5 interviewtips voor een succesvolle podcast-aflevering

Gepubliceerd op 30-04-2020 13:15 door Natasja Bijl

5 interviewtips voor een succesvolle podcast!

Ben jij van plan een podcast op te nemen en vraag jij je af hoe je met de juiste interviewtechnieken het maximale uit de gesprekken kunt halen? Lees dan even verder. Natuurlijk is het belangrijk dat jij als expert weet wat je wilt zeggen en waar de podcast exact over gaat, maar minstens even belangrijk is de journalist/ interviewer. Hij of zij stelt de vragen, bepaalt voor een groot deel het verteltempo en vraagt goed door, waardoor het gesprek zo natuurlijk mogelijk overkomt. Hoe werkt dat precies?



Ken je luisteraar.


Voordat je aan een podcastreeks begint is het goed te weten waarover je het precies wil gaan hebben, en dat af te bakenen. In een podcast van 20 minuten kun je immers nooit al je kennis kwijt, dan zou het letterlijk proppen worden. Heel a- relaxed! 
Denk eens na. Waar zit jouw potentiele luisteraar mee? Waar ligt hij of zij wakker van? Waar help je hem echt mee? Wat is op dit moment interessant? Als je weet wat er speelt, is het makkelijker om het thema van jouw podcast te bepalen. Spreek dat vooraf goed door met de interviewer, zodat diegene zich ook maximaal kan voorbereiden en inlezen! 

Een whiteboard als houvast. 


Het is niet fijn om naar een podcast te luisteren die niet naturel is en waarin de interviewer vragen opdreunt die vooraf bedacht zijn. Een podcast waarin het alle kanten op vliegt is daarentegen ook niet prettig. Om de rode draad te bewaken is het handig om bijvoorbeeld met een whiteboard te werken, waarop jullie voorafgaande aan het gesprek bepaalde kernpunten hebben genoteerd, zaken die je sowieso wilt benoemen in de podcast. Af en toe een blik op die kernwoorden werpen, kan absoluut geen kwijt. Het houdt jullie beiden bij de les! Een andere manier is aan het begin van het gesprek de luisteraar vertellen wat er zoal aan bod komt in de komende 20 minuten. Natuurlijk moeten jullie je wel aan die belofte houden! 



Een goede interviewer vraagt door en vat samen. 


Vragen en doorvragen, dat is wat een goede interviewer doet. Als een interviewer oprecht geïnteresseerd is jou of jouw vakgebied gebeurt dit vaak vanzelf. Hij of zij komt op jouw woorden terug, zeker als het nog niet helemaal duidelijk is of bepaalde zaken specifieker kunnen. Op dat moment wordt het een echt gesprek, gewoon zoals je dat in het dagelijks leven ook kunt hebben. Bij complexe zaken is het voor de luisteraar fijn als de interviewer de boel zo nu dan even samenvat. “Dus als ik het goed heb…”Dat is voor de luisteraar meteen de bevestiging dat hij het allemaal heeft begrepen. 



Werk met sprekende voorbeelden. 


In een podcast waarin je veel kennis wil overdragen is het slim om met voorbeelden te werken. Kortom, situaties waarin de luisteraar zich herkent of die tot de verbeelding spreken. Dit kunnen cases uit de praktijk zijn, zaken die zich in jouw branche of kantoor afspelen, maar ook gebeurtenissen uit je eigen leven kunnen zaken prima verduidelijken. Zij geven een podcast bovendien een persoonlijk tintje. Een goede interviewer zal hier zeker om vragen. 

Jawel, er mag gelachen worden!

Vaak zijn mensen erg gespannen tijdens een eerste podcast. Ze maken zich druk om eventuele versprekingen, stiltes of te lange ‘nadenktijd’. Door je met al die zaken bezig te houden, zit je niet lekker in het moment en is er uiteindelijk weinig spontaans aan. Het ingrediënt voor een goede podcast is een vleug humor. Een grapje op z’n tijd mag dus. Een goede interviewer kent die truck en ‘grijpt in’ als het allemaal te gespannen dreigt te worden. Simpelweg door er weer een beetje ‘lucht’ in te brengen.

Powered by Froala Editor

Geschreven door Natasja Bijl

Natasja is journalist en schrijfster. Ze weet hoe je een goed gesprek leidt en kan als geen ander prikkelende teksten schrijven. Bij de Podcast Fabriek is ze betrokken als host en blogt ze over interviewen, schrijven en marketing. In 2019 kwam haar eerste roman uit, ADEM.

Lees/luister ook.

Wat is nou eigenlijk een vodcast? En hoe is het anders dan een podcast?

05-06-2020 door Stefan Kollaart

Ooit had je in het podcast-gedeelte een onderscheid tussen podcasts en vodcasts. Wat is een vodcast - en kan ik er iets mee?

Waarom traditionele media inzet op podcasting

29-05-2020 door Stefan Kollaart

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien V...

De podcast van Joe Rogan gaat exclusief naar Spotify. Dat is een probleem voor podcasting. Dit is waarom.

28-05-2020 door Stefan Kollaart

Breaking news uit podcast-land afgelopen week: Joe Rogan heeft een miljoenendeal gesloten met Spotify. De comedian maakt één van de best-belu...
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie