Waarom traditionele media inzet op podcasting

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien Verschuuren, Paulien Cornelisse en Alexander Klopping zijn goed vertegenwoordigd.

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, BNR en Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien Verschuuren, Paulien Cornelisse en Alexander Klopping zijn goed vertegenwoordigd.

Radiouitzendingen publiceren

Merken als Radio 1 en BNR waren er vroeg bij. In het begin van podcasting waren ze al aanwezig in de directories. Maar vaak wel anders dan nu. In het begin was het medium nog heel erg zoekende. Wat je zag was dat traditionele media publiceerden wat ze ergens anders maakte. Intergraal. Dus Radio 1 en BNR plaatste hun hele radio-uitzendingen online. Een soort uitzending gemist voor radio. Dat hebben ze eigenlijk jaren gedaan. En dat was best wel succesvol.

Maar toen veranderde het medium ontzettend. Mensen gingen echte shows ontwikkelen. True Crime series als Serial en This American Life maakte die nieuwe vorm van podcasting mainstream. Mensen gingen daadwerkelijk geld investeren in specifieke podcast-shows, die nergens anders te horen waren. Met de hedendaagse regels van podcasting: meer op het gesprek en minder op de vormgeving en fluff. Op een professionele, volwassen manier. Daar begonnen die hele uploads van radio-uitzendingen buiten te vallen. Er zat muziek tussen. Soms zelfs de normale radioreclame en een nieuwsbulletin die als je de podcast luisterde totaal niet meer actueel was. En de titels waren vaak de datum en de naam van het programma. Niets over wat er in de radio-uitzending werd besproken. Terwijl andere podcasts hun podcast enorm gingen vermarkten.

BNR

Je ziet dat de traditionele media het medium inmiddels wel heel goed begrijpt. Er wordt serieus geïnvesteerd in podcasting. BNR is daar denk ik het mooiste voorbeeld van. De afgelopen jaren hebben zij besloten om vol in te zetten op podcasting. Ze zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een groot podcast-platform en maken ontzettend veel podcasts. Allemaal niche-content, gericht op het profiel van de BNR-luisteraar. Sommige podcasts zijn ook radio-uitzendingen, maar ze zorgen er wel voor dat die in een podcast-vormpje gegoten worden met een goede titel en beschrijving.

Uitdiepen

Je ziet ook dat media personalities uit de TV-, radio-, of krantenwereld zich ook op de podcast hebben gericht. Denk aan een Alexander Klopping. Hij is bekend geworden bij De Wereld Draait Door. Daar laat hij een meer mainstream versie van zichzelf zijn. De onderwerpen worden globaal gebracht, omdat ze een groot publiek moeten bereiken. Hij heeft ook een podcast (samen met Ernst-Jan Pfauth) waarin hij de diepte in gaat over media en technologie. Hier kan hij een verdiepende versie van zichzelf laten zien.

Dat zie je veel media-persoonlijkheden doen. Waar Domien Verschuuren op Q Music in 1 minuut een verhaal moet vertellen, heeft hij in Man, Man, Man de Podcast een uur de tijd om verhalen en anekdotes te vertellen.

Jezelf of je merk uitbreiden en verdiepen

Hier zit denk ik voor traditionele media en personalities de kans in podcasting. Als journalist heb je in een het NRC 1 pagina. Je wekenlange research moet je daar in 1000 worden uitleggen. Maar in de dagelijkse podcast van de NRC kan diezelfde journalist een halfuur praten over dat ene onderwerp. Je kan veel meer de diepte in. Omdat men je intonatie hoort en het niet zo hard gedrukt staat als op papier, kan je tevens veel ruwere gedachtes kwijt. Misschien heb je dingen geschrapt, omdat er nog twijfel is over de waarheid ervan. Of heb je iets interessants bedacht wat niet in de lijn van het artikel paste. Je kan die ruwere gedachten in een podcast laten horen: het is meer niche, je hebt meer tijd en je kan voetnoten beter plaatsen omdat men je intonatie hoort.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem