5 redenen waarom schrijvers podcasting omarmen

Leestijd: 3 minuten

Geplaatst op 12 juni 2020 | door Stefan Kollaart | in Conceptontwikkeling

Podcast Fabriek > BlogConceptontwikkeling > 5 redenen waarom schrijvers podcasting omarmen

Boeken en podcasting hebben veel gemeen. De twee media-vormen passen enorm goed bij elkaar. Dit is waarom.

We maakte dit jaar een podcast met Patricia de Groot waarin zij door Natasja Bijl werd geïnterviewd over haar nieuwe boek “jouw wil staat op de gang”. Dit was nieuw voor ons: wij hadden nog nooit een podcast gemaakt voor een schrijver/schrijfster.

Tijdens de opnames merkte ik op hoe ongelooflijk geschikt het medium podcasting is om een non-fictie boek te promoten. In dit artikel zet ik uit waarom.

1. Een boek heeft al een logische onderwerpverdeling

Een boek heeft hoofdstukken. Elk onderwerp krijgt zijn eigen hoofdstuk. De auteur heeft eigenlijk de onderwerpen per aflevering al klaar liggen. Je hoeft alleen maar naar de inhoudsopgave te kijken.

Dit betekend dat er ook meteen synergie ontstaat tussen het boek en de podcast-serie. Een lezer van het boek herkent de onderwerpen van de podcast. Degene die begint met de podcast herkent de content van het boek.

 

2. Je kan per onderwerp een tipje van de sluier oplichten

Tegenwoordig is marketing niet meer vertellen hoe goed je bent. Je kan het best marketen door vrij te delen wat je weet. Veel ondernemers vinden dit eng, omdat ze denken dat ze dan de klant zo slim maken dat de klant hen niet meer nodig heeft. Of dat concurrenten dingen horen die ze vervolgens ook kunnen gaan doen.

Die angst snap ik, maar onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat het vrij delen van informatie de manier is om mensen te interesseren en aan je te binden. Wij (als de Podcast Fabriek) delen praktisch alles wat we weten over podcasting. Desondanks krijgen wij als bedrijf genoeg verzoeken, omdat mensen het toch fijn vinden om professioneel ondersteunt te worden. 

Je denkt misschien als auteur: als ik alles deel in mijn podcast, waarom zou men dan nog mijn boek kopen? Ik denk dat dat echter niet zo werkt. Ten eerste deel je nooit alle informatie in een podcast. Ten tweede heeft een boek veel unieke eigenschappen: je kan makkelijker dingen teruglezen, arceren, etc. Ten derde is een boek heerlijk offline, voor als je even niet met je telefoon wil zitten. En het is iets fysieks.

Je leert mensen echter wel kennis maken met onderwerpen, waar ze anders misschien niet nieuwsgierig naar waren. Ik had voor de podcast van Patricia nog nooit van het enneagram gehoord. Maar door de aflevering van Patricia te beluisteren heeft zij me kennis laten maken met die materie en zie ik daar ineens enorm de waarde van in. Daarmee is de kans dat ik het boek ga kopen, veel groter geworden.

 

3. Mensen leren je persoonlijk kennen. De man/vrouw achter de letters.

Het grootste voordeel van een podcast ten opzichte van een boek is dat men je stem hoort. Je intonatie, de emotie achter je worden. Daardoor leren ze jou als persoon goed kennen. De kans is dan groter dat men je gaat volgen op Facebook of Instagram. Vanuit daar heb je weer een grote kans dat men zich gaat interesseren in je boek. Vanuit een podcast heeft men zo doorgeklikt naar je website, Facebook-pagina of Instagram-profiel. En voor je het weet heb je weer een boek verkocht.

 

4. Je bent niet afhankelijk van de media en een uitgever

Vroeger was de route die een auteur volgde vrij standaard: je had een uitgever nodig en die ging proberen media-optredens voor je te regelen. Dat maakt je twee keer afhankelijk. Een uitgever moet brood zien in je verhaal. En radio- of tv-makers moeten vervolgens nog maar zien of ze je willen uitnodigen in hun programma.

Die afhankelijkheid kan je tegenwoordig gelukkig doorbreken. Je kan je boek zelf uitgeven. En met een eigen podcast-reeks kan je vervolgens je boek heel erg goed promoten. En geloof me: dat is een stuk goedkoper dan alles wat je aan de uitgever moet betalen.

 

5. Schrijvers zijn verhalenvertellers

Dit hebben boeken en podcasts enorm gemeen: ze draaien op verhalenvertellers. TV, radio en Youtube zijn snelle media. Het gaat meer om de vorm dan om de inhoud en het verhaal. In een boek en een podcast kan je uitgebreid je verhaal opbouwen. Mensen luisteren/lezen voor de inhoud. En dat is wat jij als schrijver goed kan. De twee passen elkaar als yin en yang.

Ben je een schrijver?

Wil je een podcast onderdeel maken van je marketing-mix?