Wat zijn shownotes en op welke manier werken ze mee aan het succes van mijn podcast?

“Als je daar meer over wilt weten, bekijk dan de shownotes”. Een quote die je best vaak hoort in podcast-afleveringen. Maar wat is het en wat heb je eraan?

Shownotes zijn net zo oud als de podcast zelf. Zoals aangegeven in vele andere blogposts moet je een goede beschrijving geven van je podcast. In podcast-applicaties wordt je beschrijving getoond bij je aflevering. Mensen bepalen met de beschrijving en de titel of ze een aflevering graag willen gaan beluisteren.

Maar veel podcasters gebruiken de beschrijving ook om zogenoemde shownotes te plaatsen. Shownotes zijn een combinatie van onderwerpen die worden besproken en bronnen waarnaar verwezen wordt. Ik denk dat shownotes het best te bespreken zijn door een voorbeeldcase te doen. Hierdoor krijg je meteen feeling met hoe je het het beste aanpakt.

De case
– Een podcast-aflevering van de podcast “door de stad met”. In elke aflevering loopt de presentator met een gast door zijn/haar geboortestad. De gast vertelt anekdotes over zijn/haar jeugd, de plekken waar zijn/haar jeugd heeft plaatsgevonden etc.
– In de aflevering waar we shownotes voor gaan maken lopen de twee door Gouda. Ze lopen op 3 locaties: basisschool de Goudakker, de kaasmarkt en de Sint-Janskerk. Op elke plek zijn er gesprekken. Over de basisschooltijd, of iemand uit Gouda echt zoveel met kaas heeft en wat het geloof heeft betekend voor de gast.

We pakken even terug wat shownotes precies zijn: een samenvatting van de aflevering met additionele resources. Dit is wat intensiever om te maken dan slechts een beschrijving, maar het heeft wel de volgende voordelen:
– Een luisteraar weet wat preciezer wat er in de aflevering zit
– Als de luisteraar een segment hoort wat hem/haar niet interesseert, is de kans groot dat hij/zij iets anders gaat luisteren. Als de luisteraar echter in de shownotes ziet dat de komende onderwerpen wel zijn/haar interessegebied zijn, is de kans groter dat hij/zij doorspoelt i.p.v. stopt met luisteren.
– Je podcast wordt beter geïndexeerd als je hem op je website zet, want er is meer tekst waar Google zijn zoekresultaten op kan baseren.

Opbouw
Met deze case in gedachten, zou je het volgende kunnen maken en in het beschrijvings-veld van je podcast zetten:

— Beschrijving —
In deze aflevering van door de stad met spreekt Stefan met Henk. We lopen met Henk door zijn geboortestad Gouda en bezoeken de plekken die hem gevormd hebben in zijn jeugd: zijn basisschool, de kaasmarkt en de kerk.

— Shownotes —
– Introductie Henk Bos

– Wandeling over het schoolplein van basisschool de Goudakker, de basisschool van Henk:
* Veranderingen op het schoolplein: vroeger en nu
* Waarom werd er vroeger zo weinig gepest? En is dat echt zo?
* Waarom wilde iedereen vroeger het stoepkrijt?
* Vroeger was er een strenger regime op school. Was dat positief?

– Wandeling over de Goudse kaasmarkt:
* Houden nou echt alle mensen in Gouda van kaas?
* Wat maakt Gouda de kaasstad? (Lees ook: https://www.uwkaasboer.nl/blog/wat-is-goudse-kaas/)
* Toenemend toerisme
* Wat maakt een kaasmarkt zo gezellig?

– Wandeling in de Sint Janskerk:
* Wat betekent het geloof voor Henk?
* Het overlijden van Henk’s ouders
* Wat is de zin van het leven?
* Waarom wordt je altijd stil in een kerk?

– De toekomst van Gouda
– Pensioen doorbrengen in Gouda?

Waarom is de beschrijving zo?
Deze opbouw van de shownotes zorgt voor de volgende dingen:
– Je opent met een korte beschrijving. Die is het belangrijkst. Deze tekst mag commerciëler geschreven zijn, want zijn doel is vooral een korte impressie geven van wat je als luisteraar kan verwachten en overhalen te gaan luisteren.
– Daarna volgen de shownotes. Dit is een overzicht van de content in de podcast. Het is vrij vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek.
– In de shownotes kan je ook nog linkjes opnemen. Dit doen we bijvoorbeeld bij de inhoud: wat maakt Gouda de kaasstad? Zo geef je additionele resources. Je kan het ook gebruiken om te linken naar een artikel dat je bespreekt in de podcast.

Conclusie
Shownotes bouwen kost tijd. Ik zou ook niet zeggen dat het altijd nodig is. Maar het geeft de gebruiker wel een goede indruk wat hij/zij kan verwachten. Dus: experimenteer vooral. Ga na het opnemen van een aflevering eens shownotes maken voor je aflevering en kijk hoe mooi het overzicht is wat je kan krijgen.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem