Apple Podcasts en Spotify lanceren betaalde podcast-abonnementen

Als individuele podcast-maker kan je al een tijdje geld verdienen met je podcast. Want je moet toch voor je apparatuur, hosting, reiskosten en tijd betaald worden. Daarom is het heel populair om je luisteraars te vragen een (maandelijkse) donatie te doen. Want jij voegt waarde toe. De bereidheid om te betalen voor een podcast wordt met de groeiende populariteit van podcasting steeds hoger. In landen als Amerika zie je dat die groep inmiddels zo groot is, dat individuele podcasters hun baan konden opzeggen om fulltime aan hun podcast te werken – dankzij advertenties, maar vooral ook dankzij donateurs. Daarom springen na platforms als Patreon en Petje.af nu ook Apple Podcasts en Spotify zelf in dit gat.

Uiteraard is zo’n donatie niet helemaal een donatie. Vaak geven makers hun donateurs allerlei extraatjes. Denk aan extra afleveringen, achter de schermen content, chatgroepen met andere luisteraars, stickers, live q&a’s – je kan het zo gek niet bedenken. Community building, noemen we dat. Je betrekt je luisteraar bij jou en je podcast en die is bereid daar x aantal euro per maand voor te betalen.

Dit begon met Patreon. Je koos als luisteraar een tier en kreeg toegang tot de voordelen van die tier. Bij 1 dollar per maand wordt je genoemd in de eerstvolgende aflevering. Bij 5 dollar per maand krijg je extra content en toegang tot een chatgroep met luisteraars. En bij 10 dollar per maand krijg je voorrang bij exclusieve evenementen en een fysiek cadeau opgestuurd. Het concept van Patreon is in Nederland overgenomen door Petje.af, die bijvoorbeeld ook iDeal aanbiedt (in tegenstelling tot Patreon, waar je een creditcard voor nodig hebt). Als je erover nadenkt om via Petje.af of Patreon geld te gaan verdienen met je podcast, kan je dit artikel over beide diensten lezen. Daar zetten we de voor- en nadelen voor je op een rij.

Leuk en mooi allemaal, maar die extra content moet je dan beluisteren via Patreon of Petje.af. Je kan het wel toevoegen met een exclusieve RSS-feed, maar dat is voor veel gebruikers een extra stap. Tevens moet je je luisteraar vanuit de omgeving waarin ze je podcast beluisteren, doorverwijzen naar een ander platform waar ze ook weer een account moeten aanmaken en een betaalmethode moeten koppelen. Daarom hebben zowel Apple als Spotify afgelopen week hun oplossing hiervoor gepresenteerd. En die vindt je rechtstreeks in de app waar je ook podcasts mee luistert.

Apple Podcast Subscriptions

In hun april-evenement kondigde Apple Podcast Subscriptions aan voor de Apple Podcast app. Via het dashboard van Apple kan je als podcast-maker nu per aflevering aangeven of het subscription-only is. Dat betekend dat iemand een maandelijks abonnement nodig heeft op jouw podcast om die specifieke aflevering te kunnen beluisteren. Die afleveringen verschijnen in het reguliere overzicht van podcast-afleveringen in je feed. Er is dus een directe call to action. Als iemand op een subscription-only aflevering tapt kunnen ze meteen met hun Apple ID betalen (net als in de App Store) en abonneren. Ze betalen vanaf dan een maandelijks bedrag en kunnen direct na betaling de extra aflevering luisteren.

So far so good, maar er is een hoop kritiek op de lancering van deze dienst. Dit komt omdat je voor deze service een groot deel van je inkomsten moet gaan afstaan aan Apple. Allereerst betaal je 20 euro per jaar om mee te mogen doen aan het Apple Podcasts Subscriptions programma. Nou is dat nog wel een redelijk bedrag, zeker als je bedenkt dat dit ook betekend dat Apple al je afleveringen gaat hosten en je daarvoor niet meer hoeft te betalen (daarover later meer). Maar je betaald ook nog per abonnee. 30% van wat een abonnee betaald gaat rechtstreeks naar Apple – voor de dienstverlening. Net als bij applicaties. Als iemand een jaar lid is, wordt dat een lager percentage: 15%. Dat betekend dat als iemand 3 euro per maand doneert, je daar in het eerste jaar slechts 2,10 van krijgt. Dat is een heel hoog percentage voor het faciliteren van een transactie.

Ook geeft Apple je geen informatie over je abonnee. Dat betekend dat het opsturen van cadeautjes, toevoegen aan een Whatsapp-groep of een exclusieve nieuwsbrief er niet bij is. Jij weet als podcast-maker niet wie je betaalde luisteraars zijn. Dat valt binnen de privacy-waardes van Apple, maar is als maker toch wel heel erg vervelend.

Ten slotte werkt dit systeem niet met een klassieke RSS-feed. In dit artikel leggen we uit dat een podcast achter de schermen eigenlijk een RSS-feed is. Alle podcast-apps ondersteunen RSS-feeds. Jij of de dienst die je gebruikt meldt dezelfde RSS-feed aan bij alle apps – zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Je hebt 1 bron waar iedere app de informatie uit haalt. Het probleem hiervan is dat een RSS-feed privé of niet privé is. Er zit of een wachtwoord op de hele feed (met alle afleveringen) of hij is in zijn geheel publiekelijk beschikbaar. Je kan dus niet zomaar betaalde en niet-betaalde afleveringen in een feed zetten.

