Wees een mens en polariseer je publiek!
Veel mensen schieten bij het opnemen van een podcast in juridische modes. En dat is zonde.
Als je een podcast opneemt, zit jij achter de microfoon. Misschien maak je wel een podcast voor je eigen eenmanszaak en spreek je voor je bedrijf. Of misschien ben je wel een werknemer die een bedrijf vertegenwoordigt. Wat ik dan vaak zie, is dat mensen in een modes schieten, die ik graag de “juridische modes” noem. Ik vertegenwoordig een bedrijf, dus ik ga nu praten alsof ik zo de algemene voorwaarden voorlees. Het is een soort instinct wat vrijwel iedereen heeft. Voor je de microfoons open doet heeft de groep een geanimeerd gesprek, worden er grapjes gemaakt en is de toon casual. De seconde dat diezelfde groep een podcast opneemt wordt de toon formeel en is iedereen stijfjes.
Polariseren
Dit kan allerlei redenen hebben. Allereerst is een podcast opnemen natuurlijk spannend. Je maakt iets wat gepubliceerd gaat worden en mensen die je niet kent naar gaan er naar luisteren. Deze mensen ken je vaak niet en je kan niet inschatten wie ze zijn en wat hun levensopvattingen zijn. Daarom kiezen bedrijven er vaak voor om in hun mediaoptredens extreem genuanceerd te zijn.
Dit is een extreem persoonlijke mening en het kan zijn dat je hier totaal anders over denkt. Maar ik denk dat polariseren in je media-uitingen het sterkste is wat je kan doen. Vroeger was dit denk ik anders. Je had slechts een aantal merken. Er was weinig concurrentie en veel bedrijven deden iets unieks wat andere bedrijven helemaal niet deden. Als je dan in de krant gaat vertellen over je product, is polariseren niet wenselijk. Je wil dat mensen over je product lezen en zich in ieder geval neutraal voelen over je merk. Je wil ze in ieder geval niet afstoten. Klanten die je product willen kunnen toch nergens anders naartoe.
Nu is dat anders. Vele markten zijn overbevolkt. Het product dat je aanbiedt is vaak niet uniek. Het grootste verschil tussen aanbieders, is de aanbieder zelf. Als jij een coach bent doe je iets wat veel mensen doen. De technieken die je aanbiedt zijn vergelijkbaar met heel veel andere ondernemers. Het grootste verschil? Jij! De manier hoe jij bent, hoe jij je gesprekken voert en hoe jij in het leven staat. Denk hierbij aan kappers. In principe bieden ze dezelfde dienst aan. Toch ken ik mensen die stad en land afrijden om bij hun kapper geknipt te worden. Ik vermoed niet dat dat met de technische skills te maken heeft, maar vooral met hoe die persoon is en hoe ze met jou in gesprek gaat over je haar.
Durf fel te zijn
Als wie jij als ondernemer bent zo belangrijk is, laat die dan ook zien als je een podcast opneemt. Vertel wat jouw echte opinies zijn, durf fel te zijn en laat echt zien wie je bent. Zonder juridisch laagje eroverheen. Misschien zijn er mensen die luisteren en het totaal niet met je eens zijn. Die zullen je dienst inderdaad niet afnemen. Maar je zult ook mensen inspireren. Mensen die jouw mening voor het eerst horen en denken “verrek, deze persoon heeft gelijk”. Of die zich herkennen in wie jij bent. Die mensen worden je klanten.
Als je in juridische modes schiet, zal je weinig mensen afstoten. En afstoten klinkt eng. Maar je zorgt er ook voor dat niemand geïnspireerd wordt. Mensen zullen minder aandachtig luisteren – of helemaal niet. Niemand zal iets voelen bij je podcast. En uiteindelijk kopen ze dan bij iemand die ze wel wat laat voelen.
Podcasting is juist het medium waarin echt jezelf zijn scoort. Mensen luisteren intensief en horen/herkennen de emotie in je stem. Het is het medium om persoonlijk in te zijn, te polariseren en te inspireren.
Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?
Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.
1-9-2023
Podcast gasten vinden en benaderen
Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.
16-8-2023
Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?
Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.
14-6-2023
Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?
Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.
20-2-2023
Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)
Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.
8-12-2022
Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)
Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.
21-11-2022