Waar moet je rekening mee houden bij het bedenken van een naam voor mijn podcast?

Leestijd: 2 minuten

Geplaatst op 7 februari 2020 | door Stefan Kollaart | in Conceptontwikkeling

BlogConceptontwikkeling > Waar moet je rekening mee houden bij het bedenken van een naam voor mijn podcast?

Veld: titel. Eh, wat vul ik hier in?

Als je met een groep een bedrijf gaat oprichten, gaat het in de eerste brainstorm meestal 10% van de tijd over de daadwerkelijke inhoud en je idee. De overige 90% gaat eindeloos door over hoe dat bedrijf dan moet gaan heten. Er gaan namen over tafel met woordgrappen, jullie voornamen gecombineerd of iets wat gewoon helemaal niets betekend. Helemaal prima, maar meestal zorgt het ervoor dat mensen geen idee hebben wat je bedrijf nou daadwerkelijk doet.

We zien dat het bij het kiezen van een naam voor een podcast vaak precies hetzelfde gaat. De naam moet vooral intelligent, creatief en grappig zijn. Mensen vallen over elkaar heen om elkaar te overtreffen. Je hoort het denk ik al aan de toon van deze post: please don’t.

Denk aan zoeken

Hoe saai het ook is, je wil als podcast vooral gewoon naar boven komen in de zoekresultaten. Daarom is het allerbelangrijkste dat je onderwerp in de titel zit. Hoe saai dat misschien ook klinkt. Je kan dit ook doen door een subtitel in je titel te zetten. Zo heet de podcast die wij maken voor Qonvert van Hans Keeren de Hans Keeren Show, maar heeft hij in de titel ook staan “een podcast over SEO en digitale marketing”. SEO valt ook onder digitale marketing, maar die benoemen we apart omdat er dan op gezocht kan worden en dat het primaire keyword is.

Het is ook helemaal niet gek om je eigen naam op te nemen in je podcast-titel, zeker niet als je naam in je branche bekend is. Dat zorgt meteen voor een stukje credibility.

De vuistregels

Dit zijn dan ook de 2 vuistregels: je eigen naam of keywords in je titel. Of dus allebei. Je mag er best een grapje in stoppen. Onze podcast over de Formule 1 heet “de zoveelste podcast over Formule 1”. We spelen daar een beetje in op kritiek: er zijn toch al zoveel podcasts over de Formule 1? Maar ons belangrijkste keyword zit er in: Formule 1. Je kan je podcast “Pitstop” noemen, maar de kans is groter dat mensen zoeken op “Formule 1” en je niet vinden. Als je je podcast dan toch Pitstop wil noemen, vul dan als titel in: “Pitstop – een Podcast over Formule 1”.

Moeten wij een titel voor je bedenken?

Wij zorgen ervoor dat je gevonden wordt.

Lees meer

woensdag 20 juli 2022 om 10:49
Als je een USB-microfoon of USB-mengtafel hebt, moet je deze met je computer verbinden om hem op te nemen. Als beginner raden wij daarvoor vaak Audacity aan, omdat het gratis is en beschikbaar is voor Windows, Mac en Linux. Tevens kan je hiermee je podcast ook bewerken. Allemaal leuk en aardig, maar Audacity is niet per sé gebruiksvriendelijk en toegankelijk. En tevens kan de ouderwetse interface je een beetje afschrikken. Een veel vriendelijker programma is Garageband, alleen beschikbaar voor de Mac.
dinsdag 5 juli 2022 om 12:42
Steeds meer podcasters willen wat met video. Denk aan het publiceren van je hele aflevering op Youtube, of het verspreiden van snippets van LinkedIn. Natuurlijk kan je tijdens de opnames van je podcast gewoon de camera van je telefoon aanzetten en daar wat van publiceren, maar je krijgt dan de kwaliteit van je telefoon-microfoon. Terwijl je juist die USB-microfoon hebt gekocht om kraakhelder te klinken. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je dit combineert door middel van spullen die je al hebt en software die gratis is.
dinsdag 18 januari 2022 om 12:19
Eerder schreven we al over hoe je op afstand je podcast kan opnemen met Skype. Maar zoals je weet van al dat videobellen kan het geluid wegvallen of klinkt iemand ineens minder omdat zijn/haar internet even verslechterd. Gelukkig is daar tegenwoordig een oplossing voor.