Podcasts zijn hoe dan ook een tijdsinvestering. Op Youtube ben je na één filmpje van vijf minuten alweer klaar en kan je iets anders gaan doen. Of, wat er in de meeste gevallen gebeurt: nog een filmpje aanzetten. En nog één. Tot je ineens een uur verder bent en geen idee hebt wat je nou eigenlijk hebt bekeken. Maar bij een podcast is dat anders. De gemiddelde podcast duurt tussen de 30 en 60 minuten.Tijd die je gevoelsmatiger misschien nuttiger kan besteden.
Toch denken wij dat er genoeg redenen zijn om een podcast te gaan beluisteren.
Podcasts zijn educatief en zijn dat op een leuke manier.
Deze is zo belangrijk. Heel veel podcasts hebben een educatief karakter. Ze zijn qua soort inhoud vooral te vergelijken met boeken. Er is meer tijd, maar vaak zorgt dit ervoor dat men iets meer de diepte in kan gaan. Ik ben zelf ruim 3 jaar een podcast-luisteraar en heb van alles geleerd. Over digitale marketing, geschiedenis, politiek, zaken doen en psychologie. Het leuke van podcasts in tegenstelling tot bijvoorbeeld een boek is dat iemand het aan je verteld. Ik kon vroeger veel meer onthouden als een juf of meester het op een toffe manier uitlegde dan wanneer ik het uit mijn boeken moest leren. Die juf of meester zit in je oor. Podcast-makers zijn vaak mensen die weten hoe ze een verhaal moeten vertellen en je iets leren terwijl ze mega-interessant zijn.
Podcasts zijn persoonlijk.
Dit is dé redenen waarom podcasts de manier zijn om jezelf in de markt te zetten. Samen met video is het het medium om jezelf te presenteren en neer te zetten als expert. Over de kracht van video wordt niet getwijfeld, iedereen die zijn bedrijf wil promoten maakt video’s. Maar podcasts hebben nog een grotere plus: ze kunnen langer duren en mensen willen langer luisteren. Je kan niet alleen oppervlakkig laten zien dat je geen seriemoordenaar bent en ergens wat van het antwoord weet, maar je kan mensen echt kennis met je laten maken en echt de diepte met ze in. Als luisteraar is dat ook perfect. Je leert iemand kennen en iemand begrijpen. Als je 20 uur aan podcasts hebt doorgebracht met een digitale marketeer, leer je die marketeer kennen en begrijp je zijn persoonlijkheid een stuk beter. Daardoor begrijp je niet alleen de stof beter – maar ook zijn persoonlijkheid. Daardoor begrijp je sneller wat je moet doen als je vervolgens de digitale marketing van je eigen bedrijf gaat voeren.
Podcasts zijn een prima vervanging van social media.
We hebben allemaal te weinig tijd. De grootste oorzaak daarvan is vooral social media. Ik heb mijn eigen schermtijd-rapport van afgelopen week erbij gepakt. 18 uur, dat is ongeveer 2 ½ uur per dag. Ik ben geen fan van “gooi je sociale media weg en leef een leven zonder social media”. Social media heeft zijn waarde. Denk aan buurtgroepen, foto’s en video’s van je familie of nieuwsvergaring. En hé, je mag best af en toe eens kijken hoe je ex er eigenlijk aan toe is. Maar 16 uur is teveel en minimaal 14 uur tijdsverspilling. Podcasts passen zo makkelijk op die plek: je doet iets op je telefoon. Echter ben je nu bezig met het leren van dingen, het beter begrijpen van de wereld en het echt vermaakt worden in plaats van eindeloos scrollen, twintig keer dezelfde foto zien en je bezighouden met wie je getagd heeft in een foto waarin toevallig jouw naam staat in combinatie met “deze persoon wordt in 2020 dronken”. Echt leuk.
Podcasts kunnen je dode momenten vullen.
Maar dit is het belangrijkste argument tegen mensen die zeggen dat ze geen tijd hebben voor podcasts. Als je in de auto of trein zit heb je een ideaal podcast-moment te pakken. De gemiddelde lengte van een podcast staat gelijk aan de gemiddelde lengte van je commute. Als je podcasts een keer een kans wil geven: doe het dan hier.
Er zijn honderden podcasts. Als je niet weet waar je moet beginnen, kun je gemakkelijk eens rondkijken in de podcast-directories van Spotify, iTunes of Google Podcasts. Of luister eens naar één van onze podcasts: we maken toffe content over bier, passie en Formule 1.
En misschien denk je wel: over mijn interresse-gebied is nog geen podcast. Laat het dan aan ons weten, we gaan ‘m graag maken!