Podcast Marketing: Promoot je podcast-afleveringen via Instagram

Zowel Instagram als Podcasting zijn kanalen die veel jonge mensen aantrekt. Dat betekend dat je luisteraars van je podcast prima kan doorverwijzen naar Instagram. Maar dat effect is er dus ook andersom. Volgers van je Instagram-pagina zullen ook eerder geneigd zijn een podcast te gaan luisteren, omdat de doelgroep gelijk is. Daarom gaan we het er in dit artikel over hebben hoe je een volger op je Insta kan converteren naar een podcast-luisteraar.

Waarom zou ik dit willen?

Misschien vraag je je af: waarom zou ik iemand die mij al volgt (via Instagram) naar mijn podcast willen laten luisteren. Want hij/zij volgt mij al en ziet mijn boodschap dus al. Maar er zit wel degelijk een verschil in de band die je opbouwt via Instagram en via een podcast. Waar een Instagram-volger je misschien 1 minuut per week voorbij ziet komen, luistert iemand 30 minuten tot een uur naar je podcast. Je bouwt dus een diepere connectie. Tevens bouw je een vertrouwensband op als iemand je op meerdere kanalen ziet. Vergelijk dit met het echte leven. Als je iemand voor het eerst in een discotheek ziet, voel je misschien nog wat afstand. Maar als je elkaar vervolgens om 4 uur s’ nachts ook nog eens bij de McDonalds tegenkomt, begroet je elkaar waarschijnlijk heel enthousiast. Zo werkt dat online ook. Daarom is het crossmediaal inzetten van content ook zo waanzinnig interessant.

1. Zet de link naar je podcast in je bio

Op Instagram is eigenlijk nergens de mogelijkheid om een link te plaatsen. Niet in reacties, niet in stories en niet in je beschrijving. Er is gelukkig één uitzondering: je kan een link plaatsen in je bio.

Daar kan je slim gebruik van maken door een link te plaatsen naar je podcast. Dat is namelijk veel specifieker dan een homepagina. Daar heb je dus meer aan. Als je toch meerdere links wil plaatsen, kan je gebruik maken van een tool als Linktree.

Als je toch je bio aan het aanpassen bent, zet dan ook meteen iets over je podcast in je bio (bijvoorbeeld dat je de host bent van een podcast, of een korte samenvatting over wat je in je podcast doet).

2. Kondig gasten aan

Als je binnenkort je podcast gaat opnemen en je al weet met welke gast, kan je dit teasen. Plaats een foto van die persoon. Zet in de beschrijving wie je gast is. Leg uit waarom het een waanzinnig interessant gesprek gaat worden.

Voor de engagement kan je ook aan je volgers vragen welke vraag ze aan deze gast willen stellen.Zoals bijvoorbeeld “Volgende week is John bij ons te gast. Hij weet alles over tuinieren, dus als je vragen hebt: laat het vooral weten”.

Je kan dit ook posten in je story. Dan vraag je je volgers om hun vraag/reactie meteen achter te laten als DM.

3. Deel content uit je afleveringen

Als je podcast eenmaal online staat, is het verstandig om content uit je podcast te delen. Denk aan een kort fragmentje van 20 seconden met de beste quote uit je podcast. Je post het op Instagram, dus je hebt beeld nodig. Je kan een video van een stuk uit je podcast laten creëren door Overcast met Overcast Clip Sharing (gratis, als je een iPhone hebt). Als je geen iPhone hebt of je meer controle wil hebben over het design, kan je je post maken met Headliner (desktop, 10 per maand gratis – daarna met watermerk).

Vergeet niet bij het posten een goede tekst toe te voegen. Zet in de beschrijving of story in tekst een deel van de quote. Zo trigger je mensen hun geluid aan te zetten om het fragmentje helemaal te beluisteren. Als je de link naar je podcast in je bio hebt staan, verwijs daar dan ook naar. Dan kunnen je volgers meteen gaan luisteren.

Meer tips?

Heb je nog meer tips om je podcast te promoten op Instagram? Laat het ons weten in de reacties.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem