Waarom traditionele media inzet op podcasting

Leestijd: 3 minuten

Geplaatst op 29 mei 2020 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

Podcast Fabriek > BlogMarketing & Publicatie > Waarom traditionele media inzet op podcasting

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien Verschuuren, Paulien Cornelisse en Alexander Klopping zijn goed vertegenwoordigd.

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, BNR en Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien Verschuuren, Paulien Cornelisse en Alexander Klopping zijn goed vertegenwoordigd.

Radiouitzendingen publiceren

Merken als Radio 1 en BNR waren er vroeg bij. In het begin van podcasting waren ze al aanwezig in de directories. Maar vaak wel anders dan nu. In het begin was het medium nog heel erg zoekende. Wat je zag was dat traditionele media publiceerden wat ze ergens anders maakte. Intergraal. Dus Radio 1 en BNR plaatste hun hele radio-uitzendingen online. Een soort uitzending gemist voor radio. Dat hebben ze eigenlijk jaren gedaan. En dat was best wel succesvol.

Maar toen veranderde het medium ontzettend. Mensen gingen echte shows ontwikkelen. True Crime series als Serial en This American Life maakte die nieuwe vorm van podcasting mainstream. Mensen gingen daadwerkelijk geld investeren in specifieke podcast-shows, die nergens anders te horen waren. Met de hedendaagse regels van podcasting: meer op het gesprek en minder op de vormgeving en fluff. Op een professionele, volwassen manier. Daar begonnen die hele uploads van radio-uitzendingen buiten te vallen. Er zat muziek tussen. Soms zelfs de normale radioreclame en een nieuwsbulletin die als je de podcast luisterde totaal niet meer actueel was. En de titels waren vaak de datum en de naam van het programma. Niets over wat er in de radio-uitzending werd besproken. Terwijl andere podcasts hun podcast enorm gingen vermarkten.

BNR

Je ziet dat de traditionele media het medium inmiddels wel heel goed begrijpt. Er wordt serieus geïnvesteerd in podcasting. BNR is daar denk ik het mooiste voorbeeld van. De afgelopen jaren hebben zij besloten om vol in te zetten op podcasting. Ze zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een groot podcast-platform en maken ontzettend veel podcasts. Allemaal niche-content, gericht op het profiel van de BNR-luisteraar. Sommige podcasts zijn ook radio-uitzendingen, maar ze zorgen er wel voor dat die in een podcast-vormpje gegoten worden met een goede titel en beschrijving.

Uitdiepen

Je ziet ook dat media personalities uit de TV-, radio-, of krantenwereld zich ook op de podcast hebben gericht. Denk aan een Alexander Klopping. Hij is bekend geworden bij De Wereld Draait Door. Daar laat hij een meer mainstream versie van zichzelf zijn. De onderwerpen worden globaal gebracht, omdat ze een groot publiek moeten bereiken. Hij heeft ook een podcast (samen met Ernst-Jan Pfauth) waarin hij de diepte in gaat over media en technologie. Hier kan hij een verdiepende versie van zichzelf laten zien.

Dat zie je veel media-persoonlijkheden doen. Waar Domien Verschuuren op Q Music in 1 minuut een verhaal moet vertellen, heeft hij in Man, Man, Man de Podcast een uur de tijd om verhalen en anekdotes te vertellen.

Jezelf of je merk uitbreiden en verdiepen

Hier zit denk ik voor traditionele media en personalities de kans in podcasting. Als journalist heb je in een het NRC 1 pagina. Je wekenlange research moet je daar in 1000 worden uitleggen. Maar in de dagelijkse podcast van de NRC kan diezelfde journalist een halfuur praten over dat ene onderwerp. Je kan veel meer de diepte in. Omdat men je intonatie hoort en het niet zo hard gedrukt staat als op papier, kan je tevens veel ruwere gedachtes kwijt. Misschien heb je dingen geschrapt, omdat er nog twijfel is over de waarheid ervan. Of heb je iets interessants bedacht wat niet in de lijn van het artikel paste. Je kan die ruwere gedachten in een podcast laten horen: het is meer niche, je hebt meer tijd en je kan voetnoten beter plaatsen omdat men je intonatie hoort.

Kom je van de traditionele media? Laten we eens praten.

Zetten wij op de achtergrond de radio aan.