Allereerst bekijken we waar je rekening moet houden bij het zoeken van een goede gast. En daarna hebben we het over hoe je LinkedIn daarvoor in kan zetten.
Zoek mensen die kunnen communiceren
Misschien is je potentiële gast een fantastische schrijver of weet ‘ie iedereen te boeien via LinkedIn. Maar houdt er rekening mee dat je podcast geen stuk tekst is, maar een gesprek. Dat betekend dat iemand helder moet praten, zich comfortabel moet voelen achter een microfoon en ook goed kan communiceren met iemand anders. Kijk of je gast dit ooit heeft gedaan. Denk dan aan een ander podcast-interview, een Youtube-video, een webinar, of iets anders in die trend. Als die content er niet is, zorg er dan voor dat je een telefonisch voorgesprek doet. Check je gast op interessante verhalen en een goede babbel.
Kijk in je netwerk. En in hun netwerk.
LinkedIn is een fantastisch medium om in kaart te brengen wie er eigenlijk allemaal in je sector werkzaam zijn. Als jij een podcast wil maken met onderwerpen in jouw vakgebied, kan je de connecties die je momenteel al hebt aanspreken. En dat moet je ook zeker doen. Maar niet alleen maar. Dan blijf je namelijk weer iets teveel binnen je eigen bubbel. Een van de sterke punten van een podcast maken is dat je mensen buiten je eigen netwerk kan ontmoeten. Daardoor breidt je zelf je netwerk uit. Maar dat niet alleen. Je luisteraar komt daardoor ook weer uit een grotere kring: want mensen uit een ander netwerk dan het jouwe krijgen het te horen. Jouw gast gaat namelijk waarschijnlijk zijn gesprek met jou delen op zijn/haar LinkedIn.
En nu is de vraag: hoe vindt je die mensen? Ook daar is LinkedIn erg handig voor. Je kan namelijk bij mensen uit jouw netwerk zien wie hun connecties zijn. In dat overzicht zie je heel gemakkelijk wie ze zijn en wat ze doen. Daarom weet je of ze in jouw sector zitten. Daarna kan je hun en hun bedrijf Googlen. Je komt er dan achter of het een interessant verhaal, persoon en bedrijf is. Vervolgens kan je op zijn/haar LinkedIn profiel kijken. Die persoon krijgt dat dan te zien, waardoor het eerste contact is gelegd. Daarna kan je hem/haar op LinkedIn een bericht sturen om hem/haar uit te nodigen voor je podcast.
Podcasting is dan ook niet alleen een interessant kanaal om klanten mee te bereiken met je aflevering zelf. Ook de mensen die je te gast hebt zijn voor jouw een manier om te netwerken.