Wat is de propositie van mijn podcast?

Leestijd: 2 min

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmaker moet je vooral mensen prikkelen en vermaken. Maar als het gaat om het promoten van je podcast, moet je misschien wat zakelijker denken. Dat is misschien niet wat je graag doet en daarom helpen we je er in dit artikel bij.

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmaker moet je vooral mensen prikkelen en vermaken. Maar als het gaat om het promoten van je podcast, moet je misschien wat zakelijker denken. Dat is misschien niet wat je graag doet en daarom helpen we je er in dit artikel bij.

Wat is een propositie?

Propositie betekend eigenlijk: jouw plekje in de markt. Wie is de ideale luisteraar van jouw podcast (persona), wat maakt jouw podcast uniek en wat maakt jouw als host een interessant persoon daarvoor. Deze waardes moet je zo specifiek mogelijk maken en vervolgens duidelijk communiceren. Hierdoor kan je mensen hun nieuwsgierigheid prikkelen.

Specifiek zijn

Dit is het makkelijkst te illustreren met een voorbeeld. Veel mensen kiezen voor hun beschrijving en titel iets enorm algemeens. Dat trekt vaak geen luisteraars. Stel, je maakt een podcast over sport. Je noemt de podcast Hardloopcast en als beschrijving kies je:

In de Hardloopcast nemen John en Eva je mee in de wondere wereld van hardlopen.

Vat dit samen wat je doet? Ja. Is het heel wervend? Nee, niet echt.

Laten we daarom op basis van een goede propositie een goede beschrijving schrijven. We nemen alles mee: wie de ideale luisteraar is, de uniekheid van de podcast en waarom de hosts interessant zijn bij dit onderwerp.

In de Hardloopcast nemen John (winnaar van de 400m sprint op de Olympische Spelen van 2010) en Eva (hardloopkampioen Noord-Holland 2018) alle aspecten van hardlopen onder de loep. Van hoe je een goede schoen vindt tot welke voeding past bij een echte hardloper. Vaak hebben we beginnende hardlopers te gast en helpen we hun met al hun vragen. Deze podcast luistert het best weg tijdens een lekker rondje rennen in het bos!

Waarom is dit een goede beschrijving?

Allereerst hebben we een specifieke doelgroep gekozen: de beginnende hardloper. We geven direct aan wat de waarde van de podcast is: we noemen wat concrete onderwerpen die aansprekend zijn voor de beginnende hardloper. Ook hebben we unieke propositie: we hebben regelmatig beginnende hardlopers te gast (de doelgroep zelf) die vragen stelt vanuit hun positie (dezelfde positie als de luisteraar). Ook geven we de credibility van de hosts weer: John heeft in 2010 de 400m sprint gewonnen op de Olympische Spelen en Eva is hardloopkampioen geweest. Deze mensen hebben dus recht van spreken. Het is ongelooflijk om vaak te zien dat echte experts hun ervaring niet benoemen in hun podcast. Vaak is dit omdat het voor de persoon in kwestie heel normaal aanvoelt, terwijl het voor de luisteraar juist een reden is om te gaan luisteren.

Hulp nodig met het creëren van jouw ultieme propositie?

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Hulp nodig met het creëren van jouw ultieme propositie?

Wij schrijven 'm zo voor je op!

Plaats een reactie