Is mijn bedrijf geschikt voor een podcast?

Een podcast is geen persbericht. Als je podcast teveel voelt als een persbericht, gaat het niet werken. Daarom vraag je je misschien wel eens af: is een podcast wel iets bij mijn bedrijf? Kan dat? En hoe dan?

Laten we eerst eens kijken waarom podcasten een mooi onderdeel kan zijn van je marketing-mix. Het belangrijkste aspect voordeel van een podcast is dat je vertrouwen kan opbouwen en autoriteit kan uitstralen. Als je iemand net 5 minuten hebt ontmoet, heb je nog geen band met die persoon. Dat moet je nog opbouwen. Maar als je uren met iemand hebt doorgebracht en je hebt in die tijd mooie, inhoudelijke gesprekken gevoerd – voelt die persoon vertrouwd en kundig. Bedrijfstechnisch is het echter niet te doen om dat met honderden mensen 1 op 1 te doen, maar een podcast heeft precies datzelfde effect. Daarom moet je geen pr-praatje gaan houden. Je moet inhoudelijk en oprechte verhalen verspreiden in je podcast. Alsof je het tegen een vriend hebt, niet tegen een klant.

Zoek naar het verhaal

Daarom moet je op zoek naar de verhalen binnen je bedrijf. Stel jij hebt een advocaten-kantoor en je wilt een format voor je podcast gaan maken. Je kan dan ervoor kiezen om een reeks te maken waarin je per aflevering verteld hoe fantastisch blij een klant met je was. Helemaal leuk, maar totaal niet inhoudelijk. Tevens faalt dit format op de vraag die je jezelf altijd moet stellen: zou ik dit zo aan een vriend vertellen?

Een schil daaronder is dat je zegt: ik ga per aflevering een wet behandelen. Inhoudelijk sterk en al een stuk minder PR. Het ontbreekt hier echter aan een verhaal. Wetten zijn droge stof en niet verhalend. Maar je kan het gelukkig wel verhalend maken. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om strafzaken te gaan behandelen. Per aflevering ga je met 2 advocaten de zaak behandelen, welke wetten daarbij komen kijken, welk bewijs jij zou aanleveren en hoe je dat in de rechtbank zou uitleggen. Dan creëer je een aansprekend verhaal, dat inhoudelijk een oprecht is. Doordat je er met 2 advocaten over discussieert is het persoonlijk. Het voelt als de luisteraar alsof je aanschuift bij een interessant gesprek tussen echte mensen.

Conclusie

Probeer dus van het “droge” af te stappen en zoek het een paar lagen dieper. Ga op zoek naar het verhaal. En brengt dat verhaal alsof je het aan een vriend zou vertellen. Wees in bovenstaand voorbeeld ook niet bang om oprecht te zijn. Als je vindt dat de andere advocaat aan tafel een verkeerde hoek in gaat, benoem dat. Maak het een echte discussie. Wees jezelf en zeg wat je denkt. Dan creëer je een oprechte podcast met oprechte mensen. Dat is wat luisteraars zoeken in een podcast en dat is hoe je een autoriteit kan worden als je podcasting toevoegt aan je marketing-mix.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem