Tijdloos VS Actueel: Hoe heb ik het meest aan een podcast?

Als wij een podcast-concept maken, komt vaak het idee van “nieuwsafleveringen” voorbij. Inhaken op de actualiteit en daar een mening of visie over geven. Dat is een mogelijkheid en het heeft voordelen. Datzelfde geldt voor tijdloze afleveringen, die veel minder aan de actualiteit hangen. Natuurlijk is alles wat je maakt niet 100% tijdloos. Er wordt altijd wel een grap gemaakt die gaat over iets wat in het nieuws is, of er wordt een werkwijze binnen een afdeling besproken die door de maanden heen veranderd. Maar de insteek is wel anders. 

Actueel VS Tijdloos

Mensen zijn altijd op zoek naar nieuws en duiding. Dat is dan ook meteen de kracht van een actuele podcast. Als jij nieuwsfeiten uit je sector bespreekt, laat je zien dat je als organisatie dicht op het nieuws zit en daar een mening/visie over hebt. Dat geeft aan de je als organisatie up to date bent en snel schakelt. Tevens kan je als organisatie meeliften op de buzz die ontstaat bij nieuws. Als er in jouw sector iets gebeurd en jij hebt daar een halve week later een podcast over, is de kans groot dat sectorgenoten je podcast gaan beluisteren. Het onderwerp is top of mind en mensen zijn bovenmatig geïnteresseerd.

Het nadeel van een actuele podcast is daarentegen dan weer dat je podcast minder tijdloos is. Als jij een relletje in jouw sector bespreekt dat nu aan de hand is, zal het je op het moment zelf veel meer luisteraars opleveren. Een paar maanden later is iedereen dat relletje echter weer vergeten en wordt de podcast minder relevant. Voor een langetermijnstrategie is daarom de tijdloze podcast weer interessanter. De directe urgentie om te luisteren is wat lager, maar je kan op langere termijn luisteraars binnenhalen op dit onderwerp. Dat betekend dat de investering die je doet in het maken van de aflevering, op een langere termijn meer oplevert.

Combineer het beste van beide werelden

Daarmee wil ik niet zeggen dat een actuele podcast een slecht idee is. Je kan je podcast-concept zo tweaken, dat ook je actuele podcasts op een langere termijn relevant blijven. Door bijvoorbeeld niet per sé het relletje als onderwerp nemen, maar je probeert het verhaal achter het relletje te duiden. Zo gebruik je wel het haakje van het nieuws, maar duidt je het diepere onderwerp daarachter – wat maanden later ook nog interessant is. Dit doen we bijvoorbeeld met Rube & Wijnveld advocaten. We pakken een gebeurtenis uit het nieuws en duiden de wet daarachter. Het haakje is actueel, de besproken content is tijdloos.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem