Kan ik gemakkelijk een transcriptie toevoegen aan mijn podcast?

Het is om een aantal redenen aantrekkelijk een transcriptie toe te voegen aan je podcast. Maar een gesprek van een halfuur kan zo uitlopen tot 30 A4tjes. Elke week weer. Wat kan je hiermee?

In de podcast-wereld is er een beetje een buzz gaande dat het een goed idee zou zijn om een transcriptie te maken van je podcast. Dit houdt in dat je de hele podcast uitgetypt publiceert. Dat heeft natuurlijk een aantal voordelen.

Allereerst zorgt het ervoor dat je een groep die liever leest ook kan bereiken met je content. Ik ben zelf van mening dat een gesprek tussen twee mensen altijd lekkerder luistert dan leest, maar er zijn genoeg mensen die het lezen van een dialoog helemaal prima vinden. Ten tweede zorg je ervoor dat mensen die niet kunnen luisteren (om wat voor redenen dan ook) diezelfde content toch voor zich kunnen nemen. And last but not least: het zorgt ervoor dat je heel veel tekstuele content op je website brengt, wat weer goed kan zijn voor je SEO. Of extreme opstellen door Google per sé gerankt worden weet ik niet, maar je associeert je website in ieder geval weer met bepaalde termen.

Ik denk dat het argument om transcripties te maken vooral geldig is als je kijkt naar toegankelijkheid. Als je je daarvoor in wil zetten is dat heel krachtig. Maar qua SEO vraag ik me af of Google nou graag linkt naar een pagina met een heel opstel (mensen willen toch als ze zoeken gewoon snel antwoord op hun vraag) en ik denk dat het grootste gedeelte van de mensheid toch liever naar een gesprek luistert dan een gesprek meeleest.

Maar, het maken van transcripties is nog niet zo makkelijk. Hoe ver we soms ook roepen dat we zijn met technologie, speech to text-software is nog lang niet zo krachtig. Je herkent vast wel het voorbeeld dat iemand “oliebol met suiker” zei en je telefoon dacht dat er “Hé Siri” werd gezegd. Of je hebt vast wel eens automatische ondertiteling van Youtube aangezet en gezien dat 30% van de woorden niet overeen komt. En dat wordt gemaakt door Google, de grootste databoer ter wereld (dus als iemand het moet kunnen, zijn zij het).

Text-to-speech is simpelweg nog niet zo goed. Je kan denken: 25% klopt niet, ik vind het dan alsnog de moeite waard om mijn MP3-bestandje te uploaden er een tekst uit te laten rollen. Dat kan. Lees deze dan wel na, want je wil niet dat die software bevoordeeld denkt dat jij schelt of een concurrent belachelijk maakt, als je eigenlijk iets positiefs zegt.

Zelf een transcriptie schrijven lijkt me een onmogelijke opgave. Dat houdt je niet vol. Zeker niet als je regelmatig publiceert.

Ik denk dat er een doelgroep is voor mensen die podcast-content willen lezen. Maar met de huidige staat van de technologie en de hoeveelheid mensen die echt een transcriptie willen lezen, denk ik dat het de moeite simpelweg niet waard is. Die tijd kan je veel beter besteden aan het schrijven van een goede samenvatting/beschrijving die je doelgroep triggert om te gaan luisteren.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem