Geef je personeel meer toegang tot het management en waar zij mee bezig zijn om de kloof te dichten
1 van de grootste problemen van ondernemingen is dat de werkvloer afstand voelt tot het management. Ergens daar in de ivoren toren worden allerlei plannen bedacht en ineens op de werkvloer gedumpt. Dat zorgt vaak voor verwarring als er dan eenmaal veranderingen worden doorgevoerd. Door je werknemers meer mee te nemen in het beslissingsproces, is een podcast enorm krachtig. Je kan namelijk dit hele proces opnemen. De voors en tegen hardop afwegen als er nog afgewogen wordt. Hierdoor begrijpt het personeel beter waarom welke keuze wordt gemaakt. Tevens is de kans aanwezig dat je werknemers doordat ze beter bekend zijn met de afwegingen, het probleem beter begrijpen en daardoor uit zichzelf krachtigere oplossingen kunnen aanbieden.
Bereik jonge mensen
Je intranet of nieuwsbrief bereikt misschien je oudere personeel wel, maar jonge mensen consumeren liever video en audio. Daarom bereik je met een interne podcast makkelijker de lastigst bereikbare doelgroep. Podcasting is vooral populair onder 15 tot 40 jarigen.
Nodig medewerkers uit om ze betrokkener te krijgen
Als je je medewerkers als gast uitnodigt in je podcast en ongecensureerd hun verhaal laat doen, creëer je meer betrokkenheid vanuit je personeel. Zowel voor de podcast als het voor het bedrijf zelf. Het is een unieke manier om de band tussen management en de werkvloer te versterken. Zet je medewerker echt in het zonnetje en ondervraag hem/haar uitgebreid over zijn expertise en werkgeluk. Geef tevens ook de ruimte voor problemen en kritiek vanuit de medewerker. Hierdoor ontstaat een oprechte sfeer en krijgen medewerkers niet het gevoel dat ze naar een pr-praatje zitten te luisteren.
Publiceer regelmatig
Net als bij alle vormen van podcasting is het belangrijk om regelmatig te publiceren. Zo maak je het een ritme. In dit artikel bespreken we uitgebreid hoevaak je moet publiceren en waarom dat altijd op hetzelfde moment moet zijn. 1 kleine toevoeging bij een interne bedrijfspodcast: publiceer deze niet op vrijdag. Dan kijken de meeste mensen uit naar het weekend en willen ze hun werk een beetje loslaten.