Podcast Marketing: Promoot je podcast-afleveringen via Instagram

Leestijd: 2 minuten

Geplaatst op 30 november 2020 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

BlogMarketing & Publicatie > Podcast Marketing: Promoot je podcast-afleveringen via Instagram

Zowel Instagram als Podcasting zijn kanalen die veel jonge mensen aantrekt. Dat betekend dat je luisteraars van je podcast prima kan doorverwijzen naar Instagram. Maar dat effect is er dus ook andersom. Volgers van je Instagram-pagina zullen ook eerder geneigd zijn een podcast te gaan luisteren, omdat de doelgroep gelijk is. Daarom gaan we het er in dit artikel over hebben hoe je een volger op je Insta kan converteren naar een podcast-luisteraar.

Waarom zou ik dit willen?

Misschien vraag je je af: waarom zou ik iemand die mij al volgt (via Instagram) naar mijn podcast willen laten luisteren. Want hij/zij volgt mij al en ziet mijn boodschap dus al. Maar er zit wel degelijk een verschil in de band die je opbouwt via Instagram en via een podcast. Waar een Instagram-volger je misschien 1 minuut per week voorbij ziet komen, luistert iemand 30 minuten tot een uur naar je podcast. Je bouwt dus een diepere connectie. Tevens bouw je een vertrouwensband op als iemand je op meerdere kanalen ziet. Vergelijk dit met het echte leven. Als je iemand voor het eerst in een discotheek ziet, voel je misschien nog wat afstand. Maar als je elkaar vervolgens om 4 uur s’ nachts ook nog eens bij de McDonalds tegenkomt, begroet je elkaar waarschijnlijk heel enthousiast. Zo werkt dat online ook. Daarom is het crossmediaal inzetten van content ook zo waanzinnig interessant.

1. Zet de link naar je podcast in je bio

Op Instagram is eigenlijk nergens de mogelijkheid om een link te plaatsen. Niet in reacties, niet in stories en niet in je beschrijving. Er is gelukkig één uitzondering: je kan een link plaatsen in je bio.

Daar kan je slim gebruik van maken door een link te plaatsen naar je podcast. Dat is namelijk veel specifieker dan een homepagina. Daar heb je dus meer aan. Als je toch meerdere links wil plaatsen, kan je gebruik maken van een tool als Linktree.

Als je toch je bio aan het aanpassen bent, zet dan ook meteen iets over je podcast in je bio (bijvoorbeeld dat je de host bent van een podcast, of een korte samenvatting over wat je in je podcast doet).

2. Kondig gasten aan

Als je binnenkort je podcast gaat opnemen en je al weet met welke gast, kan je dit teasen. Plaats een foto van die persoon. Zet in de beschrijving wie je gast is. Leg uit waarom het een waanzinnig interessant gesprek gaat worden.

Voor de engagement kan je ook aan je volgers vragen welke vraag ze aan deze gast willen stellen.Zoals bijvoorbeeld “Volgende week is John bij ons te gast. Hij weet alles over tuinieren, dus als je vragen hebt: laat het vooral weten”.

Je kan dit ook posten in je story. Dan vraag je je volgers om hun vraag/reactie meteen achter te laten als DM.

3. Deel content uit je afleveringen

Als je podcast eenmaal online staat, is het verstandig om content uit je podcast te delen. Denk aan een kort fragmentje van 20 seconden met de beste quote uit je podcast. Je post het op Instagram, dus je hebt beeld nodig. Je kan een video van een stuk uit je podcast laten creëren door Overcast met Overcast Clip Sharing (gratis, als je een iPhone hebt). Als je geen iPhone hebt of je meer controle wil hebben over het design, kan je je post maken met Headliner (desktop, 10 per maand gratis – daarna met watermerk).

Vergeet niet bij het posten een goede tekst toe te voegen. Zet in de beschrijving of story in tekst een deel van de quote. Zo trigger je mensen hun geluid aan te zetten om het fragmentje helemaal te beluisteren. Als je de link naar je podcast in je bio hebt staan, verwijs daar dan ook naar. Dan kunnen je volgers meteen gaan luisteren.

Meer tips?

Heb je nog meer tips om je podcast te promoten op Instagram? Laat het ons weten in de reacties.

Hulp nodig bij het maken van een Instagram-deel-waardige podcast?

#wij #staan #voor #je #klaar

Lees meer

woensdag 20 juli 2022 om 10:49
Als je een USB-microfoon of USB-mengtafel hebt, moet je deze met je computer verbinden om hem op te nemen. Als beginner raden wij daarvoor vaak Audacity aan, omdat het gratis is en beschikbaar is voor Windows, Mac en Linux. Tevens kan je hiermee je podcast ook bewerken. Allemaal leuk en aardig, maar Audacity is niet per sé gebruiksvriendelijk en toegankelijk. En tevens kan de ouderwetse interface je een beetje afschrikken. Een veel vriendelijker programma is Garageband, alleen beschikbaar voor de Mac.
dinsdag 5 juli 2022 om 12:42
Steeds meer podcasters willen wat met video. Denk aan het publiceren van je hele aflevering op Youtube, of het verspreiden van snippets van LinkedIn. Natuurlijk kan je tijdens de opnames van je podcast gewoon de camera van je telefoon aanzetten en daar wat van publiceren, maar je krijgt dan de kwaliteit van je telefoon-microfoon. Terwijl je juist die USB-microfoon hebt gekocht om kraakhelder te klinken. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je dit combineert door middel van spullen die je al hebt en software die gratis is.
dinsdag 18 januari 2022 om 12:19
Eerder schreven we al over hoe je op afstand je podcast kan opnemen met Skype. Maar zoals je weet van al dat videobellen kan het geluid wegvallen of klinkt iemand ineens minder omdat zijn/haar internet even verslechterd. Gelukkig is daar tegenwoordig een oplossing voor.