Waar moet je rekening mee houden bij het bedenken van een naam voor mijn podcast?

Gepubliceerd op 07-02-2020 om 19:33 | Geschreven door Stefan Kollaart | Ingesproken door Stefan Kollaart

Leestijd 2 minuten | Woorden 378 | Luistertijd 3 minuten

Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

Ook jouw blogs laten inspreken?

Als je met een groep een bedrijf gaat oprichten, gaat het in de eerste brainstorm meestal 10% van de tijd over de daadwerkelijke inhoud en je idee. De overige 90% gaat eindeloos door over hoe dat bedrijf dan moet gaan heten. Er gaan namen over tafel met woordgrappen, jullie voornamen gecombineerd of iets wat gewoon helemaal niets betekend. Helemaal prima, maar meestal zorgt het ervoor dat mensen geen idee hebben wat je bedrijf nou daadwerkelijk doet.

We zien dat het bij het kiezen van een naam voor een podcast vaak precies hetzelfde gaat. De naam moet vooral intelligent, creatief en grappig zijn. Mensen vallen over elkaar heen om elkaar te overtreffen. Je hoort het denk ik al aan de toon van deze post: please don’t.

Denk aan zoeken

Hoe saai het ook is, je wil als podcast vooral gewoon naar boven komen in de zoekresultaten. Daarom is het allerbelangrijkste dat je onderwerp in de titel zit. Hoe saai dat misschien ook klinkt. Je kan dit ook doen door een subtitel in je titel te zetten. Zo heet de podcast die wij maken voor Qonvert van Hans Keeren de Hans Keeren Show, maar heeft hij in de titel ook staan "een podcast over SEO en digitale marketing". SEO valt ook onder digitale marketing, maar die benoemen we apart omdat er dan op gezocht kan worden en dat het primaire keyword is.

Het is ook helemaal niet gek om je eigen naam op te nemen in je podcast-titel, zeker niet als je naam in je branche bekend is. Dat zorgt meteen voor een stukje credibility.

Moeten wij een titel voor je bedenken?
Wij zorgen ervoor dat je gevonden wordt.

De vuistregels

Dit zijn dan ook de 2 vuistregels: je eigen naam of keywords in je titel. Of dus allebei. Je mag er best een grapje in stoppen. Onze podcast over de Formule 1 heet “de zoveelste podcast over Formule 1”. We spelen daar een beetje in op kritiek: er zijn toch al zoveel podcasts over de Formule 1? Maar ons belangrijkste keyword zit er in: Formule 1. Je kan je podcast “Pitstop” noemen, maar de kans is groter dat mensen zoeken op "Formule 1" en je niet vinden. Als je je podcast dan toch Pitstop wil noemen, vul dan als titel in: “Pitstop - een Podcast over Formule 1”.

 

Powered by Froala Editor


Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

We publiceren onze blogs vaak ook als blogcast, zodat je ernaar kunt luisteren. Elke week onze blogs ingesproken in je podcast feed? Abonneer in Spotify

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Hoe ontdek ik nieuwe podcasts om te luisteren?

10-07-2020 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen | 2 minuten luisteren

Een van de vragen die ik veel krijg van mensen die weten dat ik iets met podcasting doe: “welke podcast moet ik nou dan luisteren?” En die vr...
Beluister direct dit artikel (2 min)

Wat is de propositie van mijn podcast?

24-07-2020 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen | 3 minuten luisteren

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmak...
Beluister direct dit artikel (3 min)

Is mijn stem wel goed genoeg?

24-10-2019 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen | 3 minuten luisteren

Alles wat je nog nooit hebt gedaan, kan je onzeker maken. Dit is één van de grootste onzekerheden van mensen die een podcast willen starten: ...
Beluister direct dit artikel (3 min)

We namen een podcast-reeks op met SEO-specialist Hans Keeren van Qonvert. Daarom gooien we deze titel helemaal vol met keywords: podcast, haarlem, noord-holland, opnemen, feest

11-01-2020 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen

De afgelopen weken mochten we met Hans Keeren van Qonvert een podcast opnemen over SEO en digitale marketing.

Waarom zou ik een podcast gaan luisteren?

07-01-2020 door Stefan Kollaart | 4 minuten lezen | 5 minuten luisteren

Leuk al die podcasts - maar wat heb ik er nou eigenlijk aan? Waarom zou ik er tijd in investeren.
Beluister direct dit artikel (5 min)
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie