Podcasts opnemen met gasten: het voorgesprek

Gepubliceerd op 20-04-2020 14:15 door Stefan Kollaart

Ook als je een vast podcast-team hebt, is het een goed idee af en toe een gast uit te nodigen. Buiten dat je externe energie binnenhaalt, creëert het andere invalshoeken en ideeën. Dat kan een toegevoegde waarde zijn.

Maar buiten dat haal je ook andermans netwerk je podcast binnen. Je gast gaat namelijk de podcast-aflevering delen met hun netwerk, wat voor extra luisteraars zorgt. Ook is na een avondje podcasten met een biertje een zakelijke connectie snel gemaakt.

Screenen

Dus: vooral doen. Maar beloof me dat je één ding echt doet: een voorgesprek. Veel mensen hebben het idee dat dat betekent dat je de podcast-aflevering al helemaal telefonisch doet en dat gesprek dan daarna nog een keer opneemt. Maar daar heb je niet zoveel aan, dan kan je namelijk de podcast net zo goed meteen opnemen.

Het doel van een voorgesprek is haakjes verzamelen. Weten waar de kennis en de fascinerende verhalen van je gast zitten. Bel je gast om een datum af te spreken en iets te vertellen over de podcast. Vervolgens gooi je wat onderwerpen op en kijk je waar de gast op aanhaakt. Stel je hebt een podcast over bloemen en je gaat met een bloemenhandelaar een podcast-aflevering opnemen. Begin eens over onderwerpen waarvan je denkt dat die persoon wel een verhaal heeft. Wat dacht je van de bloemenveiling: hoe werkt dat en hoe maak je daar mooie deals? Of: wat maakt bloemenhandelaar zijn zo leuk? Mensen beginnen vaak zelf met de verhalen waarvan ze weten dat ze scoren. Die verhalen die op een verjaardag ook altijd goed werken. Die wil je van te voren een beetje weten, zodat je een betere opname krijgt. Je kan ook echt wel expliciet vragen: “waar wil jij het echt over hebben?” Dat levert ook vaak goede haakjes op.

Wel raadt ik aan in het voorgesprek op de oppervlakte te blijven. Zorg dat je weet welke verhalen er zijn en waar de gast verstand van heeft. Maar ga niet nadat de globale verhalen zijn verteld heel erg doorvragen. De algemene verhaallijn creëer je in het voorgesprek, de diepte bewaar je voor bij de opnames. Hierdoor blijft het spontaan als je daadwerkelijk gaat opnemen. Wees ook niet bang om tijdens de opnames van je voorbereiding af te wijken als je voelt dat dat een betere podcast oplevert.

Na de screening denk ik: “deze persoon is niet geschikt”

Dit gebeurt. En dat is lastig. Als je na een voorgesprek denkt dat de persoon niet geschikt is, is het in het belang van je podcast dat je die aflevering niet gaat maken. Dat is best moeilijk, want je moet na een voorgesprek tegen iemand gaan zeggen dat je hem toch niet gaat opnemen. Dat is vreemd. Hoe je dat doet, laat ik aan jou over. Maar wees uiteraard altijd respectvol en geef aan dat je denkt dat de gast niet bij de podcast past en bedank degene voor zijn/haar tijd.

Netwerk 

Vergeet niet na publicatie je gast te vragen hoe hij/zij de aflevering vond en of hij/zij de aflevering wil delen met zijn netwerk. Hierdoor krijg je nieuwe luisteraars die jouw podcast/jouw merk leren kennen. SEO-technisch is het slim om aan je gast te vragen of hij/zij de aflevering op zijn website wil zetten met een link naar jouw website.

Powered by Froala Editor

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Wat is nou eigenlijk een vodcast? En hoe is het anders dan een podcast?

05-06-2020 door Stefan Kollaart

Ooit had je in het podcast-gedeelte een onderscheid tussen podcasts en vodcasts. Wat is een vodcast - en kan ik er iets mee?

Waarom traditionele media inzet op podcasting

29-05-2020 door Stefan Kollaart

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien V...

De podcast van Joe Rogan gaat exclusief naar Spotify. Dat is een probleem voor podcasting. Dit is waarom.

28-05-2020 door Stefan Kollaart

Breaking news uit podcast-land afgelopen week: Joe Rogan heeft een miljoenendeal gesloten met Spotify. De comedian maakt één van de best-belu...
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie