Wat is de propositie van mijn podcast?

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmaker moet je vooral mensen prikkelen en vermaken. Maar als het gaat om het promoten van je podcast, moet je misschien wat zakelijker denken. Dat is misschien niet wat je graag doet en daarom helpen we je er in dit artikel bij.

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmaker moet je vooral mensen prikkelen en vermaken. Maar als het gaat om het promoten van je podcast, moet je misschien wat zakelijker denken. Dat is misschien niet wat je graag doet en daarom helpen we je er in dit artikel bij.

Wat is een propositie?

Propositie betekend eigenlijk: jouw plekje in de markt. Wie is de ideale luisteraar van jouw podcast (persona), wat maakt jouw podcast uniek en wat maakt jouw als host een interessant persoon daarvoor. Deze waardes moet je zo specifiek mogelijk maken en vervolgens duidelijk communiceren. Hierdoor kan je mensen hun nieuwsgierigheid prikkelen.

Specifiek zijn

Dit is het makkelijkst te illustreren met een voorbeeld. Veel mensen kiezen voor hun beschrijving en titel iets enorm algemeens. Dat trekt vaak geen luisteraars. Stel, je maakt een podcast over sport. Je noemt de podcast Hardloopcast en als beschrijving kies je:

In de Hardloopcast nemen John en Eva je mee in de wondere wereld van hardlopen.

Vat dit samen wat je doet? Ja. Is het heel wervend? Nee, niet echt.

Laten we daarom op basis van een goede propositie een goede beschrijving schrijven. We nemen alles mee: wie de ideale luisteraar is, de uniekheid van de podcast en waarom de hosts interessant zijn bij dit onderwerp.

In de Hardloopcast nemen John (winnaar van de 400m sprint op de Olympische Spelen van 2010) en Eva (hardloopkampioen Noord-Holland 2018) alle aspecten van hardlopen onder de loep. Van hoe je een goede schoen vindt tot welke voeding past bij een echte hardloper. Vaak hebben we beginnende hardlopers te gast en helpen we hun met al hun vragen. Deze podcast luistert het best weg tijdens een lekker rondje rennen in het bos!

Waarom is dit een goede beschrijving?

Allereerst hebben we een specifieke doelgroep gekozen: de beginnende hardloper. We geven direct aan wat de waarde van de podcast is: we noemen wat concrete onderwerpen die aansprekend zijn voor de beginnende hardloper. Ook hebben we unieke propositie: we hebben regelmatig beginnende hardlopers te gast (de doelgroep zelf) die vragen stelt vanuit hun positie (dezelfde positie als de luisteraar). Ook geven we de credibility van de hosts weer: John heeft in 2010 de 400m sprint gewonnen op de Olympische Spelen en Eva is hardloopkampioen geweest. Deze mensen hebben dus recht van spreken. Het is ongelooflijk om vaak te zien dat echte experts hun ervaring niet benoemen in hun podcast. Vaak is dit omdat het voor de persoon in kwestie heel normaal aanvoelt, terwijl het voor de luisteraar juist een reden is om te gaan luisteren.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem