Het voordeel van een solo show is dat je niet afhankelijk bent van anderen. Je kunt de podcast dus maken wanneer jij er zin in hebt. Tevens heb je geen excuus om niet te publiceren: je was namelijk niet afhankelijk van anderen.
Wel zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een solo show.
Zorg voor inhoud
Hoewel de solo show technisch heel gemakkelijk is, is het inhoudelijk wel een grotere uitdaging. Waar je bij een kroeggesprek-podcast nog wel weg kan komen met een klein onderwerpenlijstje, zal je voor de solo-show meer voorbereiding moeten doen. Je hebt namelijk niemand anders die spreekt. Dus heb je geen bedenktijd en geen input van anderen.
Zorg ervoor dat je je goed hebt ingelezen. Google interessante informatie en zet je mening alvast uiteen. Werk je podcast uit in een onderwerpenlijst.
Schrijf overigens nooit je aflevering helemaal uit. Voorlezen werkt niet. Het klinkt dan te gemaakt.
Praat tegen een vriend of vriendin om niet onnatuurlijk te klinken
Alleen in een microfoon praten is onnatuurlijk. Je zit daar in een kamer, kijkt naar een microfoon en niemand praat terug. Je kan dit heel natuurlijk maken door in gedachten te praten tegen iemand die je goed kent. Daardoor zal je merken dat je informeler gaat praten. Als je dat moeilijk vindt, kan je eventueel een foto van een vriend of vriendin ophangen.
Laat je persoonlijkheid shinen
Enorm krachtig aan de solo show is dat je echt een personal brand kan opbouwen. Jij bent te horen en het gaat om jou. Dat betekend wel dat je sterk in je schoenen moet staan en echt durft om jezelf te zijn. Dus houdt je niet in. Geef je echte mening, wees sterk (misschien iets sterker dan normaal) in het geven van polariserende meningen en zorg ervoor dat je echte kennis hebt.e
Noem je naam in de titel van de podcast
Hierop aansluitend: breng ook jezelf naar voren. Noem je naam in de podcast, zet jezelf op het artwork. Als je een solo show maakt, laat jezelf dan ook zoveel mogelijk zien. Als je het inzet voor je bedrijf, maakt dat het ook superkrachtig. Mensen leren echt jou kennen en willen dan ook misschien wel met jou werken.
Conclusie
De solo-show is een uitdaging. Het is oprecht makkelijker om met een groep te praten. Maar het heeft een hoop sterke kanten. Je kan jezelf echt uniek in de markt zetten en een merk rondom jezelf creëren. En dat is enorm krachtig.