Plug een microfoon in en start een podcast: de charme van de “solo show”

Welkom bij de meest toegankelijke manier van een podcast starten: de solo show. Tuurlijk is het gaaf om met vier man in een heel uitgebreide studio een perfect geplande en uitgevoerde show te maken. Maar dat kost tijd, moeite en geld. En dus zijn er maar weinig van dit soort shows. Gelukkig kan het ook een stuk laagdrempeliger. Enter de solo show: een podcast die je helemaal in je eentje maakt.

Het voordeel van een solo show is dat je niet afhankelijk bent van anderen. Je kunt de podcast dus maken wanneer jij er zin in hebt. Tevens heb je geen excuus om niet te publiceren: je was namelijk niet afhankelijk van anderen.

Wel zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een solo show.

Zorg voor inhoud

Hoewel de solo show technisch heel gemakkelijk is, is het inhoudelijk wel een grotere uitdaging. Waar je bij een kroeggesprek-podcast nog wel weg kan komen met een klein onderwerpenlijstje, zal je voor de solo-show meer voorbereiding moeten doen. Je hebt namelijk niemand anders die spreekt. Dus heb je geen bedenktijd en geen input van anderen.

Zorg ervoor dat je je goed hebt ingelezen. Google interessante informatie en zet je mening alvast uiteen. Werk je podcast uit in een onderwerpenlijst.

Schrijf overigens nooit je aflevering helemaal uit. Voorlezen werkt niet. Het klinkt dan te gemaakt.

Praat tegen een vriend of vriendin om niet onnatuurlijk te klinken

Alleen in een microfoon praten is onnatuurlijk. Je zit daar in een kamer, kijkt naar een microfoon en niemand praat terug. Je kan dit heel natuurlijk maken door in gedachten te praten tegen iemand die je goed kent. Daardoor zal je merken dat je informeler gaat praten. Als je dat moeilijk vindt, kan je eventueel een foto van een vriend of vriendin ophangen.

Laat je persoonlijkheid shinen

Enorm krachtig aan de solo show is dat je echt een personal brand kan opbouwen. Jij bent te horen en het gaat om jou. Dat betekend wel dat je sterk in je schoenen moet staan en echt durft om jezelf te zijn. Dus houdt je niet in. Geef je echte mening, wees sterk (misschien iets sterker dan normaal) in het geven van polariserende meningen en zorg ervoor dat je echte kennis hebt.e

Noem je naam in de titel van de podcast

Hierop aansluitend: breng ook jezelf naar voren. Noem je naam in de podcast, zet jezelf op het artwork. Als je een solo show maakt, laat jezelf dan ook zoveel mogelijk zien. Als je het inzet voor je bedrijf, maakt dat het ook superkrachtig. Mensen leren echt jou kennen en willen dan ook misschien wel met jou werken.

Conclusie

De solo-show is een uitdaging. Het is oprecht makkelijker om met een groep te praten. Maar het heeft een hoop sterke kanten. Je kan jezelf echt uniek in de markt zetten en een merk rondom jezelf creëren. En dat is enorm krachtig.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem