Podcasts opnemen met gasten: het voorgesprek

Opnemen met gasten kan waardevol zijn. Je krijgt nieuwe invalshoeken en de gast zal de aflevering waarschijnlijk delen met zijn netwerk. Maar hoe bereidt je dat voor – zo’n gesprek met iemand die je misschien niet kent?

Ook als je een vast podcast-team hebt, is het een goed idee af en toe een gast uit te nodigen. Buiten dat je externe energie binnenhaalt, creëert het andere invalshoeken en ideeën. Dat kan een toegevoegde waarde zijn.

Maar buiten dat haal je ook andermans netwerk je podcast binnen. Je gast gaat namelijk de podcast-aflevering delen met hun netwerk, wat voor extra luisteraars zorgt. Ook is na een avondje podcasten met een biertje een zakelijke connectie snel gemaakt.

Screenen

Dus: vooral doen. Maar beloof me dat je één ding echt doet: een voorgesprek. Veel mensen hebben het idee dat dat betekent dat je de podcast-aflevering al helemaal telefonisch doet en dat gesprek dan daarna nog een keer opneemt. Maar daar heb je niet zoveel aan, dan kan je namelijk de podcast net zo goed meteen opnemen.

Het doel van een voorgesprek is haakjes verzamelen. Weten waar de kennis en de fascinerende verhalen van je gast zitten. Bel je gast om een datum af te spreken en iets te vertellen over de podcast. Vervolgens gooi je wat onderwerpen op en kijk je waar de gast op aanhaakt. Stel je hebt een podcast over bloemen en je gaat met een bloemenhandelaar een podcast-aflevering opnemen. Begin eens over onderwerpen waarvan je denkt dat die persoon wel een verhaal heeft. Wat dacht je van de bloemenveiling: hoe werkt dat en hoe maak je daar mooie deals? Of: wat maakt bloemenhandelaar zijn zo leuk? Mensen beginnen vaak zelf met de verhalen waarvan ze weten dat ze scoren. Die verhalen die op een verjaardag ook altijd goed werken. Die wil je van te voren een beetje weten, zodat je een betere opname krijgt. Je kan ook echt wel expliciet vragen: “waar wil jij het echt over hebben?” Dat levert ook vaak goede haakjes op.

Wel raadt ik aan in het voorgesprek op de oppervlakte te blijven. Zorg dat je weet welke verhalen er zijn en waar de gast verstand van heeft. Maar ga niet nadat de globale verhalen zijn verteld heel erg doorvragen. De algemene verhaallijn creëer je in het voorgesprek, de diepte bewaar je voor bij de opnames. Hierdoor blijft het spontaan als je daadwerkelijk gaat opnemen. Wees ook niet bang om tijdens de opnames van je voorbereiding af te wijken als je voelt dat dat een betere podcast oplevert.

Na de screening denk ik: “deze persoon is niet geschikt”

Dit gebeurt. En dat is lastig. Als je na een voorgesprek denkt dat de persoon niet geschikt is, is het in het belang van je podcast dat je die aflevering niet gaat maken. Dat is best moeilijk, want je moet na een voorgesprek tegen iemand gaan zeggen dat je hem toch niet gaat opnemen. Dat is vreemd. Hoe je dat doet, laat ik aan jou over. Maar wees uiteraard altijd respectvol en geef aan dat je denkt dat de gast niet bij de podcast past en bedank degene voor zijn/haar tijd.

Netwerk

Vergeet niet na publicatie je gast te vragen hoe hij/zij de aflevering vond en of hij/zij de aflevering wil delen met zijn netwerk. Hierdoor krijg je nieuwe luisteraars die jouw podcast/jouw merk leren kennen. SEO-technisch is het slim om aan je gast te vragen of hij/zij de aflevering op zijn website wil zetten met een link naar jouw website.

Powered by Froala Editor

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem