Podcast op Youtube publiceren - heeft dat zin? En hoe pak ik dat aan?

Gepubliceerd op 16-12-2019 om 17:53 | Geschreven door Stefan Kollaart | Ingesproken door Marielle van Meerwijk

Leestijd 3 minuten | Woorden 618 | Luistertijd 5 minuten

Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

Ook jouw blogs laten inspreken?

Let's face it: Youtube is huge. En ook al is het bedoeld voor video's, er zijn podcastmakers die hun podcast-afleveringen publiceren op Youtube. Er zijn meerdere mogelijkheden om je podcast daar te plaatsen:

Audio met een plaatje

Podcastmakers grijpen vaak naar deze methode. En terecht, want het kost het minste werk. Je neemt je podcast op en exporteert de audio. Vervolgens start je een nieuw videoproject in bijvoorbeeld iMovie of Premiere Pro. Je sleept de audio erin en gebruikt als beeld het artwork van je podcast. Exporteren maar.

Ik denk dat ik veel tegenstand ga hebben in deze mening, maar ik denk dat dit de meest effectieve manier is om podcasts via Youtube te verspreiden. Een podcast duurt lang. Gemiddeld tussen de 30-40 minuten, met uitschieters naar anderhalf tot twee uur. Mensen die Youtube gebruiken willen content consumeren van maximaal 10 minuten. Dat is voor een podcast belachelijk kort. Podcasts worden vaak onderweg beluisterd. Een gemiddelde forens is tussen de 30-60 minuten aan het reizen - de ideale Podcast-lengte. Youtube wordt veel actiever gebruikt, zonder ondertussen iets anders te doen. Maar dat betekend ook: een kortere kijktijd.

Video-opnames van je podcast

Podcast opnemen?
Met of zonder video - het maakt ons niet uit.

We experimenteren hier al een jaar mee met de Passie Podcast: tijdens de opnames hebben we drie webcams. We schakelen tussen deze camera's en je krijgt een beetje een talkshow-achtig idee. Je kan dus de hele aflevering bekijken vanuit de studio.

Concrete conclusie na een jaar: dit werkt voor geen meter. De gemiddelde aflevering van de Passie Podcast is een week na publicatie al zo'n 500 a 600 keer beluisterd, maar de video-opname blijft steken rond de 10/15 kijkers. 

En het komt denk ik neer op wat ik net aangaf: mensen zijn op Youtube op zoek naar kortere content. Als iets beeld heeft, zegt het: consumeer mij proactief. In tegenstelling tot audio, dat weg kan vallen naar de achtergrond en geconsumeerd kan worden op momenten die men anders als "verspild" acht. Denk aan reizen of sporten.

We maken in het geval van de Passie Podcast vooral video-opnames omdat we er dan korte fragmentjes uit kunnen knippen. Die kunnen we vervolgens weer delen via Instagram, Facebook en Twitter. En die zijn wel heel efficient, want daar gaat het om korte consumptie. Als je toch video wil delen op Youtube, ga dan net als op andere sociale kanalen voor korte fragmentjes. Denk aan 3 minuten over 1 onderwerp of een korte tease van 30 seconden die uitnodigt de hele aflevering te gaan beluisteren. 

We gebruiken dit beeld ook als livestream tijdens de opnames. Ook dit is vrij effectief. Weinig mensen luisteren 30 volle minuten, maar je wordt wel mensen hun feed in gepusht omdat Facebook en Instagram voorrang geeft aan mensen die livestreamen. Mensen kijken dan vaak een paar minuten en tunen weer uit. Ze worden dan wel weer even herinnerd aan jouw podcast en dus ook weer aan je merk.

Als video niet werkt, waarom dan toch Youtube?

Youtube is bekend voor mensen en je hoeft er geen app voor te installeren, zoals bij Spotify of iTunes wel het geval is. Buiten dat heeft Youtube een aanbevelingen-systeem die misschien je podcast wel voorstelt aan mensen die hem nog niet kennen. 

Als je je podcast wil publiceren op Youtube, ga dan voor de combinatie video met een afbeelding en verwacht dat mensen hem op de achtergrond gaan consumeren.

Verwacht overigens geen mobiele luisteraars via Youtube: Youtube stopt met spelen als je de app afsluit. Zet daarom Spotify, Apple Podcast of Google Podcasts in voor mobiele consumptie. Gebruik Youtube voor mensen die op hun werk-pc zitten of s' avonds op de bank met hun laptop hangen. Zij hebben Youtube waarschijnlijk geminimaliseerd.

Powered by Froala Editor


Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

We publiceren onze blogs vaak ook als blogcast, zodat je ernaar kunt luisteren. Elke week onze blogs ingesproken in je podcast feed? Abonneer in Spotify

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Podcasts opnemen met gasten: het voorgesprek

20-04-2020 door Stefan Kollaart | 3 minuten lezen | 4 minuten luisteren

Opnemen met gasten kan waardevol zijn. Je krijgt nieuwe invalshoeken en de gast zal de aflevering waarschijnlijk delen met zijn netwerk. Maar...
Beluister direct dit artikel (4 min)

Fragmenten uit je podcast makkelijk delen op Social Media met Overcast

23-04-2020 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen

Je hebt een podcast gemaakt. Het is zonde om deze niet te promoten. Je kunt met Clip Sharing gemakkelijk fragmentjes delen op je sociale kana...

Stap voor stap: hoe krijg ik mijn podcast op Spotify?

03-10-2019 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen

De streaming-dienst Spotify zet sinds 2 jaar vol in op het medium podcast. Dus moet je er te vinden zijn. Lees hier hoe je je RSS-feed aanmel...

5 redenen waarom schrijvers podcasting omarmen

12-06-2020 door Stefan Kollaart | 4 minuten lezen | 5 minuten luisteren

Boeken en podcasting hebben veel gemeen. De twee media-vormen passen enorm goed bij elkaar. Dit is waarom.
Beluister direct dit artikel (5 min)

Een podcast opnemen, publiceren en delen met alleen je telefoon via Anchor - iPhone & Android

17-01-2020 door Stefan Kollaart | 1 minuten lezen

Niks investeren. Gewoon starten met je eerste aflevering.
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie