Wat is de propositie van mijn podcast?

Leestijd: 2 minuten

Geplaatst op 24 juli 2020 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

BlogMarketing & Publicatie > Wat is de propositie van mijn podcast?

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmaker moet je vooral mensen prikkelen en vermaken. Maar als het gaat om het promoten van je podcast, moet je misschien wat zakelijker denken. Dat is misschien niet wat je graag doet en daarom helpen we je er in dit artikel bij.

De meeste podcasters zijn creatievelingen die beslissingen nemen met hun hart en niet hun hoofd. En dat is een goed ding, want als podcastmaker moet je vooral mensen prikkelen en vermaken. Maar als het gaat om het promoten van je podcast, moet je misschien wat zakelijker denken. Dat is misschien niet wat je graag doet en daarom helpen we je er in dit artikel bij.

Wat is een propositie?

Propositie betekend eigenlijk: jouw plekje in de markt. Wie is de ideale luisteraar van jouw podcast (persona), wat maakt jouw podcast uniek en wat maakt jouw als host een interessant persoon daarvoor. Deze waardes moet je zo specifiek mogelijk maken en vervolgens duidelijk communiceren. Hierdoor kan je mensen hun nieuwsgierigheid prikkelen.

Specifiek zijn

Dit is het makkelijkst te illustreren met een voorbeeld. Veel mensen kiezen voor hun beschrijving en titel iets enorm algemeens. Dat trekt vaak geen luisteraars. Stel, je maakt een podcast over sport. Je noemt de podcast Hardloopcast en als beschrijving kies je:

In de Hardloopcast nemen John en Eva je mee in de wondere wereld van hardlopen.

Vat dit samen wat je doet? Ja. Is het heel wervend? Nee, niet echt.

Laten we daarom op basis van een goede propositie een goede beschrijving schrijven. We nemen alles mee: wie de ideale luisteraar is, de uniekheid van de podcast en waarom de hosts interessant zijn bij dit onderwerp.

In de Hardloopcast nemen John (winnaar van de 400m sprint op de Olympische Spelen van 2010) en Eva (hardloopkampioen Noord-Holland 2018) alle aspecten van hardlopen onder de loep. Van hoe je een goede schoen vindt tot welke voeding past bij een echte hardloper. Vaak hebben we beginnende hardlopers te gast en helpen we hun met al hun vragen. Deze podcast luistert het best weg tijdens een lekker rondje rennen in het bos!

Waarom is dit een goede beschrijving?

Allereerst hebben we een specifieke doelgroep gekozen: de beginnende hardloper. We geven direct aan wat de waarde van de podcast is: we noemen wat concrete onderwerpen die aansprekend zijn voor de beginnende hardloper. Ook hebben we unieke propositie: we hebben regelmatig beginnende hardlopers te gast (de doelgroep zelf) die vragen stelt vanuit hun positie (dezelfde positie als de luisteraar). Ook geven we de credibility van de hosts weer: John heeft in 2010 de 400m sprint gewonnen op de Olympische Spelen en Eva is hardloopkampioen geweest. Deze mensen hebben dus recht van spreken. Het is ongelooflijk om vaak te zien dat echte experts hun ervaring niet benoemen in hun podcast. Vaak is dit omdat het voor de persoon in kwestie heel normaal aanvoelt, terwijl het voor de luisteraar juist een reden is om te gaan luisteren.

Hulp nodig met het creëren van jouw ultieme propositie?

Wij schrijven ‘m zo voor je op!

Lees meer

woensdag 20 juli 2022 om 10:49
Als je een USB-microfoon of USB-mengtafel hebt, moet je deze met je computer verbinden om hem op te nemen. Als beginner raden wij daarvoor vaak Audacity aan, omdat het gratis is en beschikbaar is voor Windows, Mac en Linux. Tevens kan je hiermee je podcast ook bewerken. Allemaal leuk en aardig, maar Audacity is niet per sé gebruiksvriendelijk en toegankelijk. En tevens kan de ouderwetse interface je een beetje afschrikken. Een veel vriendelijker programma is Garageband, alleen beschikbaar voor de Mac.
dinsdag 5 juli 2022 om 12:42
Steeds meer podcasters willen wat met video. Denk aan het publiceren van je hele aflevering op Youtube, of het verspreiden van snippets van LinkedIn. Natuurlijk kan je tijdens de opnames van je podcast gewoon de camera van je telefoon aanzetten en daar wat van publiceren, maar je krijgt dan de kwaliteit van je telefoon-microfoon. Terwijl je juist die USB-microfoon hebt gekocht om kraakhelder te klinken. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je dit combineert door middel van spullen die je al hebt en software die gratis is.
dinsdag 18 januari 2022 om 12:19
Eerder schreven we al over hoe je op afstand je podcast kan opnemen met Skype. Maar zoals je weet van al dat videobellen kan het geluid wegvallen of klinkt iemand ineens minder omdat zijn/haar internet even verslechterd. Gelukkig is daar tegenwoordig een oplossing voor.