Wat zijn shownotes en op welke manier werken ze mee aan het succes van mijn podcast?

Gepubliceerd op 28-04-2020 12:46 door Stefan Kollaart

Shownotes zijn net zo oud als de podcast zelf. Zoals aangegeven in vele andere blogposts moet je een goede beschrijving geven van je podcast. In podcast-applicaties wordt je beschrijving getoond bij je aflevering. Mensen bepalen met de beschrijving en de titel of ze een aflevering graag willen gaan beluisteren.

Maar veel podcasters gebruiken de beschrijving ook om zogenoemde shownotes te plaatsen. Shownotes zijn een combinatie van onderwerpen die worden besproken en bronnen waarnaar verwezen wordt. Ik denk dat shownotes het best te bespreken zijn door een voorbeeldcase te doen. Hierdoor krijg je meteen feeling met hoe je het het beste aanpakt.

De case
- Een podcast-aflevering van de podcast “door de stad met”. In elke aflevering loopt de presentator met een gast door zijn/haar geboortestad. De gast vertelt anekdotes over zijn/haar jeugd, de plekken waar zijn/haar jeugd heeft plaatsgevonden etc.
- In de aflevering waar we shownotes voor gaan maken lopen de twee door Gouda. Ze lopen op 3 locaties: basisschool de Goudakker, de kaasmarkt en de Sint-Janskerk. Op elke plek zijn er gesprekken. Over de basisschooltijd, of iemand uit Gouda echt zoveel met kaas heeft en wat het geloof heeft betekend voor de gast.

We pakken even terug wat shownotes precies zijn: een samenvatting van de aflevering met additionele resources. Dit is wat intensiever om te maken dan slechts een beschrijving, maar het heeft wel de volgende voordelen:
- Een luisteraar weet wat preciezer wat er in de aflevering zit
- Als de luisteraar een segment hoort wat hem/haar niet interesseert, is de kans groot dat hij/zij iets anders gaat luisteren. Als de luisteraar echter in de shownotes ziet dat de komende onderwerpen wel zijn/haar interessegebied zijn, is de kans groter dat hij/zij doorspoelt i.p.v. stopt met luisteren.
- Je podcast wordt beter geïndexeerd als je hem op je website zet, want er is meer tekst waar Google zijn zoekresultaten op kan baseren.

Opbouw
Met deze case in gedachten, zou je het volgende kunnen maken en in het beschrijvings-veld van je podcast zetten:

--- Beschrijving ---
In deze aflevering van door de stad met spreekt Stefan met Henk. We lopen met Henk door zijn geboortestad Gouda en bezoeken de plekken die hem gevormd hebben in zijn jeugd: zijn basisschool, de kaasmarkt en de kerk.

--- Shownotes ---
- Introductie Henk Bos

- Wandeling over het schoolplein van basisschool de Goudakker, de basisschool van Henk:
* Veranderingen op het schoolplein: vroeger en nu
* Waarom werd er vroeger zo weinig gepest? En is dat echt zo?
* Waarom wilde iedereen vroeger het stoepkrijt?
* Vroeger was er een strenger regime op school. Was dat positief?

- Wandeling over de Goudse kaasmarkt:
* Houden nou echt alle mensen in Gouda van kaas?
* Wat maakt Gouda de kaasstad? (Lees ook: https://www.uwkaasboer.nl/blog/wat-is-goudse-kaas/)
* Toenemend toerisme
* Wat maakt een kaasmarkt zo gezellig?

- Wandeling in de Sint Janskerk:
* Wat betekent het geloof voor Henk?
* Het overlijden van Henk’s ouders
* Wat is de zin van het leven?
* Waarom wordt je altijd stil in een kerk?

- De toekomst van Gouda
- Pensioen doorbrengen in Gouda?

Waarom is de beschrijving zo?
Deze opbouw van de shownotes zorgt voor de volgende dingen:
- Je opent met een korte beschrijving. Die is het belangrijkst. Deze tekst mag commerciëler geschreven zijn, want zijn doel is vooral een korte impressie geven van wat je als luisteraar kan verwachten en overhalen te gaan luisteren.
- Daarna volgen de shownotes. Dit is een overzicht van de content in de podcast. Het is vrij vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek.
- In de shownotes kan je ook nog linkjes opnemen. Dit doen we bijvoorbeeld bij de inhoud: wat maakt Gouda de kaasstad? Zo geef je additionele resources. Je kan het ook gebruiken om te linken naar een artikel dat je bespreekt in de podcast.

Conclusie
Shownotes bouwen kost tijd. Ik zou ook niet zeggen dat het altijd nodig is. Maar het geeft de gebruiker wel een goede indruk wat hij/zij kan verwachten. Dus: experimenteer vooral. Ga na het opnemen van een aflevering eens shownotes maken voor je aflevering en kijk hoe mooi het overzicht is wat je kan krijgen.

Powered by Froala Editor

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Wat is nou eigenlijk een vodcast? En hoe is het anders dan een podcast?

05-06-2020 door Stefan Kollaart

Ooit had je in het podcast-gedeelte een onderscheid tussen podcasts en vodcasts. Wat is een vodcast - en kan ik er iets mee?

Waarom traditionele media inzet op podcasting

29-05-2020 door Stefan Kollaart

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien V...

De podcast van Joe Rogan gaat exclusief naar Spotify. Dat is een probleem voor podcasting. Dit is waarom.

28-05-2020 door Stefan Kollaart

Breaking news uit podcast-land afgelopen week: Joe Rogan heeft een miljoenendeal gesloten met Spotify. De comedian maakt één van de best-belu...
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie