Als je een podcast opneemt, zit jij achter de microfoon. Misschien maak je wel een podcast voor je eigen eenmanszaak en spreek je voor je bedrijf. Of misschien ben je wel een werknemer die een bedrijf vertegenwoordigt. Wat ik dan vaak zie, is dat mensen in een modes schieten, die ik graag de “juridische modes” noem. Ik vertegenwoordig een bedrijf, dus ik ga nu praten alsof ik zo de algemene voorwaarden voorlees. Het is een soort instinct wat vrijwel iedereen heeft. Voor je de microfoons open doet heeft de groep een geanimeerd gesprek, worden er grapjes gemaakt en is de toon casual. De seconde dat diezelfde groep een podcast opneemt wordt de toon formeel en is iedereen stijfjes.
Polariseren
Dit kan allerlei redenen hebben. Allereerst is een podcast opnemen natuurlijk spannend. Je maakt iets wat gepubliceerd gaat worden en mensen die je niet kent naar gaan er naar luisteren. Deze mensen ken je vaak niet en je kan niet inschatten wie ze zijn en wat hun levensopvattingen zijn. Daarom kiezen bedrijven er vaak voor om in hun mediaoptredens extreem genuanceerd te zijn.
Dit is een extreem persoonlijke mening en het kan zijn dat je hier totaal anders over denkt. Maar ik denk dat polariseren in je media-uitingen het sterkste is wat je kan doen. Vroeger was dit denk ik anders. Je had slechts een aantal merken. Er was weinig concurrentie en veel bedrijven deden iets unieks wat andere bedrijven helemaal niet deden. Als je dan in de krant gaat vertellen over je product, is polariseren niet wenselijk. Je wil dat mensen over je product lezen en zich in ieder geval neutraal voelen over je merk. Je wil ze in ieder geval niet afstoten. Klanten die je product willen kunnen toch nergens anders naartoe.
Nu is dat anders. Vele markten zijn overbevolkt. Het product dat je aanbiedt is vaak niet uniek. Het grootste verschil tussen aanbieders, is de aanbieder zelf. Als jij een coach bent doe je iets wat veel mensen doen. De technieken die je aanbiedt zijn vergelijkbaar met heel veel andere ondernemers. Het grootste verschil? Jij! De manier hoe jij bent, hoe jij je gesprekken voert en hoe jij in het leven staat. Denk hierbij aan kappers. In principe bieden ze dezelfde dienst aan. Toch ken ik mensen die stad en land afrijden om bij hun kapper geknipt te worden. Ik vermoed niet dat dat met de technische skills te maken heeft, maar vooral met hoe die persoon is en hoe ze met jou in gesprek gaat over je haar.
Durf fel te zijn
Als wie jij als ondernemer bent zo belangrijk is, laat die dan ook zien als je een podcast opneemt. Vertel wat jouw echte opinies zijn, durf fel te zijn en laat echt zien wie je bent. Zonder juridisch laagje eroverheen. Misschien zijn er mensen die luisteren en het totaal niet met je eens zijn. Die zullen je dienst inderdaad niet afnemen. Maar je zult ook mensen inspireren. Mensen die jouw mening voor het eerst horen en denken “verrek, deze persoon heeft gelijk”. Of die zich herkennen in wie jij bent. Die mensen worden je klanten.
Als je in juridische modes schiet, zal je weinig mensen afstoten. En afstoten klinkt eng. Maar je zorgt er ook voor dat niemand geïnspireerd wordt. Mensen zullen minder aandachtig luisteren – of helemaal niet. Niemand zal iets voelen bij je podcast. En uiteindelijk kopen ze dan bij iemand die ze wel wat laat voelen.
Podcasting is juist het medium waarin echt jezelf zijn scoort. Mensen luisteren intensief en horen/herkennen de emotie in je stem. Het is het medium om persoonlijk in te zijn, te polariseren en te inspireren.