Wat zijn shownotes en op welke manier werken ze mee aan het succes van mijn podcast?

Leestijd: 3 minuten

Geplaatst op 28 april 2020 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

BlogMarketing & Publicatie > Wat zijn shownotes en op welke manier werken ze mee aan het succes van mijn podcast?

“Als je daar meer over wilt weten, bekijk dan de shownotes”. Een quote die je best vaak hoort in podcast-afleveringen. Maar wat is het en wat heb je eraan?

Shownotes zijn net zo oud als de podcast zelf. Zoals aangegeven in vele andere blogposts moet je een goede beschrijving geven van je podcast. In podcast-applicaties wordt je beschrijving getoond bij je aflevering. Mensen bepalen met de beschrijving en de titel of ze een aflevering graag willen gaan beluisteren.

Maar veel podcasters gebruiken de beschrijving ook om zogenoemde shownotes te plaatsen. Shownotes zijn een combinatie van onderwerpen die worden besproken en bronnen waarnaar verwezen wordt. Ik denk dat shownotes het best te bespreken zijn door een voorbeeldcase te doen. Hierdoor krijg je meteen feeling met hoe je het het beste aanpakt.

De case
– Een podcast-aflevering van de podcast “door de stad met”. In elke aflevering loopt de presentator met een gast door zijn/haar geboortestad. De gast vertelt anekdotes over zijn/haar jeugd, de plekken waar zijn/haar jeugd heeft plaatsgevonden etc.
– In de aflevering waar we shownotes voor gaan maken lopen de twee door Gouda. Ze lopen op 3 locaties: basisschool de Goudakker, de kaasmarkt en de Sint-Janskerk. Op elke plek zijn er gesprekken. Over de basisschooltijd, of iemand uit Gouda echt zoveel met kaas heeft en wat het geloof heeft betekend voor de gast.

We pakken even terug wat shownotes precies zijn: een samenvatting van de aflevering met additionele resources. Dit is wat intensiever om te maken dan slechts een beschrijving, maar het heeft wel de volgende voordelen:
– Een luisteraar weet wat preciezer wat er in de aflevering zit
– Als de luisteraar een segment hoort wat hem/haar niet interesseert, is de kans groot dat hij/zij iets anders gaat luisteren. Als de luisteraar echter in de shownotes ziet dat de komende onderwerpen wel zijn/haar interessegebied zijn, is de kans groter dat hij/zij doorspoelt i.p.v. stopt met luisteren.
– Je podcast wordt beter geïndexeerd als je hem op je website zet, want er is meer tekst waar Google zijn zoekresultaten op kan baseren.

Opbouw
Met deze case in gedachten, zou je het volgende kunnen maken en in het beschrijvings-veld van je podcast zetten:

— Beschrijving —
In deze aflevering van door de stad met spreekt Stefan met Henk. We lopen met Henk door zijn geboortestad Gouda en bezoeken de plekken die hem gevormd hebben in zijn jeugd: zijn basisschool, de kaasmarkt en de kerk.

— Shownotes —
– Introductie Henk Bos

– Wandeling over het schoolplein van basisschool de Goudakker, de basisschool van Henk:
* Veranderingen op het schoolplein: vroeger en nu
* Waarom werd er vroeger zo weinig gepest? En is dat echt zo?
* Waarom wilde iedereen vroeger het stoepkrijt?
* Vroeger was er een strenger regime op school. Was dat positief?

– Wandeling over de Goudse kaasmarkt:
* Houden nou echt alle mensen in Gouda van kaas?
* Wat maakt Gouda de kaasstad? (Lees ook: https://www.uwkaasboer.nl/blog/wat-is-goudse-kaas/)
* Toenemend toerisme
* Wat maakt een kaasmarkt zo gezellig?

– Wandeling in de Sint Janskerk:
* Wat betekent het geloof voor Henk?
* Het overlijden van Henk’s ouders
* Wat is de zin van het leven?
* Waarom wordt je altijd stil in een kerk?

– De toekomst van Gouda
– Pensioen doorbrengen in Gouda?

Waarom is de beschrijving zo?
Deze opbouw van de shownotes zorgt voor de volgende dingen:
– Je opent met een korte beschrijving. Die is het belangrijkst. Deze tekst mag commerciëler geschreven zijn, want zijn doel is vooral een korte impressie geven van wat je als luisteraar kan verwachten en overhalen te gaan luisteren.
– Daarna volgen de shownotes. Dit is een overzicht van de content in de podcast. Het is vrij vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek.
– In de shownotes kan je ook nog linkjes opnemen. Dit doen we bijvoorbeeld bij de inhoud: wat maakt Gouda de kaasstad? Zo geef je additionele resources. Je kan het ook gebruiken om te linken naar een artikel dat je bespreekt in de podcast.

Conclusie
Shownotes bouwen kost tijd. Ik zou ook niet zeggen dat het altijd nodig is. Maar het geeft de gebruiker wel een goede indruk wat hij/zij kan verwachten. Dus: experimenteer vooral. Ga na het opnemen van een aflevering eens shownotes maken voor je aflevering en kijk hoe mooi het overzicht is wat je kan krijgen.

Moeten wij shownotes voor je maken?

Nemen we ook meteen je podcasts op. Geen probleem!

Lees meer

woensdag 20 juli 2022 om 10:49
Als je een USB-microfoon of USB-mengtafel hebt, moet je deze met je computer verbinden om hem op te nemen. Als beginner raden wij daarvoor vaak Audacity aan, omdat het gratis is en beschikbaar is voor Windows, Mac en Linux. Tevens kan je hiermee je podcast ook bewerken. Allemaal leuk en aardig, maar Audacity is niet per sé gebruiksvriendelijk en toegankelijk. En tevens kan de ouderwetse interface je een beetje afschrikken. Een veel vriendelijker programma is Garageband, alleen beschikbaar voor de Mac.
dinsdag 5 juli 2022 om 12:42
Steeds meer podcasters willen wat met video. Denk aan het publiceren van je hele aflevering op Youtube, of het verspreiden van snippets van LinkedIn. Natuurlijk kan je tijdens de opnames van je podcast gewoon de camera van je telefoon aanzetten en daar wat van publiceren, maar je krijgt dan de kwaliteit van je telefoon-microfoon. Terwijl je juist die USB-microfoon hebt gekocht om kraakhelder te klinken. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je dit combineert door middel van spullen die je al hebt en software die gratis is.
dinsdag 18 januari 2022 om 12:19
Eerder schreven we al over hoe je op afstand je podcast kan opnemen met Skype. Maar zoals je weet van al dat videobellen kan het geluid wegvallen of klinkt iemand ineens minder omdat zijn/haar internet even verslechterd. Gelukkig is daar tegenwoordig een oplossing voor.