RodeCaster Pro Review: de beste totaaloplossing voor het maken van een geweldige podcast

Gepubliceerd op 12-12-2019 om 17:55 | Geschreven door Stefan Kollaart | Ingesproken door Stefan Kollaart

Leestijd 8 minuten | Woorden 1618 | Luistertijd 10 minuten

Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

Ook jouw blogs laten inspreken?

Je hebt als nerd van die momenten dat je even alles laat vallen. Omdat je op Twitter iets leest waar je meteen in moet duiken en alles van wil weten. Omdat iemand op Reddit zegt dat dit echt huge is. Omdat je op Instagram allemaal plaatjes ziet van mensen in je bubbel met grote “woooow” stickers.

Dat gebeurde allemaal toen de RodeCaster Pro geïntroduceerd werd. Zowel de algoritmes van Instagram, Reddit en Twitter hadden besloten dat ene Stefan Kollaart dit wel mega-interessant moest gaan vinden, want al mijn tijdlijnen stonden helemaal vol. De algroritmes hadden gelijk.

Benodigde functionaliteit

Opnemen met onze RodeCaster Pro?
Met of zonder multitrack - het mag allemaal

We zijn bij de Podcast Fabriek inmiddels 2 maanden de trotse eigenaar van de RodeCaster Pro. We namen hiervoor al onze podcasts op met een Behringer DX2000, een wat klassiekere mengtafel. Deze mengtafel heb ik al heel lang en deed vroeger dienst in mijn radio-studio. En daarvoor was ‘ie echt super geschikt. Je bouwt hem in een studiomeubel, werkt netjes de kabels weg en je hebt een supermooie setup. Maar de DX2000 is ook huge en weegt meer dan genoeg. Een van de diensten die we bij de Podcast Fabriek wilden gaan bieden was het opnemen op locatie. Daarvoor is dit apparaat veel minder geschikt. Omdat veel mensen de mengtafel inbouwen heeft ‘ie een gekke diepe vorm die er heel erg raar uitziet op een tafel zonder gat. Daarbuiten is hij zwaar en heb je altijd een laptop nodig om op te nemen, want de Behringer heeft geen opslag om direct op op te nemen. Je moet dus een behoorlijke setup meenemen.

Buiten dat: het is een mengtafel van 8 jaar oud. We zaten te wachten op de dag dat we een opname gingen maken en we halverwege de techniek-ambulance moesten gaan bellen. Maar ook qua functionaliteit merkten we beperkingen: geen Bluetooth, geen manier om geluidjes te verwerken zonder een computer, slechts 2 microfoon-aansluitingen en maar één koptelefoon-aansluiting.

De RodeCaster Pro heeft voor elk van deze problemen een oplossing.

4 microfoons, 5 koptelefoons

De RodeCaster Pro heeft 4 ingangen voor microfoons. Let wel op: dit zijn XLR-ingangen. De RodeCaster heeft geen ingangen voor USB-microfoons. In principe is dat geen probleem - XLR verzorgt voor de meest analoge/kwalitatieve verbinding van je microfoon - maar het is wel vervelend als je al een hele setup met USB-microfoons hebt. Elke microfoon is ruim in te stellen. Je ziet hierin heel erg dat Rode aan iedere doelgroep heeft gedacht. De microfoon-instellingen zijn een beetje opgedeeld in “simpele instellingen” en “geavanceerde instellingen”. Heb je niet veel verstand van audio en wil je gewoon een tof gesprek op gaan nemen? Met de simpele instellingen kom je een heel eind. Je stelt per microfoon in hoe hoog de stem van iemand is (laag, medium en hoog) en hoe krachtig (zwak, medium en sterk). Het zijn eigenlijk EQ-settings, maar Rode integreert het op zo’n manier in de RodeCaster dat het toegankelijk en menselijk voelt, in plaats van dat je denkt “what the hell doen die draaiknopjes eigenlijk”?

Elke microfoon heeft keurig zijn eigen fader (schuif), zodat je de geluidsvolumes kan instellen. Op het ruime display zie je hoe hard elke microfoon uitslaat, zodat het meteen opvalt als er iemand te hard/te zacht staat.

Een van de unieke dingen aan de RodeCaster Pro is de ingebouwde compressor. Bij de DX2000 hadden we tussen de microfoon en de mengtafel nog een apparaat zitten: de compressor. Die helpt bij het volume rechttrekken. Als je bijvoorbeeld ineens iets verder van de microfoon gaat zitten, grijpt de compressor in zodat het geluid niet heel veel zachter wordt. Verder zorgt een compressor er ook voor dat je stem wat dikker klinkt. Dit effect hoor je op de radio (radio luisteren) bijvoorbeeld ook heel erg. Je stem wordt wat dikker, is beter verstaanbaar en voelt “luider” aan.

Bij de RodeCaster Pro zit de compressor in het apparaat. Je hoeft dus extern niks aan te sluiten en kan op het display van de RodeCaster de compressor instellen. Dit kan - net als de simpele instellingen - per fader. Je kan dus bij de ene persoon meer compressie toevoegen als bij de ander. Deze instellingen zijn wel echt gericht op de professionele gebruiker. Hier geen versimpelde naampjes of makkelijke flows, hier wordt je wel echt geacht de terminologie te kennen. Je kan gelukkig wel de compressie met 1 tap aan en uit zetten - mocht je hier niet van houden.

Het apparaat heeft 5 koptelefoon-aansluitingen, eentje op de voorkant en vier op de achterkant. Dat is heel erg fijn, want dat betekend dat je iedere gast plus iemand die de audio in de gaten houdt een koptelefoon kan geven. De koptelefoon op de voorzijde en 1 koptelefoon op de achterkant hebben nog iets extra’s: zij kunnen voorbeluisteren. Onder elke schuif staat een icoontje met een oor erop. Als je daarop klikt horen de mensen met deze koptelefoons alleen het geluid van dat kanaal. Dit is handig als je bijvoorbeeld één microfoon even alleen wilt horen, als je vermoedt dat die niet meer goed klinkt. Of als je bijvoorbeeld een audiofragmentje op één van de andere schuiven wil voorbeluisteren. De andere koptelefoons horen nog gewoon de hele mix en kunnen ongestoord doorgaan met het opnemen van de aflevering.

Vormgeving en je eigen telefoon

De visie van de RodeCaster is een beetje als volgt: je gaat zitten, drukt op rec, neemt je podcast op, drukt weer op rec en je publiceert. Minimale tot geen nabewerking nodig. Daarom heeft Rode alles ingebouwd wat je nodig hebt voor een totale mixdown. Je kan het apparaat heel makkelijk via Bluetooth verbinden. Je kan dan op je telefoon een beller in de uitzending halen (supermakkelijk als je een gast hebt, of als één van je co-hosts niet bij de opnames kon zijn) of een fragmentje van Youtube laten horen. Het paren van je telefoon gaat net zo makkelijk als met een bluetooth koptelefoon en daarna is ‘ie onder z’n eigen schuif te vinden.

Buiten dat heb je ook een grid met padjes. Die ken je vast wel van Zondag met Lubach. Je kan de RodeCaster Pro met USB verbinden met je computer en hier met de software van Rode geluidjes op laden. Denk hierbij aan de intro van je podcast, een interview dat je hebt afgenomen - of in ons geval de highlights van de Formule 1. Je kan vervolgens de schuif naast de padjes open zetten en een padje selecteren. Het geluid speelt vervolgens af. Je kan op het touchscreen van de RodeCaster ook bekijken welk bestand onder welk padje zit, zodat je niet hoeft te onthouden wat onder welk padje zit.

Je krijgt van Rode 2 banks om te vullen met dus 8 geluidjes. Je kan op de RodeCaster van bank wisselen. In totaal kan je dus 16 geluidjes meenemen - ruim voldoende voor een podcast-aflevering. 

Als je je RodeCaster Pro aansluit op de computer kan je ook bij de SD-kaart die in de RodeCaster zit. Dat heeft mij best wel vaak gered, omdat ik een nieuwere Macbook heb met alleen USB-C en geen SD kaart lezer. En die stomme dongle laat ik best wel vaak thuis liggen.

Als de RodeCaster met USB is verbonden, werkt hij ook als input op je computer. Dat is voor ons heel handig bij bijvoorbeeld de Passie Podcast, waar we ook video-opnames maken via de computer. De audio zit dan netjes direct onder de video.

De software op de computer werkt verder meer dan prima. Je kan er buiten geluidjes op laden ook de software van de RodeCaster mee updaten, zodat je altijd de laatste functionaliteit hebt.

Multitrack

Een van de grootste recente software-updates voor de RodeCaster was de toevoeging van multitrack. De visie van het apparaat was heel erg: je maakt een opname met alles erin en daarna publiceer je die MP3. Maar heel veel podcasters willen nog nabewerken. En in principe kan dat, maar als je 1 mix krijgt, moet je alles knippen. Dat kan een probleem zijn. Stel: ik ben aan het praten en één van mijn co-hosts moet hoesten tijdens mijn verhaal. Als je een totale mixdown hebt kan je niet die hoest wegknippen, want dan knip je ook een stuk uit mijn verhaal.

Daarom heeft de RodeCaster Pro multitrack toegevoegd. Hij neemt dan elk spoor afzonderlijk op. Je hebt dus aan het eind van je opname geen 1 bestand, maar 7. Die kan je vervolgens in een bewerkingsprogramma als Adobe Audition, Audacity of Logic Pro gooien om per spoor bewerkingen te doen. Als je weet dat je dat wil gaan doen, schakel dan de multitrack-functionaliteit in. Let wel op: 7 bestanden betekend ook 7x zoveel benodigde harde schijf ruimte.

Moet ik de RodeCaster Pro nou kopen?

De RodeCaster Pro is een enorme luxe. Eigenlijk is alles redelijk perfect aan dit product. Rode heeft de need van de moderne podcaster in kaart gebracht en voor al deze needs iets ingebouwd. Maar het apparaat is wel redelijk prijzig. Als je zegt: ik wil vooral gewoon een paar microfoons opnemen is de RodeCaster overkill en kan je beter voor een goedkopere mengtafel kijken waar een paar microfoons in kunnen. Of, misschien dat je dan beter een aantal USB-microfoons kan kopen die je op je computer aansluit. Hou dan wel in het achterhoofd dat je in die in de toekomst niet kan gebruiken met een apparaat als de RodeCaster, dus doe dit niet als je er stiekem toch over na denkt deze in de toekomst aan te schaffen.

Maar heb je het budget, verdien je geld met je podcasts of wil je die audiofragmentjes er wel makkelijk tussen: dit is het beste op de markt en je gaat er sowieso superveel lol van hebben.

Powered by Froala Editor


Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

We publiceren onze blogs vaak ook als blogcast, zodat je ernaar kunt luisteren. Elke week onze blogs ingesproken in je podcast feed? Abonneer in Spotify

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Podcasts opnemen met gasten: het voorgesprek

20-04-2020 door Stefan Kollaart | 3 minuten lezen | 4 minuten luisteren

Opnemen met gasten kan waardevol zijn. Je krijgt nieuwe invalshoeken en de gast zal de aflevering waarschijnlijk delen met zijn netwerk. Maar...
Beluister direct dit artikel (4 min)

Stap voor stap: hoe krijg ik mijn podcast op Spotify?

03-10-2019 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen

De streaming-dienst Spotify zet sinds 2 jaar vol in op het medium podcast. Dus moet je er te vinden zijn. Lees hier hoe je je RSS-feed aanmel...

Is mijn stem wel goed genoeg?

24-10-2019 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen | 3 minuten luisteren

Alles wat je nog nooit hebt gedaan, kan je onzeker maken. Dit is één van de grootste onzekerheden van mensen die een podcast willen starten: ...
Beluister direct dit artikel (3 min)

Hoe vaak moet ik mijn podcast publiceren?

30-12-2019 door Stefan Kollaart | 5 minuten lezen | 6 minuten luisteren

Jeej, de eerste aflevering van je podcast staat online. Maar eh, wat nu?
Beluister direct dit artikel (6 min)

Je podcast is eigenlijk een RSS-feed. So what, waarom moet ik dat eigenlijk weten?

10-04-2020 door Stefan Kollaart | 6 minuten lezen

De techniek achter podcasting is voor veel mensen die ermee starten lastig te begrijpen. Maar het is superwaardevol.
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie