5 interviewtips voor een succesvolle podcast-aflevering

Interviewen kan je leren. In deze blogpost geeft host Natasja Bijl je 5 praktische tips om bij je eerstvolgende interview de nieuwe Jeroen Pauw te zijn.

5 interviewtips voor een succesvolle podcast!

Ben jij van plan een podcast op te nemen en vraag jij je af hoe je met de juiste interviewtechnieken het maximale uit de gesprekken kunt halen? Lees dan even verder. Natuurlijk is het belangrijk dat jij als expert weet wat je wilt zeggen en waar de podcast exact over gaat, maar minstens even belangrijk is de journalist/ interviewer. Hij of zij stelt de vragen, bepaalt voor een groot deel het verteltempo en vraagt goed door, waardoor het gesprek zo natuurlijk mogelijk overkomt. Hoe werkt dat precies?

Ken je luisteraar.


Voordat je aan een podcastreeks begint is het goed te weten waarover je het precies wil gaan hebben, en dat af te bakenen. In een podcast van 20 minuten kun je immers nooit al je kennis kwijt, dan zou het letterlijk proppen worden. Heel a- relaxed! 
Denk eens na. Waar zit jouw potentiele luisteraar mee? Waar ligt hij of zij wakker van? Waar help je hem echt mee? Wat is op dit moment interessant? Als je weet wat er speelt, is het makkelijker om het thema van jouw podcast te bepalen. Spreek dat vooraf goed door met de interviewer, zodat diegene zich ook maximaal kan voorbereiden en inlezen!

Een whiteboard als houvast. 


Het is niet fijn om naar een podcast te luisteren die niet naturel is en waarin de interviewer vragen opdreunt die vooraf bedacht zijn. Een podcast waarin het alle kanten op vliegt is daarentegen ook niet prettig. Om de rode draad te bewaken is het handig om bijvoorbeeld met een whiteboard te werken, waarop jullie voorafgaande aan het gesprek bepaalde kernpunten hebben genoteerd, zaken die je sowieso wilt benoemen in de podcast. Af en toe een blik op die kernwoorden werpen, kan absoluut geen kwijt. Het houdt jullie beiden bij de les! Een andere manier is aan het begin van het gesprek de luisteraar vertellen wat er zoal aan bod komt in de komende 20 minuten. Natuurlijk moeten jullie je wel aan die belofte houden!

Een goede interviewer vraagt door en vat samen. 


Vragen en doorvragen, dat is wat een goede interviewer doet. Als een interviewer oprecht geïnteresseerd is jou of jouw vakgebied gebeurt dit vaak vanzelf. Hij of zij komt op jouw woorden terug, zeker als het nog niet helemaal duidelijk is of bepaalde zaken specifieker kunnen. Op dat moment wordt het een echt gesprek, gewoon zoals je dat in het dagelijks leven ook kunt hebben. Bij complexe zaken is het voor de luisteraar fijn als de interviewer de boel zo nu dan even samenvat. “Dus als ik het goed heb…”Dat is voor de luisteraar meteen de bevestiging dat hij het allemaal heeft begrepen.

Werk met sprekende voorbeelden. 


In een podcast waarin je veel kennis wil overdragen is het slim om met voorbeelden te werken. Kortom, situaties waarin de luisteraar zich herkent of die tot de verbeelding spreken. Dit kunnen cases uit de praktijk zijn, zaken die zich in jouw branche of kantoor afspelen, maar ook gebeurtenissen uit je eigen leven kunnen zaken prima verduidelijken. Zij geven een podcast bovendien een persoonlijk tintje. Een goede interviewer zal hier zeker om vragen.

Jawel, er mag gelachen worden!

Vaak zijn mensen erg gespannen tijdens een eerste podcast. Ze maken zich druk om eventuele versprekingen, stiltes of te lange ‘nadenktijd’. Door je met al die zaken bezig te houden, zit je niet lekker in het moment en is er uiteindelijk weinig spontaans aan. Het ingrediënt voor een goede podcast is een vleug humor. Een grapje op z’n tijd mag dus. Een goede interviewer kent die truck en ‘grijpt in’ als het allemaal te gespannen dreigt te worden. Simpelweg door er weer een beetje ‘lucht’ in te brengen.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem