Is mijn bedrijf geschikt voor een podcast?

Leestijd: 2 minuten

Geplaatst op 22 december 2020 | door Stefan Kollaart | in Conceptontwikkeling

Podcast Fabriek > BlogConceptontwikkeling > Is mijn bedrijf geschikt voor een podcast?

Een podcast is geen persbericht. Als je podcast teveel voelt als een persbericht, gaat het niet werken. Daarom vraag je je misschien wel eens af: is een podcast wel iets bij mijn bedrijf? Kan dat? En hoe dan?

Laten we eerst eens kijken waarom podcasten een mooi onderdeel kan zijn van je marketing-mix. Het belangrijkste aspect voordeel van een podcast is dat je vertrouwen kan opbouwen en autoriteit kan uitstralen. Als je iemand net 5 minuten hebt ontmoet, heb je nog geen band met die persoon. Dat moet je nog opbouwen. Maar als je uren met iemand hebt doorgebracht en je hebt in die tijd mooie, inhoudelijke gesprekken gevoerd – voelt die persoon vertrouwd en kundig. Bedrijfstechnisch is het echter niet te doen om dat met honderden mensen 1 op 1 te doen, maar een podcast heeft precies datzelfde effect. Daarom moet je geen pr-praatje gaan houden. Je moet inhoudelijk en oprechte verhalen verspreiden in je podcast. Alsof je het tegen een vriend hebt, niet tegen een klant.

Zoek naar het verhaal

Daarom moet je op zoek naar de verhalen binnen je bedrijf. Stel jij hebt een advocaten-kantoor en je wilt een format voor je podcast gaan maken. Je kan dan ervoor kiezen om een reeks te maken waarin je per aflevering verteld hoe fantastisch blij een klant met je was. Helemaal leuk, maar totaal niet inhoudelijk. Tevens faalt dit format op de vraag die je jezelf altijd moet stellen: zou ik dit zo aan een vriend vertellen?

Een schil daaronder is dat je zegt: ik ga per aflevering een wet behandelen. Inhoudelijk sterk en al een stuk minder PR. Het ontbreekt hier echter aan een verhaal. Wetten zijn droge stof en niet verhalend. Maar je kan het gelukkig wel verhalend maken. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om strafzaken te gaan behandelen. Per aflevering ga je met 2 advocaten de zaak behandelen, welke wetten daarbij komen kijken, welk bewijs jij zou aanleveren en hoe je dat in de rechtbank zou uitleggen. Dan creëer je een aansprekend verhaal, dat inhoudelijk een oprecht is. Doordat je er met 2 advocaten over discussieert is het persoonlijk. Het voelt als de luisteraar alsof je aanschuift bij een interessant gesprek tussen echte mensen.

Conclusie

Probeer dus van het “droge” af te stappen en zoek het een paar lagen dieper. Ga op zoek naar het verhaal. En brengt dat verhaal alsof je het aan een vriend zou vertellen. Wees in bovenstaand voorbeeld ook niet bang om oprecht te zijn. Als je vindt dat de andere advocaat aan tafel een verkeerde hoek in gaat, benoem dat. Maak het een echte discussie. Wees jezelf en zeg wat je denkt. Dan creëer je een oprechte podcast met oprechte mensen. Dat is wat luisteraars zoeken in een podcast en dat is hoe je een autoriteit kan worden als je podcasting toevoegt aan je marketing-mix.

Samen een format bedenken dat werkt voor jouw bedrijf?

Wij helpen je schillen