Maak reclame voor je podcasts en link ernaar vanaf je website met Podcast Badges
Wij krijgen heel vaak de vraag: hoe link ik vanaf mijn website naar mijn podcast. En het liefst nog op een mooie manier ook.
Er zijn verschrikkelijk veel applicaties en platforms waar mensen je podcast kunnen beluisteren. De vraag is een beetje: naar welke link ik vanaf mijn sociale kanalen en websites – en op welke manier?
Spotify: voor de gemiddelde consument
Het is heel simpel: als je een doelgroep aanspreekt die niet fervent podcast-luisteraar is, is Spotify de way to go. Dit geldt vooral voor de Nederlandse markt. Spotify is een Zweeds bedrijf en heeft daarom eerst heel veel markt veroverd in Europa. Nederland was zelfs één van de eerste landen waar de streamingdienst uitrolde. In Amerika kwam Spotify veel later. Diensten als Apple Music, Spotify en Google Play Music liggen daar dan ook veel dichter bij elkaar. Maar hier kan je ervan uit gaan dat praktisch iedereen de Spotify app op zijn telefoon heeft staan en gewend is om audio te consumeren binnen die app.
Buiten dat mensen al gewend zijn om audio te consumeren via Spotify, is Spotify ook platform-onafhankelijk. Spotify is beschikbaar voor iOS, Android, Mac, Windows en Linux. Praktisch al je potentiële luisteraars kunnen dus Spotify gebruiken.
Als je meer wilt weten over hoe je je podcast op Spotify kan publiceren, lees dan ons artikel erover:
http://podcast-fabriek.nl/blog/stap-voor-stap-hoe-krijg-ik-mijn-podcast-op-spotify
Spotify heeft een mooie die je kan gebruiken om vanaf je website naar je podcast te linken. Deze kan je hier downloaden:
https://podcasters.spotify.com/resources/spotify-podcast-badges.zip
Apple Podcasts: voor de fanatiekere luisteraar op iOS
Apple was in 2006 het eerste grote bedrijf dat insprong op podcasts. Het gedeelte Pod van Podcasts slaat ook op de iPod, omdat het on-demand radioprogramma’s zouden moeten worden die je onderweg kon beluisteren op je iPod.
Doordat Apple al zolang bezig is, zijn er veel mensen die de podcast-app van Apple gebruiken. Hij staat ook standaard geïnstalleerd op alle iPhone’s, iPad’s en Mac’s. Dat zijn een hoop potentiële luisteraars.
Ook Apple heeft zijn eigen badges, en die kan je hier downloaden:
Google Podcasts: voor de fanatiekere luisteraar op Android
Toen de hype voor podcasts real werd, heeft ook Google een hele mooi podcast-app ontwikkeld die standaard geïnstalleerd staat op Android-toestellen. Je kan deze badge dus gebruiken om mensen met een Android-toestel meteen naar je podcast te laten luisteren.
https://developers.google.com/search/docs/data-types/images/google_podcasts_brand_assets.zip
Conclusie: en de andere apps dan?
Zoals eerder op dit blog aangegeven zijn er heel veel verschillende podcast applicaties. Een hoop daarvan zijn vele malen beter dan de standaard applicaties van Google en Apple. Maar meestal worden deze applicaties gebruikt door mensen die al veel bekender zijn met podcasting en weten hoe ze zelf jouw podcast kunnen toevoegen aan hun speler.
Wat het belangrijkste voor jou is: hoe bereik ik de mensen die nog niet zo bekend zijn met podcasting. Als je hen deze 3 opties biedt, zorg je ervoor dat ze in ieder geval 1 optie hebben waarmee ze direct kunnen afspelen zonder een nieuwe app te downloaden. Vermeld er ook gerust bij dat de Google Podcast/Apple Podcast apps standaard geïnstalleerd zijn en dat mensen dus geen app hoeven te downloaden.
De badges zien er visueel aantrekkelijk uit, bevatten merken die mensen kennen en stralen betrouwbaarheid uit. Gebruik ze dus!
Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?
Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.
1-9-2023
Podcast gasten vinden en benaderen
Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.
16-8-2023
Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?
Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.
14-6-2023
Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?
Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.
20-2-2023
Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)
Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.
8-12-2022
Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)
Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.
21-11-2022