Waarom een podcast beginnen? 5 voordelen op een rij!

Leestijd: 3 min

In sommige branches is de podcast allang niet meer nieuw. Denk bijvoorbeeld aan (business)coaches, maar ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling of spirituele groei valt er al genoeg te beluisteren. Toch is een podcast niet behouden aan één bepaalde sector. Deze vorm van spraakmakende content is namelijk geschikt voor eenieder die iets te vertellen heeft, denk bijvoorbeeld aan de financiële sector, gezondheidszorg, advocatuur… Noem maar op!

In sommige branches is de podcast allang niet meer nieuw. Denk bijvoorbeeld aan (business)coaches, maar ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling of spirituele groei valt er al genoeg te beluisteren. Toch is een podcast niet behouden aan één bepaalde sector. Deze vorm van spraakmakende content is namelijk geschikt voor eenieder die iets te vertellen heeft, denk bijvoorbeeld aan de financiële sector, gezondheidszorg, advocatuur…Noem maar op! 
Zelfs een hondenschool kan een beestachtige reeks maken. Voor iedereen die nog niet helemaal overtuigd is van alle mogelijkheden en kansen, sommen we hier wat voordelen op:

1. Praten is makkelijker dan schrijven! Misschien ben je mondeling op je best!

Ik hoor ondernemers vaak zeggen dat het veel moeite kost om al hun kennis in webteksten of nieuwsbrieven weer te geven. Het komt er net niet zo lekker uit en dat pennen en verbeteren voelt als een ware worsteling. Dat is op zich best logisch, want praten is voor de meeste mensen makkelijker dan schrijven! Dus waarom zou je er dan niet voor kiezen om je (potentiele) opdrachtgevers van dienst te zijn door een reeks van 4 sterke podcastafleveringen aan te bieden in plaats van geschreven content? Een podcast is overigens niet alleen geschikt voor (potentiele) klanten. We zien dat kennisoverdracht binnen bedrijven ook steeds vaker via een podcast plaatsvindt, als intern communicatiemiddel dus.

2. Veel mensen zijn auditief ingesteld, maak daar gebruik van!

Voor alle content geldt dat je als schrijver/ creator wil dat het bij de ontvanger blijft hangen. Nu zijn lang niet alle mensen visueel ingesteld. Lange lappen tekst beklijven vaak niet. We moeten dagelijks ook al behoorlijk veel woorden ‘verstouwen’ natuurlijk. Met een podcast doe je een beroep op het gehoor, een aangename afwisseling! Het merendeel van de podcastgebruiker geeft ook nog eens aan dat een podcast beluisteren een heel ontspannen bezigheid is, waarbij kennis makkelijk tot je komt. Dat is nog eens win- win.

3. Je bent echt overal te beluisteren!

Wat een podcast zo aantrekkelijk maakt, is dat je altijd en echt overal te beluisteren bent. In de trein, op de bank, in de tuin en zelfs in bed! Oortjes in en luisteren maar! Doordat wij elke podcast eindigen met een teaser naar de volgende aflevering, zal de luisteraar snel geneigd zijn te blijven luisteren naar wat je nog meer te vertellen hebt, zeker als je ervoor zorgt dat je reeks inhoudelijk super sterk is. En dat heb je zelf in de hand.

4. Goed voor je zichtbaarheid.

Om met je podcast de juiste doelgroep te bereiken, kun je op je website een aparte ‘tab’ voor podcasts aan (laten) maken. Maar dat is natuurlijk lang niet alles. Podcast zijn goed deelbaar via de diverse sociale media kanalen. Met net en andere afbeelding of een andere omschrijving kan je dit zeker meerder keren toepassen. Wij pleiten voor het crossmediaal inzetten van content, dat wil zeggen dat je jouw content niet op maar 1 kanaal neerzet, maar zoveel mogelijk verspreidt, dus op meerdere platformen, via meerdere wegen. 
Wij ontzorgen onze klanten door hen hier volledig in te adviseren en ondersteunen, bijvoorbeeld door het leveren van een kleine audiofragmentje waarmee je de podcast introduceert op jouw LinkedIn/ Facebookpagina, etc. Maar ook daar het moderaten van jouw sociale mediakanalen voor een bepaalde periode totaal over te nemen! Heel handig, want je wilt uiteindelijk wel het maximale uit je podcast halen! 
Tevens ‘meten’ wij hoe vaak een podcast beluisterd is, en welke manier van verspreiden het beste voor jou werkt.

5. Omdat het gewoon heel erg leuk is!


Dit punt had wat ons betreft ook helemaal bovenaan gemogen! Een podcast opnemen is fun. We zien onze opdrachtgevers vaak wat nerveus en schoorvoetend de studio binnenstappen (wij komen ook graag op locatie), maar na die eerste aflevering helemaal verknocht zijn aan het gemak waarmee kennis al pratende wordt overgedragen. Vergis je er bovendien niet in wat het effect is van jouw persoonlijke touche. Jouw stem, jouw humor, jouw woorden in combinatie met de interactie met de interviewer geeft echt waardevolle content!

Overtuigd? Laten we samen iets moois gaan maken.

Geschreven door Natasja Bijl

Natasja is journalist en schrijfster. Ze weet hoe je een goed gesprek leidt en kan als geen ander prikkelende teksten schrijven. Bij de Podcast Fabriek is ze betrokken als host en blogt ze over interviewen, schrijven en marketing. In 2019 kwam haar eerste roman uit, ADEM.

Overtuigd? Laten we samen iets moois gaan maken.

Wij helpen je met het opnemen van je podcast. We kunnen eigenlijk alles voor je regelen!

Plaats een reactie