Er zijn tussenoplossingen. Apple had ook kunnen zeggen: vul hier je publieke RSS-feed in en upload subscription-only afleveringen via ons dashboard. Maar daar heeft Apple niet voor gekozen. Als je gebruik wilt maken van Apple Podcast Subscriptions moet je al je afleveringen uploaden via het Apple Podcasts dashboard. Zij worden de host van al jouw content. Dat betekend dat als je Apple Podcast Subscriptions wilt gebruiken, je een RSS-feed zou moeten bijhouden voor alle andere diensten en alles apart nog een keer naar Apple moet uploaden. Of – wat Apple natuurlijk stiekem hoopt: je upload je podcast-afleveringen alleen nog maar naar Apple en slaat andere diensten over. Dat is weer een lock-in voor iPhone-gebruikers. Als zij overstappen naar Android, verliezen ze bepaalde podcasts.

Waar Spotify maanden geleden deze exclusiviteitsstrijd startte door de podcast van Joe Rogan te kopen en exclusief aan te bieden via Spotify, zie je dat Apple nu ook een eerste stap zet. Het blijft mogelijk om een RSS-feed aan te melden, maar dan kan je geen gebruik maken van de subscription-diensten van de app.

Apple Podcast Subscriptions lanceert later in mei 2021.

Spotify Podcast Subscriptions

Spotify heeft zich al lang geleden uitgesproken: wij willen podcast abonnementen gaan aanbieden. En met het hijgen van Apple in hun nek, lanceerden ze dat vorige week. Op een veel sympathiekere manier. 

Wel een opmerking vooraf: de tooling is momenteel alleen beschikbaar in Amerika en rolt voorlopig alleen uit naar door Spotify geselecteerde partners. Het is als individuele podcaster voorlopig nog niet mogelijk hiervan gebruik te maken, laat staan in Europa. Spotify rolt wel vaker op deze manier dingen uit. Oorspronkelijk koos Spotify ook zelf uit welke podcasts in de app te vinden waren. Tegenwoordig kan iedereen zelf zijn eigen feed aanmelden.

Spotify heeft een tijdje geleden overgekocht Anchor. Dat is een gratis platform waar je onbeperkt afleveringen kan uploaden. Anchor regelt de distributie. Jij upload informatie over je podcast en individuele afleveringen. Anchor maakt hier een RSS feed van en meldt deze voor je aan bij alle diensten. Voor Apple Podcasts en Google Podcasts moet je vaak een tijdje wachten (soms wel een week), maar door de intergratie met Spotify is je podcast daar direct vindbaar.

Deze intergratie wordt nu nog wat dieper. Je kan als geselecteerde partner afleveringen aanvinken die je exclusief voor abonnees wilt maken. In Spotify komt hier vervolgens een slotje bij te staan. Als je deze aflevering wilt ontgrendelen, zal je abonnee moeten worden. De kosten daarvan liggen flink anders dan bij Apple. Tot 2023 betaal je niks, enkel de transactiekosten van Stripe (software die de betaling mogelijk maakt, vergelijkbaar met Mollie). Die kosten liggen heel laag. Tevens zal Spotify vanaf 2023 5% van je opbrengsten gaan vragen.

Door de limieten van de App Store zal je echter voor de betaling doorgelinkt worden naar een website – anders pakt Apple alsnog die 30%. Daar voert Spotify al langer een rechtszaak over

Interessante ontwikkelingen – maar moet ik weg bij Patreon of Petje.af?

De eerste stappen zijn gezet, maar er zijn nog een hoop mitsen en maren. Spotify’s abonnementsdienst is hier voorlopig niet beschikbaar. En Apple vraagt wel een heleboel van je. Door het dichtgetimmerde ecosysteem worden bepaalde voordelen die je kan geven aan je donateurs ook nog eens flink ingeperkt. Juist bij community building wil je in contact komen met je luisteraar. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom je luisteraar kiest te doneren. En dat is met deze systemen niet mogelijk.

Patreon en Petje.af hebben als donatie/communityplatforms gewoon teveel voordeelen. Ook als je nog niet bent gestart met donaties, zou ik je vooralsnog aanraden een Patreon of Petje.af pagina aan te maken. En met de huidige implementatie van Apple en Spotify, zie ik dit voorlopig niet veranderen. Tevens staat Apple erom bekend nogal star te zijn met ontwikkelingen. Ze zullen eerder een matig werkende commerciële constructie in stand houden, dan minder geld vragen per transactie. Tevens is Apple Podcasts in Nederland niet zo veelgebruikt, omdat Spotify hier dominant is.

Bij Spotify is het gewoon nog even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Voorlopig is het nog niet in Europa en alleen voor geselecteerde partners. Ook moet je Anchor gebruiken – en heel veel mensen doen dat niet. Maar als je dat wel doet zou het binnen nu en een jaar wel eens een deel van je inkomen kunnen gaan verzorgen.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem