Vaak komt dit omdat je te hard van stapel loopt. De doelen die je stelt zijn onrealistisch en komen puur voort uit motivatie, niet uit discipline. Ze zijn op de lange termijn niet haalbaar.
Je ziet dit bij podcasting ook. Veel podcasts hebben niet meer dan 3 afleveringen (daar zijn we zelf trouwens ook regelmatig schuldig aan), omdat de motivatie verdwijnt of het logistiek niet uitkomt. Daarom bespreken we in dit blog de valkuilen bij het starten van een podcast en hoe je ze oplost.
1. De motivatie verdwijnt door te weinig luisteraars
Net als alles op het web zijn podcasts meetbaar. Lang niet zo extreem als hoe Facebook dingen kan meten, maar je het wel basisstatistieken. Hoeveel mensen luisteren er? En hoeveel minuten luisteren ze ongeveer? Het is allemaal data die je als podcaster in 1 oogopslag kan zien. En dat kan ontzettend demotiverend zijn.
In kranten en op Twitter lees je over podcasts die na 1 aflevering alle luisterrecords breken breken. Misschien is zo’n artikel voor jou wel de motivatie geweest om na te gaan denken over een podcast. Maar in de realiteit is een luisterpubliek opbouwen hard werken.
Een vuistregel bij onze podcasts: je moet er echt een aantal maken. Mensen vinden je niet zomaar. En mensen zullen niet elk onderwerp wat je behandeld interessant vinden. Ook zien we dat luisteraars vaak niet abonneren op podcasts die net gestart zijn. Waarom? Goede vraag. Misschien omdat ze verwachten dat een podcast met weinig afleveringen toch binnenkort stopt. Of omdat men pas ergens onderdeel van wil zijn als het zich bewezen heeft. Maar in de data is dit duidelijk terug te zien.
Houdt er dus rekening mee dat je eerste podcasts heel slecht beluisterd gaan worden. En je tweede seizoen podcasts matig. Maar je derde seizoen wordt redelijk beluisterd. En je vierde misschien wel heel goed. Mensen moeten aan een podcast wennen, vinden het fijn om een track record te zien en moeten er een aantal horen die leuk zijn voordat ze het aan hun vrienden gaan vertellen.
Zie dit als een voordeel: je hebt een heel zooitje afleveringen om te oefenen. Je kan nog zo’n goed concept bedenken, maar in de uitvoering merk je altijd dat er dingen anders moeten. Neem dus die ruimte. Het is ook een manier om je zenuwen/de druk wat te verlagen: je weet dat je eerste afleveringen iets minder mogen zijn en je lekker vlieguren mag maken. Probeer dan ook vooral lol te hebben. En als je er straks 100 hebt gemaakt en mensen ineens oude afleveringen terug gaan luisteren (wat we zien dat heel vaak gebeurt), maakt het niet uit dat je eerste afleveringen wat minder zijn. Want inmiddels heb je een succes op je naam staan.
Vergeet ook niet hoe belangrijk marketing is in dit verhaal. Hoe goed je content ook is, mensen gaan je echt niet zomaar vinden. Ik hoor regelmatig van content-makers dat ze geen promotie willen doen, want iets dat goed is wordt toch wel gevonden. Wees niet zo’n naïeve content-maker. Een podcast is net als een bedrijf en een bedrijf heeft marketing nodig. Als je niet verteld wie je bent, wat je doet en waarom gaat niemand je vinden. Gelukkig hebben we op deze website veel geschreven over podcast-marketing. Hierdoor zullen je luistercijfers stijgen en help je op die manier een beetje je motivatie ;).
2. Je podcast was te gebouwd rondom “die ene gast”
Dit zien we heel veel bij podcasts met gasten. Je bedenkt een concept rondom 1 iemand die je hebt ontmoet en die als gast perfect binnen dat concept past. De aflevering die je maakt is steengoed. En daarna komt aflevering 2. Dan moet je ineens iemand anders vinden die binnen dat concept past. Die gast is nooit zo goed als de eerste. Dus vervaagt je motivatie.
Bedenk nooit podcast-concepten waar je maar 1 goede gast voor gaat kunnen vinden. Hoe verleidelijk dat soms ook kan zijn: deze concepten gaan zo vaak de prullenbak in. Neem hierbij ook punt 1 van dit artikel in acht. De eerste afleveringen worden vaak minder goed beluisterd. Dus als je een steengoede gast hebt, bewaar die voor later. Als je zelf al warmgedraaid bent en een klein luisterpubliek hebt opgebouwd.
3. Je komt er logistiek niet uit
Als je een podcast met iemand samen maakt, is het soms lastig frequent samen te komen. Stel dat je met iemand een wekelijkse podcast op gaat nemen en je hebt allebei een fulltime baan en s’ avonds ook nog regelmatig verplichtingen. Dan komt het regelmatig voor dat je niet samen kan komen om op te nemen. Na een tijdje heb je zoveel afleveringen gemist dat je podcast als een kaars uitdooft.
Daar heb ik twee tips voor. Allereerst: prik een vaste opnameavond. Alsof je je aanmeld voor een sportvereniging. Dinsdagavond om 20:00 nemen wij altijd onze podcast op. Die blocken we allebei in onze agenda. Daarmee zorg je ervoor dat je 95% van de weken je podcast opneemt. En als iemand dan eens niet kan, los je het op (of ben je er bij hoge uitzondering een keer een week niet).
Een andere optie is op afstand opnemen. Misschien kunnen jullie niet naar dezelfde locatie komen. Dan kan je op afstand opnemen, bijvoorbeeld met Skype. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.
4. De frequentie is te hoog
Misschien heb je een onderwerp uitgekozen waar je niet elke week over kan vertellen. Of vind je het op die manier een te grote verplichting. Geen enkel probleem! Kies dan een andere frequentie, maar zorg er wel voor dat je je er wel aan kan houden. Het is namelijk wel belangrijk dat je luisteraar weet wanneer hij je kan verwachten. Maar als het antwoord daarop 1x per maand is, is dat ook prima. In dit artikel gaan we meer in op frequentie en consistentie.
Als je je frequentie gaat veranderen, leg dit uit aan je luisteraar. Zowel in je podcast als op je sociale kanalen.
5. Je vind het toch niet leuk om te doen
Soms kom je erachter dat je iets gewoon niet leuk genoeg vindt. En dat is oké. Als je geen passie voelt bij het maken van je podcast, doe het dan niet en stop er dan mee. Je bent niemand iets verplicht.