Voor die Spotify-player hoeven mensen niet de Spotify-app geïnstalleerd te hebben, ze blijven op jouw website. Hier herhaal ik nog even: zorg ervoor dat je beschrijving wat langer is zodat mensen ook wat meer kunnen lezen over je aflevering. Neem echt de tijd om te beschrijven wat er in de aflevering zit.

Als je een nieuwe podcast publiceert, zet hem dan ook op je website en link naar die pagina toe via je sociale kanalen. Dit kan echt zorgen voor meer conversie en dat is uiteindelijk het doel van je podcast.

Met een CMS als WordPress kan je dit vaak gemakkelijk realiseren. Uiteraard kan je altijd contact opnemen met je webbouwer en hem/haar dit blog laten lezen. Je kan ook altijd contact opnemen met ons.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem