Bijkomend voordeel van het maken van een podcast: je wordt beter in communiceren. Een case study van de Passie Podcast.

Gepubliceerd op 15-05-2020 16:10 door Stefan Kollaart

Halverwege 2018 hadden we een vergadering bij Dienst4dienst om onze marketing-strategie voor het komende jaar uiteen te zetten. Op het platform kunnen mensen hun diensten aanbieden. We wilde in onze uitingen veel meer de dienstaanbieders en hun verhaal naar voren brengen. Toen kwamen we op het idee om een podcast te starten. Twee weken later was de Passie Podcast geboren. Een podcast waar deelnemers van het platform hun verhaal konden vertellen. Hoe was hun passie ontstaan, wat maakt het zo leuk en hoe begin je eraan? Afgelopen week braken we door de magische grens van 100.000 plays. Tijd om eens terug te kijken.



Van 30 seconden naar 30 minuten

Ik kwam van de radio. Daar was ik gewend hele korte spreeks te doen. Tussen 2 liedjes had ik hoogstens 40 seconden spreektijd. Ook gesprekken met luisteraars moesten in die tijd passen. Maar in dit podcast-format moest ik ineens een gesprek van 30 minuten leiden. Dat moest ook inhoudelijk ergens over gaan en die drie punten uitdiepen (hoe is de passie ontstaan, waarom het zo leuk is en hoe begin je ermee). Maar de voornaamste uitdaging vond ik dat we er ook nog sfeer in wilde stoppen. We gingen voor een vrijmibo-podcast. Vrijdag om 16:00 publiceren, zodat mensen richting het weekend een luchtig, fijn, we-gaan-het-weekend-in gesprek te horen zouden krijgen.

Spontaniteit

De eerste aflevering maakte ik met Koen (de eigenaar van Dienst4dienst en nu de Podcast Fabriek) en die kende ik vrij goed. Eigenlijk merkte we na die pilot-aflevering dat we niet het beoogde resultaat kregen omdat ik Koen te goed kende. Ik vroeg de hele tijd naar dingen die ik al wist. Daardoor miste een beetje de spontaniteit. Daarom besloten we geen mensen meer te interviewen die ik al goed kende.

Maar dat vond ik al helemaal spannend. Zeker die eerste afleveringen vond ik het best eng als er mensen kwamen die een passie hadden waar ik helemaal niks van wist. Dan vonden we spontaniteit ook nog eens het allerbelangrijkste. Daarom besloten we alleen de basis voor te bereiden: wat doet iemand en wat houdt het ongeveer in. Ik scande iemands blog en las de titels, maar ik las niet de blog zelf. Daardoor wist ik waar de kennis zat en wat ik moest vragen, maar werd ik wel oprecht verrast door de antwoorden.

Dat werkte eigenlijk heel goed. Sterker nog, tot de dag van vandaag doen we de Passie Podcast nog steeds op die manier.

Leren communiceren

Ik voel me redelijk bevoorrecht door de Passie Podcast. Ik mag elke week iemand spreken over zijn passie. Die twinkeling in de ogen die ik bij de meeste mensen zie is goud. De manier hoe ze rechtop gaan zitten op het moment dat ze mogen vertellen over wat ze gaaf vinden, iets waarvoor ze hun bed uit komen.

Bovendien leer je door het maken van een podcast waar je mensen mag interviewen enorm goed communiceren. Elke aflevering maak je fouten. En net als je denkt dat je dat niet meer doet, hoor je het jezelf ineens weer doen in een aflevering. Maar je verbeterd wel enorm. Je leert dat een stilte laten vallen in een gesprek heel sterk kan zijn. Je leert dat je echt niet om de 3 tellen “ja” of “hmmhmm” hoeft te zeggen. Maar wat ik vooral heb geleerd is hoe sterk luisteren en oprechte nieuwsgierigheid is.

De flow

Je kent vast wel een staat van zijn die ik altijd “de flow” noem. Dat je na een gesprek ineens denkt: ik ging helemaal op in dat gesprek en ik dacht nergens meer bij na. Het flowt gewoon. Vroeger dacht ik dat je mazzel moest hebben om dat met iemand te hebben. Dat dat een combinatie is van 2 mensen die werken met elkaar en dat het dan gebeurt of niet. Inmiddels denk ik daar iets anders over.

Ik denk nog steeds wel dat je wel enigszins chemie moet hebben met iemand. Maar ik denk dat je het best wel vaak zelf kan creëren. De combinatie is luisteren en oprechte nieuwsgierigheid.

Luisteren

Luisteren klinkt zo makkelijk, maar ik denk dat luisteren echt een skill is. Als je iemand interviewt, ben je vaak in je hoofd al bezig met de volgende vraag die je gaat stellen. Hierdoor kom je niet in het gesprek. Zeker als je van te voren een vragenlijstje maakt is je neiging om een vraag te stellen, antwoord te krijgen en door te gaan naar de volgende vraag. Vaak krijg je dan een beetje een statisch middelbare school interview. Als je meer houvast wil (wat heel normaal is), schrijf dan lijntjes uit en geen vragen. Leer die lijntjes uit je hoofd (neem geen speekbriefje) en wees niet bang ervan af te wijken als je tijdens het gesprek een interessanter lijntje opmerkt. En die lijntjes ga je opmerken als je goed luistert.

Stel, je interviewt iemand die podcasts maakt. Als diegene zegt “toen ik nog als postbode werkte was ik altijd zo blij met goede podcasts om mij te vergezellen. Dus het was voor mij een no-brainer om iets terug te geven en zelf podcasts op te gaan nemen.” Als je luistert, zie je in deze ene zin een aantal lijntjes:

  • Iemand was postbode. Waar kwam die passie vandaan?
  • Wat voor soort podcasts luistert deze persoon zelf?
  • Hoezo is deze persoon geswitcht van postbode naar podcast-maker. Dit zijn hele andere beroepen? Hoe leert iemand die skills?
  • Wat is het verschil tussen podcasts maken en luisteren. Luister je nu ook anders naar andere podcasts, nu je zelf maker bent?

1 opmerking in 1 zin levert meteen tientallen nieuwe lijntjes op.

Nieuwsgierig zijn

Hierin zie je ook meteen de kracht van nieuwsgierig zijn. Als je goed luistert, vallen je de lijntjes op. Als je jezelf nieuwsgierig opstelt, zie je meteen die lijntjes en klinkt het ook oprecht. Mensen horen dat jij antwoord wil op die vragen. Doordat jij die lijntjes hebt herkend, zijn het ook de dingen die jou oprecht opvallen en interessant vindt. Jij hebt ze namelijk zelf bedacht. Als je gegoogled hebt en lijntjes hebt gekozen omdat je daarover informatie vond, komt het veel minder vanuit jou.

Conclusie

Hoe vaker je een podcast opneemt, hoe beter je wordt in dit soort gesprekken. Ik vind het een voorrecht de Passie Podcast al zo lang te mogen maken, met zoveel te gekke gasten. En ik vind het te gek dat onze afleveringen inmiddels meer dan 100.000 keer zijn beluisterd. Dank daarvoor! Er liggen nog zoveel mooie verhalen op straat. Wij brengen ze graag in de podcast apps. Ook een keer te gast zijn? Meld je daarvoor aan op de website van Dienst4dienst.

Powered by Froala Editor

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Wat is nou eigenlijk een vodcast? En hoe is het anders dan een podcast?

05-06-2020 door Stefan Kollaart

Ooit had je in het podcast-gedeelte een onderscheid tussen podcasts en vodcasts. Wat is een vodcast - en kan ik er iets mee?

Waarom traditionele media inzet op podcasting

29-05-2020 door Stefan Kollaart

Traditionele media omarmen podcasting. Denk aan merken als The New York Times, NRC, Radio 1. Maar ook tv- en radio personalities als Domien V...

De podcast van Joe Rogan gaat exclusief naar Spotify. Dat is een probleem voor podcasting. Dit is waarom.

28-05-2020 door Stefan Kollaart

Breaking news uit podcast-land afgelopen week: Joe Rogan heeft een miljoenendeal gesloten met Spotify. De comedian maakt één van de best-belu...
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie