De grootste valkuilen bij het maken van een podcast

Alles waarmee je begint is superleuk. Je voelt je gemotiveerd en energiek. Denk aan lijnen, meer sporten of eerder naar bed gaan. De eerste dag eet je kneitergezond, sta je om 07:00 met je sportschoenen voor de deur of lig je er om 21:00 al in. Maar na een week tijd heb je een zak chips open getrokken, vraag je je af met welke leugen je onder je sportschool-abonnement uit gaat komen en heb je tot 02:00 s’ nachts Youtube-filmpjes zitten kijken. Je motivatie is weg en je langetermijndoel is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vaak komt dit omdat je te hard van stapel loopt. De doelen die je stelt zijn onrealistisch en komen puur voort uit motivatie, niet uit discipline. Ze zijn op de lange termijn niet haalbaar.

Je ziet dit bij podcasting ook. Veel podcasts hebben niet meer dan 3 afleveringen (daar zijn we zelf trouwens ook regelmatig schuldig aan), omdat de motivatie verdwijnt of het logistiek niet uitkomt. Daarom bespreken we in dit blog de valkuilen bij het starten van een podcast en hoe je ze oplost.

1. De motivatie verdwijnt door te weinig luisteraars

Net als alles op het web zijn podcasts meetbaar. Lang niet zo extreem als hoe Facebook dingen kan meten, maar je het wel basisstatistieken. Hoeveel mensen luisteren er? En hoeveel minuten luisteren ze ongeveer? Het is allemaal data die je als podcaster in 1 oogopslag kan zien. En dat kan ontzettend demotiverend zijn.

In kranten en op Twitter lees je over podcasts die na 1 aflevering alle luisterrecords breken breken. Misschien is zo’n artikel voor jou wel de motivatie geweest om na te gaan denken over een podcast. Maar in de realiteit is een luisterpubliek opbouwen hard werken.

Een vuistregel bij onze podcasts: je moet er echt een aantal maken. Mensen vinden je niet zomaar. En mensen zullen niet elk onderwerp wat je behandeld interessant vinden. Ook zien we dat luisteraars vaak niet abonneren op podcasts die net gestart zijn. Waarom? Goede vraag. Misschien omdat ze verwachten dat een podcast met weinig afleveringen toch binnenkort stopt. Of omdat men pas ergens onderdeel van wil zijn als het zich bewezen heeft. Maar in de data is dit duidelijk terug te zien.

Houdt er dus rekening mee dat je eerste podcasts heel slecht beluisterd gaan worden. En je tweede seizoen podcasts matig. Maar je derde seizoen wordt redelijk beluisterd. En je vierde misschien wel heel goed. Mensen moeten aan een podcast wennen, vinden het fijn om een track record te zien en moeten er een aantal horen die leuk zijn voordat ze het aan hun vrienden gaan vertellen.

Zie dit als een voordeel: je hebt een heel zooitje afleveringen om te oefenen. Je kan nog zo’n goed concept bedenken, maar in de uitvoering merk je altijd dat er dingen anders moeten. Neem dus die ruimte. Het is ook een manier om je zenuwen/de druk wat te verlagen: je weet dat je eerste afleveringen iets minder mogen zijn en je lekker vlieguren mag maken. Probeer dan ook vooral lol te hebben. En als je er straks 100 hebt gemaakt en mensen ineens oude afleveringen terug gaan luisteren (wat we zien dat heel vaak gebeurt), maakt het niet uit dat je eerste afleveringen wat minder zijn. Want inmiddels heb je een succes op je naam staan.

Vergeet ook niet hoe belangrijk marketing is in dit verhaal. Hoe goed je content ook is, mensen gaan je echt niet zomaar vinden. Ik hoor regelmatig van content-makers dat ze geen promotie willen doen, want iets dat goed is wordt toch wel gevonden. Wees niet zo’n naïeve content-maker. Een podcast is net als een bedrijf en een bedrijf heeft marketing nodig. Als je niet verteld wie je bent, wat je doet en waarom gaat niemand je vinden. Gelukkig hebben we op deze website veel geschreven over podcast-marketing. Hierdoor zullen je luistercijfers stijgen en help je op die manier een beetje je motivatie ;).

2. Je podcast was te gebouwd rondom “die ene gast”

Dit zien we heel veel bij podcasts met gasten. Je bedenkt een concept rondom 1 iemand die je hebt ontmoet en die als gast perfect binnen dat concept past. De aflevering die je maakt is steengoed. En daarna komt aflevering 2. Dan moet je ineens iemand anders vinden die binnen dat concept past. Die gast is nooit zo goed als de eerste. Dus vervaagt je motivatie.

Bedenk nooit podcast-concepten waar je maar 1 goede gast voor gaat kunnen vinden. Hoe verleidelijk dat soms ook kan zijn: deze concepten gaan zo vaak de prullenbak in. Neem hierbij ook punt 1 van dit artikel in acht. De eerste afleveringen worden vaak minder goed beluisterd. Dus als je een steengoede gast hebt, bewaar die voor later. Als je zelf al warmgedraaid bent en een klein luisterpubliek hebt opgebouwd.

3. Je komt er logistiek niet uit

Als je een podcast met iemand samen maakt, is het soms lastig frequent samen te komen. Stel dat je met iemand een wekelijkse podcast op gaat nemen en je hebt allebei een fulltime baan en s’ avonds ook nog regelmatig verplichtingen. Dan komt het regelmatig voor dat je niet samen kan komen om op te nemen. Na een tijdje heb je zoveel afleveringen gemist dat je podcast als een kaars uitdooft.

Daar heb ik twee tips voor. Allereerst: prik een vaste opnameavond. Alsof je je aanmeld voor een sportvereniging. Dinsdagavond om 20:00 nemen wij altijd onze podcast op. Die blocken we allebei in onze agenda. Daarmee zorg je ervoor dat je 95% van de weken je podcast opneemt. En als iemand dan eens niet kan, los je het op (of ben je er bij hoge uitzondering een keer een week niet).

Een andere optie is op afstand opnemen. Misschien kunnen jullie niet naar dezelfde locatie komen. Dan kan je op afstand opnemen, bijvoorbeeld met Skype. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.

4. De frequentie is te hoog

Misschien heb je een onderwerp uitgekozen waar je niet elke week over kan vertellen. Of vind je het op die manier een te grote verplichting. Geen enkel probleem! Kies dan een andere frequentie, maar zorg er wel voor dat je je er wel aan kan houden. Het is namelijk wel belangrijk dat je luisteraar weet wanneer hij je kan verwachten. Maar als het antwoord daarop 1x per maand is, is dat ook prima. In dit artikel gaan we meer in op frequentie en consistentie.

Als je je frequentie gaat veranderen, leg dit uit aan je luisteraar. Zowel in je podcast als op je sociale kanalen.

5. Je vind het toch niet leuk om te doen

Soms kom je erachter dat je iets gewoon niet leuk genoeg vindt. En dat is oké. Als je geen passie voelt bij het maken van je podcast, doe het dan niet en stop er dan mee. Je bent niemand iets verplicht.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem